שאל את הרב

תורה ומדע והתמודדות אישית עם ספקות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/12/22 15:34 יח בכסלו התשפג

שאלה

שלום וברכה,קודם כל אתחיל בהתמודדות שלי...

אני תלמיד ישיבה כבר יותר מחצי שנה, ויש לי התמודדות גדולה עם ספקות...

יש לי הרבה ידע יחסית לגילי בכל השאלות הבסיסיות באמונה אבל אני מרגיש לא מחובר לעבודת ה' ולפעמים אני אפילו מרגיש שאני מרמה בזמן תפילה או הסדרים בישיבה

הבעיה המרכזית שלי היא שכל ספק קטן שבקטנים אני מרגיש שכביכול מפיל הכל...

אשמח אם תוכלו לעזור ולתת המלצות מה לעשות במצב כזה...

למשל, כעת בזמן לימוד שנים מקרא ואחד תרגום נתקלתי בגילו של אברהם אבינו(175,כמובן שידעתי אותו לפני אבל זה עורר אותי לחשוב על זה) שאינו הגיוני במונחים פיזיים של היום כל כך(השיא העולמי עומד על 145) , הרבה אמרו לי שזה לא קשה כל כך כי זה בסך הכל עוד 30 שנה, אבל הספק הזה מקנן בי ומפריע לי...

אשמח אם תוכלו לעזור בשתי השאלות

תשובה

אהלן נתיב.

תיארת בשאלה שמצד אחד אתה מאמין בה' בתורה ובמצוות ומצד שני יש לך ספקות באמונה. כתבת שיש לך ידע יחסית גדול לשאלות הבסיסיות שבאמונה אבל אתה לא מרגיש מחובר לעבודת ה'.

קודם כל, חשוב להגיד שהספק שיש לך הוא טבעי, ואנחנו לא מפחדים מספקות, להיפך: הספק יכול להיות חיובי, ולהעצים את האמונה ואת עבודת ה' שלנו. שים לב שגם הגמרא בנויה במובן מסוים על ספקות - שאלות ותשובות. האם זה אומר שהתנאים והאמוראים לא היו מאמינים? ברור שלא. אפשר להאמין ועדיין לברר את הדברים.

הספק הוא כמו הזמנה לצמיחה, הרי אנחנו מאמנים בה', בתורה ומצוות, כשעולה לנו שאלה בנושא מסוים זה הזמן לעלות קומה ולצמוח עוד למעלה, ככמה מתקדמים. הספקות שיש לך מראים שגדלת, שעלית קומה, ועכשיו לימוד התורה והאמונה מבקש גם לעלות ולהתקדם וזה בדיוק מה שאנחנו עושים בישיבה, בונים עוד קומה על גבי מה שלמדנו עד עכשיו.

זה אחד הדברים היפים בתורה. את התורה לומד ילד בכתה א', ובדיוק את אותה תורה לומד בחור בשיעור א' וראש הישיבה שלך. אך ההבדל פה הוא העומק וצורת הלמידה. יכול להיות שאם תעמיק בלימוד שלך תוכל להרגיש יותר חיבור לעבודת ה' שלך.

לגבי גילו של אברהם אבינו – זו שאלה טובה! כמו שאמרנו: מקפצה לבירור והעמקה. אתן לך 2 כיוונים לתשובה:

1. זהו מספר סמלי שבא להעביר לנו מסר מסוים .

2. שיטת ספירה שונה מהספירה שלנו כיום, כלומר "שנה" אז היא לא "שנה" כמה שלנו היום.

דבר אחרון: כשהייתי בשיעור א' הייתה לי חברותא בוגרת באמונה. הייתי משתף אותו בשאלות וספקות שעלו לי. חברותא בוגרת כזו יכולה לתת לך הרבה! בנוסף תנסה לראות איזה סוג לימוד ממלא אותך, מה מחבר אותך לעבודת ה', ותשקיע בלימוד הזה.

מוזמן לפנות שוב בכל שאלה בנושאים אלו או בנושאים אחרים. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד שלנו בווטסאפ – 052-468-3972 ובמוקד הטלפוני – כוכבית 8298

בהצלחה רבה!

נתנאל ג.

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות