שאל את הרב

בעלי איש חלש פיזית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 07/12/22 06:35 יג בכסלו התשפג

שאלה

שלום וברכה כבוד הרב.

בעלי איש חלש מאוד פיזית ונפשית. כל חולי שבא עליו מרתק אותו למיטה לפחות יומיים. כל מצב לחץ או מצוקה מפיל אותו מהרגליים והוא שוקע לדכאונות ותהיות.

אני משתדלת לעשות כל שביכולתי לחזק אותו בכל התחומים. אני מורידה ממנו את כל נטל הבית ומאפשרת לו חופש לעשות כרצונו. איך אני יכולה לחזק אותו שיהיה חזק נפשית ופיזית? איך אפשר לעזור לו? מרגישה שאין לי כבר גבר בבית.. סוחבת אבן שאין לה הופכין, הכל גדול עליו והכל קשה לו ואני לא מצליחה לתת לו את הכוחות שהוא זקוק להם.

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על מגמתך ועל רצונך.

ולפני כל דבר אחר - אני מבקש לעודד אותך בדרכך, בניסיונך, ולהיות שותף בחיפוש דרך.

אבל, מטבע הדברים, זה לא תחום שאני מומחה בו, וסביר להניח כי מומחים בתחום הנפש יידעו הרבה יותר ממני כיצד ניתן להתמודד עם המצב הזה. מבין השורות של דברייך עולה כי מדובר בשילוב של בעיה פיזית, אך לא רק, אלא גם שקיעה בדכאונות נפשיים וכדו'.

מה שאני כותב הוא עזרה ראשונה בלבד: ראשית, איני יודע האם עשיתם את הבירורים הבסיסיים במובן הפיזי: בדיקות רפואיות, פגישה עם רופא פסיכיאטר לבדיקה וכדו'. לעתים אנו שוכחים את יחסי גופנפש, ועצה טובה היא לפנות לבירור יסודי זה.

שנית, זכרי תמיד את דברי חז"ל "לא עליך המלאכה לגמור ואי אתה בן חורין ליבטל ממנה". לא עלייך המלאכה להעמיד אותו על הרגליים באופן מוחלט. את לא יכולה לקחת אחריות עליו. את יכולה, כפי שאת עושה, ליצור את המרחב בו הוא יוכל לקום על רגליו שלו, ולהתחזק מכוח הכוחות שלו עצמו. מה שאפשר לעשות - עושים, ולעולם צריך לזכור כי מה שאי אפשר לעשות לא מנסים לעשות. אפשר שדווקא נכון כן לדרוש ממנו (אני לא מכיר את המצב, ורק את בחוכמתך ובתבונת ליבך יודעת את האפשרויות), ולא לקבל את המצב הנתון הזה כפי שהוא.

אלה הפתיחות שאני מציע, ואם תרצי להמשיך ולדון - אשמח, כמידת יכולתי.

כל טוב ואופק חדש

כתבות נוספות