שאל את הרב

אדם דתי שלא מאמין בתורה מן השמים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 05/12/22 18:56 יא בכסלו התשפג

שאלה

שלום הרב שרלו

התלבטתי הרבה לפני ששלחתי לך את השאלה הזאת כי מהרבה בחינות היא אולי שייכת יותר לתחום של פסיכולוג,או אפילו סוציולוג,מאשר לזה של רב - אבל בסוף החלטתי לשתף בהתלבטות שאני נמצא בה ואני מקווה שלרב תהיה תובנה שיכולה לעזור.

אני בחור דתי,גדלתי בבית דתי (חרד"לי מאוד למעשה),הייתי במכינה קדם צבאית דתית ובתהליך ארוך וממושך איבדתי את האמונה.אני לא יודע אם יש אלוהים ואני די בטוח שהתורה היא טקסט שהחל להיכתב ע"י בני אדם בתקופת הברזל ונוספו עליו רבדים שונים מאוחר יותר. אני לא פוסל לחלוטין את האופציה של דברים בעולם שנמצאים מעבר להבנתנו ואפילו של כוחות רוחניים - אבל אני גם לא רואה ראיות לקיומם.

את כל הנ"ל אומר הראש,הלב אבל אומר אחרת - אני אוהב את העולם הדתי,את החברה הדתית לאומית,את קבלת השבת,התפילין וסדר פסח.אני מוצא את עצמי מכוון לפעמים בתפילה אפילו שאני יודע שככל הנראה אין אף אחד "בצד השני של הקו" שמקשיב לי.קשה לי לדמיין את עצמי מחוץ לעולם הזה והנסיונות שעשיתי מספר פעמים להוריד כיפה ולהשתלב בחברה החילונית נגמרו בתחושת עצב וריקנות "שהבריחה" אותי בחזרה - אבל הרבה פעמים אני תוהה אם ככה אפשר להמשיך,אם תהיה אשה שתסכים להקים בית עם אדם כמוני ואם תימצא - איך אוכל לגדל ילדים על מה שאני מרגיש שאינו אמת.ובאופן כללי - כמה אפשר יהיה לחיות בלימבו הזה של היצמדות למסורת שאני לא באמת מאמין בה.. אין לי ממש שאלה ברורה לשאול אבל כאמור - אם יהיו לרב תובנות שהוא חושב שיוכלו לעזור לי אז אשמח לשמוע.. תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

פתחת בדבריך פתיחות רבות. למן המקום האמוני שלך, ועד החיפוש אחר בת זוג שתהיה אתך בעולמך. אנסה להיכנס בעיקר בשתי הפתיחות האלה, ואם תרצה להמשיך - אשמח.

בנתיבים רבים ניתן ללכת לאור הדברים שכתבת במכתב שלך. אפשר לדבר בשפה הדתית האידיאולוגית, ולומר כי אין טעם של ממש בשמירת אורחות חיים דתיים ללא אמונה בריבונו של עולם: ״קודם שיקבל עליו עול מלכות שמיים ואחר כן יקבל עול מצוות״; ניתן לעודד אותך לקרוא ספרי אמונה ולהצית אותה מחדש, ועוד דרכים מגוונות.

ואני מבקש להציע לך את אחת מהן:

בשלב הזה, עזוב את השאלה העקרונית. האידיאולוגית. המהותית. אל תדרוש מעצמך לא לפסוח על שתי הסעיפים.

היה במקום בו אתה אוהב להיות. אם החיים הדתיים בדרך זו טובים לך כעת - בשלב הראשון שהה שם. אל תכריח את עצמך לעשות דברים אחרים, לא בגלל שהם לא נכונים, ולא בגלל שאין סתירה של ממש בין פרקטיקה דתית ובין חוסר אמונה, אלא בשל העובדה שהמאבקים האלה לא יקדמו אותך לשום מקום.ֿ

אחת מאפשרויות הצמיחה, שכמו אחרות - אין וודאות שאכן האפשרות הזו תוביל לשם - היא שאדם יחוש נכון לפתיחה חדשה. לא במלחמות אלא ברצון.

ומתוך כך, שאל את עצמך גם מה אתה גם תובע מעצמך. למשל, מכוח מצוות שבין אדם לחבירו - לתבוע מעצמך להיות רגיש יותר לענייני איסור הלבנת פנים ולשון הרע; להרחיב את מצוות ״השבת אבידה״ הן לאחריות על רכוש חברך והן לאבידות נוספות שאנשים מאבדים, גם נפשיות וגם רוחניות; להדגיש את היחס שלך ל״לא תעמוד על דם רעך״, וכדו׳. כל אלה הם מקומות שבהם יכולות להתאחד הנטיה שלך להישאר בחלק החברתי של התורה, יחד עם התביעות מעצמך שביסודו של דבר באותו מהתורה, ויותר מכך - עם יכולת לפתוח פתח מחדש ולפגוש את הא-לוהים דווקא מתוך פתיחת הלב לאנשים אחרים, והתרגלות בכלל להיפתח.

ומי יודע לאן תוביל אותך הדרך הזו - לי אין מושג, אבל כמו הרבה דברים בחיים שאין אנו יכולים לצפות את מיקומם.

האם תמצא בת זוג במקום בו אתה נמצא ? סביר להניח שכן. אין שום סיבה לחשוב שאין בחורות רבות שנמצאות במצבך, ותמיד צריך לזכור שאתה מחפש רק אחת.

וכיצד ייבנה ביתכם ?

בדיוק כפי שאתם תהיו. ילדים צומחים דתלשי״ם גם במקומות הכי חרדיים וילדים צומחים בריאים בעולמם הרוחני גם במקום בו יש הורים שחיים בכנות דתית.

וכאמור, מי יודע לאן תיפתח בהמשך.

האם קבלת מענה לבקשתך ?

כל טוב

כתבות נוספות