שאל את הרב

יצר הרע ודיכאון: איך יוצאים מזה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/01/23 00:51 ז בשבט התשפג

שאלה

בזמן האחרון אני מרגיש קצת רחוק מהדת ובדיכאון,

יצר הרע מכניס לי מחשבות רעות ואני מנסה לברוח מהמחשבות האלה,

רציתי לשאול האם מותר לי לקחת על עצמי טבילה יום יומית במקווה למשך חודש ,

מה אוכל לעשות בשביל לנצח את יצר הרע ולצאת מהדיכאון שעובר עלי?

תשובה

שלום לך.

זה מאוד טבעי שיש לפעמים מחשבות רעות, דכדוך, וגם תחושה של התרחקות מדברים שחשובים לנו. וגם הרצון לברוח מהמחשבות היא טבעית. רק שלא תמיד זאת הדרך היעילה ביותר. הרבה פעמים דווקא התמודדות יותר יסודית עם מה שגורם למחשבות, וכלים שעוזרים לנו להסיט בחוכמה את המחשבות האלה הצידה, הם אלה שעוזרים לנו לשפר את המצב.

לכן יש לי כמה רעיונות בשבילך:

1. לדבר

עשית בחוכמה שפנית כאן באתר ושיתפת אותנו. ואתה מאוד מוזמן להמשיך לעשות את זה. ולא רק בשאלה כתובה, אלא גם בשיחה יותר הדדית, בטלפון או בוווטסאפ שלנו. לדבר - זה עוזר. לפרוק, לשתף, להגיד מה מפריע.זה מגיע לך, ההרגשה הטובה שבאה עם השיתוף. זה אנונימי, וזה חינם. אז תרגיש חופשי לדבר איתנו! במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298. ואפשר גם כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

2. ללמוד

הדברים שאתה עובר, הם מאוד אנושיים. ככל שתבין קצת יותר מה קורה, זה יכול לעזור לך להתמודד. יש קשרים מאוד מעניינים בין מחשבות לבין רגשות. וזה לא משהו שאין לנו עליו שום שליטה. יש טכניקות מאוד יעילות לנווט את עצמנו למחשבות ורגשות טובים יותר.

דרך אחת מאוד טובה ללמוד על זה, וגם להתאמן ממש, היא דרך ספר מצוין שנקרא "בוחרים להרגיש טוב". הוא מסביר מה מכניס אותנו למדצים של דכדוך וקושי, ובעיקר איך אפשר להתחיל לצאת מהם. הספר מאוד ידידותי וקליל לקריאה, וכבר בשניים שלושה הפרקים הראשונים אפשר להבין די טוב איך זה עובד.

תוכל לקרוא קצת על הספר באתר ההוצאה, ושם אפשר גם להזמין אותו. הוא נמצא גם בחנויות.

https://psagot.com/product/%D7%91%D7%95%D7%97%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%94%D7%A8%D7%92%D7%99%D7%A9-%D7%98%D7%95%D7%91/

3. לעשות

דיכאון ועצבות נוטים לסגור אותנו בחוסר מעשה. להסתגר בחדר, לבד בחושך, ולא לעשות שום דבר. ולכן הדרך להתמודד איתו זה לעשות לו "דווקא". לצאת, לעשות, ליהנות מכל מה שאפשר. גם אם אין לזה "משמעות" או חשיבות. פשוט לעשות.

אם לטבול במקווה זה משהו שנעים לך לעשות, אתה יכול. לא כ"סגולה" אלא פשוט כעשייה שמרגישה לך טובה ומשמעותית. ובמקביל נסה להרכיב רשימה קטנה של עוד דברים יומיומיים שאתה מצליח לעשות. גם אם זה לקנות דברים בסופר, לשטוף את החצר, וכו. אם תרצה אתה מוזמן לחשוב יחד איתנו, ונמצא עוד דברים שתגלה שנחמד לך לעשות. וזה עוזר להדוף את הדיכאון.

חשוב לציין: דיכאון זה מצב קליני מאוד מסוים. ברוב המקרים כשאנחנו מרגישים "בדיכאון", זה בעצם אומר שאנחנו מדוכדכים, אין לנו מצברוח, וכו'. בתחילת הספר "בוחרים להרגיש טוב" יש מבדק קצר שעוזר לנו לברר האם אנחנו ממש בדיכאון, ומה כדאי לנו לעשות לגביו. אם מדובר בדיכאון מתמשך שמפריע מאוד בשגרה, יש אנשי מקצוע מצוינים שיכולים מאוד לעזור לנו להתמודד. לא חייבים לעשות את זה לבד.

לסיכום: לכולנו יש עליות ומורדות. זה טבעי. ויחד עם זאת, זה לא אומר שאנחנו מוותרים מראש. יש לנו את היכולת לשפר את ההרגשה! על ידי שיתוף ושיחה, באמצעות מעשים יומיומיים, עם למידה על מה שעובר עלינו, ובמידת הצורך גם בעזרת אנשי מקצוע טובים. העיקר שתזכור שאתה לא לבד בקושי הזה!

מוזמן מאוד להמשיך לשתף אותנו ולעדכן איך הולך. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה!

אוהד

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות