שאל את הרב

מתחזקת בסביבה חילונית

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/01/23 01:32 כו בטבת התשפג

שאלה

אתחיל בתודה, אתם עונים לי על כל השאלות ומאוד עוזרים לי!

אז לשאלתי, אני באה מבית חילוני/מסורתי וקשה לי לחבר בין העולמות. לדוגמה צניעות, בעזרת השם כשאתחיל להתלבש צנוע, אני בכל זאת בביה״ס חילוני, כל אישה עם חצאית ישר מקוטלגת כ״דתייה״, ואז אם אני אדבר עם בנים זה לא חילול השם? זה גורם לי לחשוב שאני עוד לא מוכנה לשים חצאית, אבל זה לוותר על מצווה אחת תמורת מצווה אחרת.

בכללי אני גם אדם ביישן, אני מנסה לעבוד על הביטחון העצמי, ומן הסתם זה כולל את העניין החברתי ולהכיר אנשים חדשים. שוב, הסביבה שלי לא דתית, אני לא יכולה למחוק בנים מהמשוואה.

זה לא רק עניין הצניעות, בכללי ערכים מסויימים, פשוט אין לי עוד דוגמאות שעולות לראש. המשפחה כן תומכת, אבל זה לא העניין, העניין הוא שיש דברים שאני לא מצליחה לשלב. אני מרגישה שאני הולכת צעד אחד קדימה ו2 אחורה. מה אפשר לעשות? איך להתחזק? תודה שוב:)

תשובה

שלום לך ותודה על השאלה!

נשמע שאת עוברת תהליך מדהים של התפתחות ובירור עצמי. באופן טבעי תהליך כזה מזמן גם קונפליקטים פנימיים והתמודדויות לא פשוטות, חשוב לזכור שזה חלק משמעותי מהדרך ולא דווקא מכשול.

לפעמים כשאנחנו מתחילים משהו חדש, אנחנו נמצאים בהמון התלהבות ורצון להצליח ולהתקדם. ההתלהבות הזאת היא טובה, אך יש בה גם צד שעלול להיות שלילי. רצון גדול יכול להוביל אותנו לפעמים לחוסר סבלנות, אנחנו רוצים להיות כבר בשלב הסיום וההצלחה, בזמן שרק התחלנו את המסע. תהליך של התחזקות הוא תהליך עמוק ולדברים עמוקים לוקח זמן להבשיל. ברגע שמתחילים להסתכל על הדרך כדרך ארוכה, "נסיגה" אחת או שתיים לא יבהילו אותנו כי אנחנו יודעים מה הכיוון הכללי שלנו ושגם אם יש עיכובים נגיע לשם.

יש לנו נטייה לפעמים לראות את העולם בשחור לבן, או שאני אעשה הכול או שזה לא שווה כלום, זאת מחשבה שיכולה למנוע ממנו להתקדם. אם העולם היה פועל ככה אף אחד לא היה משיג כלום לעולם. את לא צריכה להיות מאוכזבת מעצמך על כך שאת לא מצליחה לעשות הכל בבת אחת, כל התקדמות קטנה שאת מסוגלת לעשות כרגע היא נפלאה.

תיארת את ההתלבטות שלך לגבי לבוש צנוע בזמן שאת עוד לא מקפידה על דברים אחרים. חשוב לזכור שקיום מצוות הוא בינך לקב"ה בלבד. אם את מרגישה שאת מעוניינת לקחת על עצמך מצווה מסוימת בזמן שאת עוד לא מוכנה לדברים אחרים, זה עניינך בלבד. את לא אמורה לספק לאף אחד דין וחשבון בעניין קיום המצוות שלך.

אז מה אפשר לעשות?

להתקדם בצעדים קטנים

אם אנחנו לוקחים על עצמנו יותר מדי דברים אנחנו עלולים לעייף את עצמנו ולאבד מוטיבציה מהר מאוד. כדי להקל על עצמך את יכולה לנסות לפרוס את התהליך שלך לשלבים קטנים. למשל, אם את רוצה להתלבש צנוע את יכולה לבחור יום אחד בשבוע בו תעשי את זה. כאשר תחליטי שאת מרגישה עם זה בנח תוכלי להמשיך את התהליך.

להרחיב את המעגל החברתי

זה בהחלט יכול להיות קצת מביך להתחבר לאנשים חדשים בעיקר ליותר ביישנים מאיתנו. תנסי להזכיר לעצמך שהמבוכה הקצרה הזאת שווה את זה ויכול להיות שתכירי חברים לחיים. אם את רוצה להרחיב את המעגל החברתי שלך ולהכיר גם חברה דתיים בגילך את יכולה לנסות ללכת להתנדב בעמותות או בתנועת נוער.

ללמוד

כדי להתקדם ולהתחזק מומלץ ללמוד על אמונה או כל נושא אחר שאת מתחברת אליו כדי להתמלא ולהבין מה הדרך שלך בעבודת ה'. את יכולה לנסות לחפש שיעורי תורה באזור שלך או לקרוא ספרים על הנושא. כמה ספרים מומלצים- "דע מה שתשיב לעצמך", "מכתבים לטליה" ו"מקימי".

להתייעץ

נשמע שיש לך התלבטויות מסוימות לגבי התהליך שאת עוברת. תמיד מומלץ להתייעץ עם שעולות התלבטויות כאלה, גם בשביל ההקלה שאחרי השיתוף וגם בשביל החיזוק והעצות שאפשר לקבל. את יכולה לשתף את ההורים שלך, רב, דמות מסוימת מצוות בית הספר וכמובן שאת מוזמנת מאוד לפנות אלינו בטלפון כוכבית 8298 לספר איך הולך, לעדכן, וגם להיעזר באנשי המקצוע במוקד בכל שאלה. אפשר גם בווטסאפ, במספר: 052-468-3927. וכמובן גם לשאול שאלות נוספות באמצעות האתר makshivim.org.il/ask-away . נשמח לדבר אתך!

בהצלחה!

עדי

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות