שאל את הרב

איך עובד היצר הרע? ומה התפקיד שלנו ביחס אליו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/01/23 06:14 כב בטבת התשפג

שאלה

שלום לכם,

קראתי שתפקידנו זה להפוך את היצר הרע לטוב ולהשתמש בכוחותיו כדי לבנות את האדם, בשביל זה אני רוצה להכיר את היצר הרע את תפקידיו ואיך הוא פועל.

מה שאני יודע עד כה שהיצר הרע זה התאוות והדחפים שלנו (נקרא גם הנפש הבהמית) אבל איך הוא פועל?

אני למשל סטודנט, האם היצר הרע רוצה לשבש לי את החשיבה ולהפוך אותי לעצלן וטיפש? האם עליי להתגבר עליו להיות חרוץ ומשכיל?

תשובה

שואל יקר שלום.

שאלת שאלה מעולה ממש.

שאלה ענקית. שתכלס - כוללת עולמות עצומים. אין שום אפשרות לענות עליה בתשובה אחת. אבל ננסה כמה שאפשר.

היצר הרע הוא למעשה יצר החיים. הוא התוצאה ההכרחית של זה שהנשמות שלנו לבושות בגוף. והגוף הזה - יש לו צרכים. יש לו דחפים. הוא צריך דברים, ולכם הוא נמשך אליהם. הדחפים האלה הם כולם בהגדרה אנוכיים. אבל הם לא 'רעים' במובן שאנחנו היינו קוראים לו רעים. הם פשוט מרוכזים בעצמנו. אנחנו צריכים לאכול, אז יצר החיים שלנו שולח לנו רעב. אנחנו צריכים לישון, אז יצר החיים שלנו שולח לנו עייפות. אנחנו צריכים חברה אז יצר החיים שלנו שולח לנו חשק לפגוש אנשים. אנחנו צריכים להביא צאצאים ולהיות חלק ממשפחה, אז יצר החיים שלנו שולח לנו משיכה מינית. אנחנו צריכה כבוד עצמי, אז יצר החיים שלנו שולח לנו רצון בכבוד. אלה הם צרכי הקיום. הם טובים מאוד. אבל הם… תינוקיים…

כמו תינוק שאתמול נולד הם דורשים הכל! וכאן! ועכשיו! ובשבילי! הם מאוד אגואיסטים, וחלשים מאוד בדחיית סיפוקים. הם לא מחפשים לעזור, לתרום, להתרומם. לא משתוקקים לקדושה, לרוחניות ודאגה לכלל. הם קטנים.

אבל אי אפשר בלעדיהם. חז"ל אומרים שבלי יצר הרע אדם לא היה נושא אישה ולא עוסק במסחר ולא בונה בית. והם צודקים. כי בלי שהחיים יידחפו אותנו… לא נזוז. וחז"ל גם אומרים ש'והנה טוב מאוד' - זה יצר הרע. והם גם צודקים. כי החיים הם מה שנותן קיום לקדושה.

אז איך יצר הרע מתנהג?

לפעמים מדמיינים אותו כמו חלק בנו שמחפש לעשות רע בכוח. שרוצה לקלקל לנו תוכניות מתוך רוע צרוף.

אבל זה לא ככה. הוא יותר עוצר אותנו כי הוא פוחד ועייף ומשתוקק ובורח ומעלים עין. פוחד לקפוץ למים ולהעיז לעשות את מה שנכון. פוחד לצאת מאיזור הנוחות ולדחוף את עצמנו כשקשה. הוא עייף ועצלן ולא רוצה להתאמץ. רוצה לנוח ולהרגע. הוא משתוקק להנאה והתרגשות ולא מכיר את האסור והחובה, המוסרי והקדוש. הוא בורח מחיים גדולים והחלטות גדולות, והוא בורח מכאבים קטנים ורגשות קשים. הוא מעלים עין ממיליון הזדמנויות לעשות טוב ולהשתפר ולעשות את הדבר הנכון, כי זה לא נוח. ועדיף להישאר בשבילים הנוחים. בכלא הרגיל והנוח שקוראים לו הרגל.

בחז"ל יש אינספור התייחסויות לדרכי פעולה של היצר הרע. על איך הוא עובד ואיך להתגבר עליו. איפה הוא מתחזק ואיך לכוון אותו לטוב.

האמת? שגם עולם הפסיכולוגיה החילוני עוסק בדיוק בזה - בלהגדיר את דפוסי ההתנהגות של היצר הרע. יש את מי שמגדיר את היצר הרע של הכבוד והמעמד החברתי (אדלר), ויש מי שמגדיר את היצר הרע של היצר והיצירתיות (פרויד). יש מי שמתאר את היצר הרע של המעשים וההרגלים (ביהביוריזם) ויש מי שמסביר את היצר הרע של המחשבות על העולם ועל עצמנו (פסיכולוגיה קוגניטיבית). ביצר הטוב הפסיכולוגיה החילונית לא מתעסקת כל כך…

זה באמת עולם שלם. אם מעניין אותך ספציפית היצר הרע של ההרגלים הקבועים שאנחנו לא מצליחים להשתחרר מהם, אתה מוזמן להעמיק כאן:

https://habitsstoping.netlify.app/story_html5.html

אז שאלת איך מנהלים את כוחות החיים שלנו. והאמת שיש כמה שלבים.

בשלב הראשון אנחנו שואפים להתגבר עליהם. לקום מהמיטה בבוקר אפילו ש'בא לנו' להישאר לישון. לא לאכול מהעוגה הלא בריאה/לא כשרה אפילו ש'בא לי' לזלול אותה. לדאוג לאנשים סביבנו אפילו אם 'בא לי' לדאוג רק לעצמי. אנחנו רוצים להשיג שליטה, כי אחרת כוחות החיים משתוללים בפראות, בחוסר איזון ובחוסר הכוונה ומושכים אותנו לעצלנות, לנהנתנות וניתוק.

שים לב שאנחנו לא מנסים לדכא את כוחות החיים, אלא לשמור אותם במינון הנכון ובזמן הנכון. תחשוב שאתה שליט על מדינה. והנתינים הם כוחות החיים שלך. אז לא מצופה ממך להיות שליט אכזר שדורס את הנתינים, לא נותן לאף אחד להשמיע את הקול שלו ומשאיר את כולם בלי מה שהם צריכים בשביל להתקיים. זה לא טוב. מצד שני גם לא מצופה ממך לאפשר הפקרות שבה כל כוח משתולל ועושה מה שבא לו בלי חשבון. מצופה ממך להנהיג. לתת לכל כוח את מה שהוא צריך ולהגביל אותו איפה שהוא מגזים. לישון, אבל כמה שצריך ומתי שצריך. לאכול, אבל מה שצריך וכמה שצריך. להתחבר לחברים, אבל לא להיכנע ללחץ חברתי שלילי. לכבד את עצמי, אבל לא ליפול לגאווה.

בשלב השני, אנחנו יכולים לעצב את כוחות החיים שלנו בצורה שבה הם יעזרו לנו לנהל את עצמנו. לדוגמה - אם אנחנו מנהלים את הלו"ז של השינה שלנו בצורה נכונה פתאום אנחנו נהיה הרבה יותר עירניים במהלך העולם ולא נצטרך להילחם בעייפות כל כך הרבה לאורך היום. אם נתמודד באומץ מול הפחדים שלנו ונכיר אותם, אז יקטן הצורך לברוח ממאמץ או מתחושות לא נעימות והפחדים לא ינהלו אותנו אלא רק יזהירו אותנו מסכנות. אם נרגיל את עצמנו לאכילה בריאה ונכונה ועשיית כושר, ההרגלים שלנו עצמם ידחפו אותנו לאכול בריא ולעשות כושר. אם נבנה מערכות יחסים בריאות וטובות אז יהיה קל וטבעי יותר לחיות באהבה ואחווה ולא במריבות.

זה נכון גם לגבי הרצון עצמו. הרצון, אחרי שהוא מאוזן ובשליטה, יכול לאט לאט לרצות דברים טובים יותר ויותר. לרצות לעזור לאחרים. לרצות להתקדם. לרצות להעמיק.

לסיכום:

היצר הרע הוא בעצם כוחות החיים הטובים והחשובים שיש לנו. ללא הכוונה ושליטה הם מתפרצים באקראיות ובאנוכיות. אנחנו צריכים בשלב הראשון לשלוט עליהם, לתת לכל כוח את מה שהוא צריך ולעצור אותו כשהוא מנסה להגזים או ללכת לכיוונים לא טובים. בשלב השני אנחנו יכולים לעצב את כוחות החיים שלנו ככה שיסייעו לנו לשמור על האיזון ולרצות טוב.

מוזמן מאוד להמשיך לשתף אותנו ולעדכן איך הולך. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה!

נתנאל

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות