שאל את הרב

האם התורה היא אמת?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 11/11/22 11:36 יז בחשון התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב,

כל התורה של היהודות מבוססת על עדות העם היהודי במעמד הר סיני - כלומר אם נוכיח שאיאפשר לדעת בוודאות שמעמד הר סיני

קרה באמת אז אין שום טעם לשמור את המצוות. האנשים היחידים אולי שיהיה להם טעם במצוות זה מי שנולד לזה ולא יכול לשנות את הרגלי חיו כבר.

בנוסף על כך אני רוצה להגיד שהייתי שומר מצוות בעברי ועכשיו אני מנהל אורך חיים חילוני לגמרי ולא רואה שום הבדל בחיים שלי לרעה - אלא להפך

אפשר להגיד שהשינוי הוא לטובה - נפתחתי ליותר תחומים מעניינים, אני מרוויח טוב בעבודה מעניינים ואני לא מבזבז זמן על כל מיני מצוות שלכעורה נראה שאין בהם שום הגיון כמו שמירת שבת, הנחת תפילין, לבישת ציצית או קריאה של אותו הספר פעם אחר פעם שלא מקדם אותי לשום מקום. אני כן נותן חשיבות למנוחה בשבת אבל לא לכל מיני דברים מגבילים כמו לא להדליק אש או לינסע בשבת.

אני יכול להגיד בוודאות שהסרתי כל צל של ספק מכך שהתורה היא בדיה או המצאה אחת גדולה של העם היהודי. ואני לא היחיד שחושב כך - יש עוד המון חילונים וחרדים שאני מכיר שיציאו בשאלה שחושבים כמוני.

בעצם אמיתות סיפור ההתגלות על הר סיני נאחזת על הטענה שעם שלם אינו מסוגל להמציא דבר שקרי ולהעביר את השקר לדור הבא ולהכריח אותם לשמור כל מיני חוקים על בסיס השקר הזה מבלי שהדור הבא יעלו על זה, ואם יעלו על זה בהכרח יפסיקו להאמין לסיפור.

בעצם טענה זו כוללת בתוכה 2 טענות ומספיק להפריך אחת מהן בכדי שכל הטענה לא תהיה נכונה.

הטענות שצריך להפריך:

1. לא ניתן לגרום לעם שלם להאמין בשקר.

2. אם רק חלק מהעם יזם את השקר, אז הוא לא יצליח להעבירו לדורות הבאים מבלי שיעלו עליו ויפסיקו להאמין בו.

הפרחת טענה מספר 1: (לא ניתן לגרום לעם שלם להאמין בשקר)

איך ניתן לגרום לעם שלם להאמין בשקר? לא פשוט, אבל אפשרי! ניתן דוגמא בר קיימא:

קם בן אדם מאוד פופולרי וחכם קוראים לו משה - ומצליח לשכנע בעזרת הכריזמה וכושר השכנוע שלו עם שלם מדוע כדאי להם לשמור את עשרת הדיברות שעליהם חשב עם חבריו החכמים על מנת שיוכלו לשמור על העם מאוחד לאורך דורות. בנוסף שכנע אותם שהעולם הזה כל כך אומלל וללא מטרה שחייב להישען על משהו שנקרא לו אלוהים. וכדי שלדורות הבאים יהיה יותר קל להאמין בו חייב ללמד כל מי שנולד שהחוקים האלה התגלו לנו הם על ידי אותו אלוהים. אמנם העם של משה יודע שזה שקר אבל הדור החדש כבר יגדל לשקר כאילו זו אמת, הרי מה הורים לא יעשו בשביל ילדיהם? אפילו ישקרו כדי שיהיה להם טוב.

אני מצטער שאני לא כזה משכנע כמו משה - אבל תדמיין את משה כבן אדם עם כישרון יוצא דופן בדורו כזה שסחף אחריו מליוני מאמינים. (הרי יש אנשים כאלה במהלך ההיסטוריה - קח לדוגמא את היטלר שעשה משהו דומה רק לרעה וגרם לכל העם שלו להאמין שהגזע שלהם מיוחד וגרם למלחמת עולם שלמה עם מליוני הרוגים ביניהם 6 מיליון יהודים).

לא מחייב שזה מה שקרה בפועל אפשר לחשוב על עוד אינספור דרכים כיצד עם שלם נפל במרמה כמו תעתועים למיניהם או משטר כוחני בתוך העם כדי שיכנעו לחוקים.

