שאל את הרב

מונדיאל וכדורגל: ביטול תורה או זמן איכות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/12/22 02:31 כז בכסלו התשפג

שאלה

שלום וברכה

קודם כל קצת רקע...

אני אדם שמאוד אוהב צפייה בכדורגל ולשחק כדורגל, אפשר לומר שזה התחביב העיקרי שלי...

לפני כמה זמן אמרו לי שהייתה שיחה של ראש הישיבה שאני לומד בה(לא הייתי שם במקרה) שיש בעיה עם זה וזה מושב לצים וכו' וכו'

ראש הישיבה התייחס לנושא הזה כיוון שהיו מעט תלמידים של הישיבה שצפו במונדיאל על חשבון הלימוד...

תראה, אני לא צבוע, ברור שאם תלמידים מבטלים תורה בזמן הישיבה על דבר כזה ברור שזה בעייתי, אבל אני חושב שזה בעייתי כמו כל דבר אחר שאדם יעשה, אם אדם ינגן בגיטרה כל היום על זמן הישיבה זה טוב? אם אדם יילך בזמן הישיבה למסעדות שף כשרות זה טוב? ברור שלא, אבל אני לא מצליח להבין את התפיסה המצומצמת הזאת שכל דבר היום הוא בעייתי, מה כבר אני רואה?, אנשים משחקים בכדור,אין כאן שום בעיה של צניעות ושום בעיה מן התורה אם לא צופים בשבת או מה שצולם בשבת...

אני אזכיר כבדרך אגב, שרבני הישיבה בעיקרם תלמידי הרב צבי טאו, שידוע בדרכו המכונה "קו" שזו דרך סגורה שקרובה לחרדים בהתייחסות לדברים האלה...

אני לא מגדיר את עצמי כ"גושניק", אבל בהחלט גם לא "קווניק",וככה רוב מוחלט של תלמידי הישיבה מנק' מבט שלי.

ועוד משהו, בישיבה התיכונית שהייתי תמיד הרב שלי אמר שעיסוק בזה הוא לא טוב ולא רע, ואם אדם עושה את זה בשביל שיהיה לו כח לעבוד את ה' זה אפילו טוב...

1.אולי תוכלו להסביר מה ההבדל בין השיטות האלה של הקו והגוש ומה שבאמצע?

2.הדבר מותר ואני יכול להמשיך לעשותו בלי חשש נכון?

3.מה אתם חושבים על ההבדלים האלה בתפיסה של התורה?

תשובה

שלום לך.

האמת, אני לא רוצה להתייחס לראש הישיבה שלך ולמה שהוא אמר ביחס לכדורגל, כי מבחינתי זה לא רלוונטי.

השאלה הרלוונטית היא מה שהזכרת עוד לפני שלושת השאלות

במה שונה כדורגל מכל ביטול תורה אחר?

מה עדיף? פויקה או משחק מונדיאל?

כיון שניכר שאתה בן תורה אפשר להשתמש במושגים של כמות ואיכות.

מבחינה כמותית, ייתכן ולשבת על פויקה יבטל מבחינה כמותית יותר תורה מאשר צפייה במשחק כדורגל, אבל מבחינה איכותית זה לאו דווקא אותו דבר.

מבחינה איכותית, צפייה היא יותר פסיבית ואילו פויקה האדם נשאר אקטיבי ומבטא את עולמו הפנימי.

לכן, בעיני, גם אם זה לא דברי תורה וחידושים למיניהם אלא דברים בעלמא הוא עדיף על כדורגל, ולא בגלל הכדורגל אלא בעיקר בגלל הפסיביות שיש.

מנגד, יש אנשים שזה מרחיב את ליבם, זה דווקא מאפשר להם להבין יותר וללמוד יותר.

הצפייה במשחק כדורגל משרת את עולם הקודש שלהם, ואילו הפויקה מהווה בריחה מבחינתם כי הם מרגישים שהלימוד בישיבה חונק אותך.

האם יש דרך לראות את זה חיצונית?

לא. זה תלוי באדם עצמו וביושרה שלו עם עצמו.

אולי לכך ראש הישיבה התכוון.

ההבנה היא שהאדם הוא מכלול שלם, ולכן עיסוק בנגינה ובאומנות היא חשובה – עד כדי כך, ואולי הראש ישיבה שלך ציטט את זה, שתלמידיו של הגר"א מביאים בשמו שמי שחסר לו מידיעות העולם חסר לו כנגדו עשר ידות בתורה, קרי בלי ההבנה של חכמות העולם, אי אפשר באמת ללמוד תורה כמו שצריך.

