שאל את הרב

חשש גזל

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 22/11/22 16:01 כח בחשון התשפג

שאלה

שלום הרב!

יש לי כמה שאלות לגבי חשש גזל-

א. האם מותר לי להשתמש באינרנט של מקום ציבורי (כגון מתנ"ס- לא בהכרח של האיזור שלי), כמובן לאחר שביקשתי רשות מהמזכירה לקבל את הקוד לWIFI? (מדובר על פעם בשבוע שאני נמצאת באיזור וצריכה אינטרנט)

ב. האם מותר לי להתארח בדירה של קרובת משפחה שלי ביחידת דיור לא חוקית (היא משלמת כמו שצריך, אך בעלי הבית משכירים לא ברשות החוק והעיריה)?

ג. האם יש חיוב לציית להוראות לא נורמטיביות של בעלת הדירה- (כגון- איסור לזרוק נייר טואלט לאסלה, איסור לארח אורחים וכו'...)?

ושאלה בנושא אחר-

בעבר התמודדתי עם סוג של כפייתיות בעיקר בתחומים הלכתיים (OCD, אבל לא מאובחן...) וכדי לאזן את עצמי השתדלתי ללמוד הלכות שיתירו לי לבצע דברים שאני מחייבת את עצמי לעשות או להמנע מהם...רציתי לברר הלכה ששמעתי ואני לא יודעת מה מקורה- האם יש מקום להקל בהרמת לחם או פירורי לחם מהרצפה למקום גבוה יותר? כלומר האם ניתן להזיז אותם לצד הדרך- למקום שבדר"כ לא דורכים עליו וזהו?

ד'. לגבי זיתים- המנהג הוא לא לאכול יותר מ7? פחות מ7? או בדיוק 7?

תודה רבה על הנכונות והמסירות בענייה על התשובות הרבות באתר!

אשמח שהתשובה לא תתפרסם באתר!!

תשובה

בס"ד

שלום רב,

א. את צריכה לקבל אישור מהנציג המוסמך של המקום - אם המזכירה מורשית לכך אז מספיק אישור שלה. אם לאו, אז תשאלי את המנהל אם מותר להשתמש ברשת שלהם.

ב. אינני יודע להשיב לשאלה, יש צדדים לכאן ולכאן - תפני לרבנים מומחים ממני.

ג. הדוגמאות שהבאת הן הוראות נורמטיביות לחלוטין: איסור לזרוק נייר לאסלה או להכניס אורחים. להוראות כאלה חייבים לציית.

ד. ביזוי לחם חל רק על למעלה מכזית. פירורים פחות מכזית אין חובה להרים - כמו כן פירורים כאלה במקום פתוח נאכלים על ידי ציפורים.

יש אומרים שמאחר ובזמנינו אנשים לא אוכלים ממה שהושלך ברחוב מחשש לזיהומים ומחלות, אם כן לחם זה אינו ראוי למאכל אדם, וממילא אין חיוב להרימו (חשוקי חמד בבא מציעא עמוד צו בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל). https://www.hidabroot.org/question/220679

ה. לעניין אכילת זיתים - תשובה מפורטת ומנומקת https://www.hidabroot.org/question/221014

כתבות נוספות