שאל את הרב

מחשבות זרות בתפילה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 12/01/23 12:16 יט בטבת התשפג

שאלה

כבוד הרב

אני רוצה לשאול על מקרה נוראי שקרה לי הבוקר. בתפילה פתאום באו לי כוונות הפוכות ממה שאני מתכוון להן באמת. כאילו חלילה אני מקלל את עם ישראל. מקום לברכו. ולמרות שנבהלתי וניסיתי בעל כוחי לגרש את המחשבות, לא הצלחתי עד תום התפילה. אז אמרתי לבד מי שברך לחיילי צה״ל ותפילה לשלום המדינה. האם אני צריך לדאוג? האם ה׳ ברחמיו שיודע למה באמת כיוונתי ומה מה אונס, יקבל את תפילתי לפי הכוונה האמתית שלי? האם עלי לעשות תיקון כלשהו?

תודה

תשובה

בס"ד

שלום רב,

רבי שניאור זלמן, קובע בספר התניא שיהודי צריך לדעת שהוא לא נולד צדיק, לכן איננו צריך לדרוש מעצמו להיות צדיק. יש בנו יצר הרע, תפקידו לאתגר אותנו. לכן אין שום מקום לדאגה וטרדה מכך שנכנסות בנו מחשבות זרות - זה ביטוי של היצר הרע וזה בסדר גמור.

האתגר שלנו הוא לא לעזור ליצר הרע, לא לשתף אתו פעולה.

כאן הטעות שלך, טעות נפוצה, כדי למנוע אותה כותב התניא את דבריו.

הטעות היא כפולה:

1. אתה מאשים את עצמך בכך שמחשבות כאלה עלו בך - האמת היא שאין לך שום אחריות על כך.

2. אתה שוקע בניסיון לגרש את המחשבות הללו - בלי להבין שככה אתה דווקא מעצים אותן, ברצון שלך לגרש את היצר הרע אתה משחק לידיו, אתה בפועל משתף פעולה אתו.

הפתרון של התניא:

1. כשעולים הרהורים זרים - להכיל אותם בהבנה, בלי להבהל, לומר לעצמך: יש בי יצר הרע, עכשיו הוא מתבטא - וזה בסדר, מותר לו לנסות...

2. להחליט שאתה לא משתף פעולה עם היצר הרע, לכן אתה מתעלם ממנו לחלוטין, לא נלחם ולא מגרש אותו. אתה ממשיך בתפילתך השגרתית כאילו הוא לא קיים בכלל.

3. ככל שתתעלם מהמחשבות הזרות, בלי לגרש אותן ובלי להילחם בהן, ככל שתתרכז בתפילה שלך להמשיך באמירת הברכות בריכוז וכוונה, ככה העניין יפטר בקלות ומהירות - אני אומר לך זאת מניסיון אישי רב שנים.

כתבות נוספות