הפרכת טענה 1 מפריכה את הטענת העדות כי ברגע שנתתי דוגמה בר קיימא לכך שניתן לגרום לעם שלם להאמין בשקר הצלחתי להפריך את סיפור ההתגלות (שנשמע הרבה פחות סביר) ובעצם הוכחתי שהמצוות הן שום דבר מאשר בדיה שלמה של עם.

הפרחת טענה מספר 2: (אם רק חלק מהעם יזם את השקר, אז הוא לא יצליח להעבירו לדורות הבאים מבלי שיעלו עליו ויפסיקו להאמין בו.)

בוא נגיד שקם אותו משה אך קצת פחות מוכשר והצליח לסחוף אחריו רק חלק מהעם - נגיד חצי מהעם. חצי מהעם החליט ללכת אחרי משה והם סיפרו את הסיפור השיקרי כאמת לדורות הבאים והחצי השני סיפרו את האמת - שהסיפור מומצא.

כעבור דור שלם העם כבר לא ידע למי להאמין, הגירסא השיקרית הייתה כל כך טובה והגיונית שהם העדיפו להאמין לשקר המומצא כיוון שהוא נתן להם תקווה, אולי הם אפילו היו יותר מוצלחים בזכות השקר (כיוון שהם בטוחים שהשקר הוא אמת כי חונכו לכך על ידי החצי שנסחף אחרי משה).

בסופו של דבר יותר ויותר אנשים האמינו לסיפור המומצא כי הוא נשמע יותר טוב ואיחד יותר את העם מאשר האמת הפחות מושכת.

נוסף על כך לחצי הנסחף היה הרבה יותר אינטרס להפיץ את השקר מאשר לחצי השני להפיץ את האמת, גם כי ככה משה שיכנע אותם וגם כי האמת לא נשמעה טוב כל כך כמו השקר המוצלח..

מה שעוד מעניין זה שהתורה נכתבה רק לאחר דורות על ידי הדור הנסחף שהאמין בשקר של משה כאמת, עד אז כמעט ולא נשארו אנשים שיודעים על השקר וגם אלו שנשארו אף אחד לא האמין להם כי הרי קשה מאוד להאמין לאמת שלא עושה טוב לעם.

תמיד אפשר לשאול איך זה הגיוני ואיך זה הגיוני אבל לא תמיד אנחנו יודעים מה קרה באמת במיוחד לפני שלושת אלפים שנה, ולא ניתן להגיד בוודאות שעם שלם לא המציא משהו על מנת שחיי ילדיהם יהיו טובים יותר במיוחד אחרי שעברו דברים קשים במצרים.

בקיצור לאחר שנוכחתי לדעת שהמצוות הן שקר אחד גדול. אני עדיין מקבל המון השראה מדברי חוכמה מהתורה. ואנסה כמה שיותר לנצל את החוכמה הזאת לטובתי ולטובת הכלל כי זה מה שהגיוני לעשות, ולא אשמור כל מיני מצוות מוזרות.

אבל מכיוון אני מחשיב את עצמי כבן אדם בעל עקרונות שהולך אחר האמת, אשמח לשמוע מה אומר הרב ואיך הוא יכול להפריך את הטענות שלי?

אני בעל ראש פתוח ואם אגיע למסקנה ברורה שהתורה היא אמת אז אשמור את כל המצוות. אבל בנתיים אני הולך עם האמת שבה מאמינים רוב האנשים בעלי שכל הישר שהיא הכי הגיונית ולכן לא אכפת לי משום מצווה ואעשה רק מה שנראה לי הגיוני.

תודה רבה.

תשובה

בס"ד

שלום רב,

אמונה מעצם הגדרתה לא מתיימרת להיות מוכרחת בשכל.

וודאי אפשר להפריך כל טיעון אמוני. ולא רק טיעון אמוני, כל טיעון רעיוני-ערכי אפשר להפריך. ראה את הוויכוחים האידיאולוגיים האינסופיים שלעולם לא מוכרעים.

המחשבה שאמונה מתחייבת מתוך הוכחות שכליות, שייכת לימי הביניים. כיום ברור לחלוטין שאין טיעון אמוני שלא ניתן להפריך אותו.

מכאן עולה עקרון הרבה יותר עמוק (החסידות מבססת את העקרון הזה) האמונה היא בחירה! דווקא בגלל שזו בחירה של האדם יש לו אחריות על כך. אם אמונה הייתה מתחייבת בשכל לא היה שום ערך לכך. אדם שלא שותה נפט ולא אוכל זכוכית - איננו רואים אותו צדיק. צדיק הוא מי שבוחר בדרך טובים מרצונו החופשי.

הקב"ה מציע את התורה כדרך לעם ישראל. כל אחד רשאי לבחור או לדחות את הדרך. גם אתה. לכן אינני מנסה אפילו להוכיח לך משהו, וודאי אינני מצפה לשכנע אותך במשהו - אני יכול רק להציג לך דברים ולהשאיר אותם לבחירתך.

אפשר לכתוב ספר - אפילו סדרת ספרים על אמונה, לכן אצמצם דברי רק כדי להמחיש מספר רעיונות.

1. האמונה שלנו (בשונה מדתות אחרות) אינה אישית אלא לאומית. אנחנו עם מאמין. מתוך כך השייכות לעם היא גם השייכות לדת. יותר ממה שישראל שומרים על התורה שומרת התורה על ישראל. דוגמה בולטת לכך: הישרדות בלתי מוסברת ובלתי טבעית של פזורי ישראל בגויים במשך אלפיים שנה.

אין תופעה כזאת בכל ההיסטוריה האנושית - אומה שהתפזרה בכל קצות תבל ושרדה במשך אלפיים שנה. ולא זו בלבד אלא שבדור האחרון שבו נידחי ישראל למולדתם - וחזרו להתאחד לעם.

מה מחבר יהודי מתימן עם יהודי מגרמניה? ומה מחבר יהודי ממרוקו עם יהודי מבריטניה? הם דוברים בשפות שונות, לובשים בגדים שונים, אוכלים מאכלים שונים. בתרבות החומרית נטמע כל אחד בסביבתו הנכרית.

רק הרוח: התורה, התפילה, המצוות, המנהגים, השבתות והחגים, התפילין והמזוזה, לשון הקודש - הם ששמרו עלינו כעם אחד.

כל מי שחשב כמוך, שאפשר להתנתק מהתורה, וניפרד מהתורה, התנתק מהשייכות לעם ישראל - לשותפות הנצחית של עמנו.

זה לא קורה מיד, אתה לא רץ להתבולל בין הגויים, אבל כמו שאתה עושה צעד אחד 'החוצה', בנך אחריך יעשה עוד צעד אחד, ונכדך אחריו עוד אחד - ולאן יגיעו?

אמנם בגלל השותפות שלנו, חילונים ודתיים בארץ ישראל, זה קצת יותר אטי. אבל אין מחסום שימנע ירידה מהארץ או נישואים עם גוי אצל מי שמנותק מהתורה.

2. כפי שציינתי. שיבת עם ישראל לארצו, לחיים לאומיים מלאים, קיבוץ גלויות בארץ שננטשה לאלפיים שנה, זו תופעה שאין דוגמתה בכל ההיסטוריה העולמית. זו תופעה שסותרת את כל חוקי ההיסטוריה. הפלא מתעצם הרבה יותר כשמתברר שבתורה ובנביאים התהליך כבר מתואר: עם ישראל יצא לגלות ארוכה של רדיפות וסבל ולבסוף ישוב לארצו.

תוסיף לכך את מה שציינתי לעיל (1): רק שמירת התורה והמצוות אפשרה את הנס הזה.

כל אלו הם הוכחה חזקה מאוד למעמד האלוקי של העם, התורה והארץ.

3. מתוך דבריך אני מבין שאינך מכיר ואינך מודע בכלל למרכיב הרוחני של חיי אמונה. מי שמכיר ומודע למרכיב זה מבין שלב האמונה אינן הוכחות שכליות כאלה ואחרות אלא חיי רוח ונשמה מגוונים ומלאים. מתוך דבריך אני למד שמבחינתך להצליח ולהתקדם נמדד בהישגים חומריים, זו בחירה שלך ואין לי זכות לערער עליה. אני מסכים אתך שחיי אמונה לא מעניקים יתרונות חומריים. אדרבא חיי אמונה נועדו לאפשר לאדם לגלות את היתרונות של הרוח שמעניקה עומק ומשמעות לחיים. מנקודת מוצא זו יש ערך עצום לתפילה לשבת ועוד מצוות ומנהגים רבים.

כתבות נוספות