מתוך כך, היחיד שיכול לענות באמת על השאלה השניה שלך האם אתה יכול להמשיך לעשות את זה בלי חשש – הוא אתה.

אתה יכול לשקול לא רק את המקום שזה פועל ומרחיב את הלב ואת היכולת ללמוד, אלא האם מה שמשמיעים על המגרשים ו/או השדרים הם דברים שלא משחיתים את הנפש.

יש משחקים נורא מתורבתים, אבל מאידך יש כאלה שגם השדרים, ולא רק הצופים ביציע, מבטאים ואומרים דברים לא ראויים. וכן, זה משפיע על הנפש לרעה.

קוים וגושים

ישיבות קו הם בגדול ישיבות יוצאי חלציה של הר המור והם הולכים לאור תורתו של הרב קוק, הראי"ה והרב צבי יהודה זצ"ל, לאור התפיסה של הרב טאו. לעומת ישיבת הר עציון, הגוש, שבה אמנם לומדים את כתבי הראי"ה קוק זצ"ל, אך יש בה לימוד יותר נרחב של תורת הגרי"ד סולוביצ'יק זצ"ל, גדולי רבני ארה"ב.

אמנם לא בזה בלבד מתבטא ההבדל בין הישיבות.

היחס למדינה, הגם שהוא נפגש הוא מגיע ממקומות שונים , להבנתי.

היחס בלימוד התנ"ך הוא מאוד שונה, כשזו של ישיבת הגוש מכונה 'תנ"ך בגובה העיניים', לחלק זה נשמע מזלזל ולחלק זה נשמע כמאדיר את הלימוד (הישיבה עצמה, הגם שהיא מתמקדת בלימוד עיון באופן בריסקאי, מובילה את ימי העיון בתנ"ך שכבר רכשו לעצמם שם עולמי, ובעקבות ימים אלו בתי המדרש של הר המור גם כן ייסדו ימים העוסקים בלימוד תנ"ך).

בין הישיבות יש גם פער באשר לתוכנית הלימוד.

בישיבת הר המור לא מערבים גורמים זרים שיכלים להשפיע על הלימוד, ובעקבות כך, אם נגיד זאת כך באופן גס, היא התפצלה מישיבת מרכז הרב על רקע מכון ההוראה. אמנם זה לא רק נוגע למכון הוראה אלא גם לשירות הצבאי.

הר הציון דוגל במסלול הסדר לכתחילה ואילו בישיבת הר המור אין מסלול של שילוב צבאי (במכינות עצמן יש).

ישנם עוד הבדלים אך דומני שאלו ההבדלים המעשיים וההשקפתיים המרכזיים.

אם תרצה להכיר את דרכם של הישיבות יותר לעומק אמליץ לגשת לכל אחת מהישיבות ליום ולדבר עם התלמידים הבוגרים שכבר מכירים את הישיבה כמה שנים, וגם את הר"מים כדי ללמוד את דרכם ואיך היא מתבטאת בפועל, שכן הדרך האידיאולוגית היא אחת אך גם צריך להכיר איך היא מתבטאת.

היחס שלנו להבדלים

אנחנו מברכים על לימוד התורה בעם ישראל.

גם בתוך חברי מקשיבים יש משיבים שמגיעים מישיבות שונות וזו ברכה גדולה. הברכה היא ריבוי התורה וכך שכל אחד היום יכול ללמוד בבית מדרש שמתאים לו. כל אד יכול ללמוד בהשקפה ובדרך שנכונה לשורש נשמתו.

לחלק בהחלט מתאים ללמוד בישיבת הר המור ולחלק בהחלט מתאים ללמוד בישיבת הר עציון, הגוש.

לחלק לא זה ולא זה מתאים אלא ישיבות חסידיות או מכינות קדם צבאיות.

אשרינו שאנחנו זוכים לריבוי תורה!

העיקר שכל אחד ילך למקום שמתאים לו ויגדל לא רק לקביעת עיתים לתורה אלא להיות עובד ה' באמת ביראה, באהבה ובשמחה ויזכה לקדש שם שמים על ידי מעשיו .

מקווים שהתשובה נתנה כיוון.

אתה מוזמן בשמחה לפנות אלינו לעוד שאלות בנושאים אלו ונושאים אחרים. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בברכה,

נתנאל

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות