שאל את הרב

האם לחברה שלי יש הפרעת אכילה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/11/22 18:57 כג בחשון התשפג

שאלה

שלום רב!

יש לי חברה שכבר המון זמן מרעיבה את עצמה. היא לא אוכלת בכלל בבית ספר ובבית אוכלת ממש קצת כי אמא שלה מכריחה אותה. היא ממש רזתה והיום היא בפנימיה וככה התוכנית שלה להתחמק מההורים שלה ולא לאכול בכלל יומיים!!

המחנכת מודעת לזה והם מנסים לטפל אבל אין ממש שינויים. מה אני בתור חברה יכולה לעשות בשבילה??? אשמח לתשובה

תשובה

שלום לך ותודה על השאלה!

קודם כל זה באמת מדהים לראות כמה אכפת לך מחברה שלך וכמה את רוצה לעזור לה. עצם הדאגה הזאת היא אחד הדברים החשובים ביותר שאת יכולה לעשות עבורה.

ממה שאת מתארת נראה שהחברה שלך סובלת מהפרעה מסוימת באכילה. במקרים כאלה חשוב מאוד לקבל סיוע מתאים מאיש מקצוע בעל הבנה בנושא כדי לטפל בבעיה לפני שהיא מחמירה. לפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו נשאבים לצרות של אחרים ומנסים "לטפל" בהם בעצמנו, אבל מאוד חשוב לדעת לשים את הגבול, מה יש ביכולתי לעשות ומה לא. תזכירי לעצמך שאת על תקן חברה ולא מטפלת. העובדה שאצל חברה שלך המצב ידוע ונמצא בטיפול של ההורים והמחנכת יכולה להרגיע אותך, יש אנשים שמודעים לעניין ומנסים לעזור לה.

אז מה אפשר לעשות בכל זאת?

להיות שם בשבילה

פעמים רבות במקרים דומים יש נטייה של החברים קצת להתרחק, בין אם זה נובע מקושי להכיל את הסיטואציה ובין אם זה נובע מחוסר ידע ומחשש לומר את הדבר הלא נכון. הבדידות עצמה יכולה להפוך את החוויה הזו (הקשה ממילא) לקשה יותר. אחד הדברים החשובים ביותר שאת יכולה לעשות בשבילה כרגע הוא פשוט להיות לצידה במה שהיא עוברת ולהתעניין בשלומה. חשוב שהיא תדע שהיא לא עוברת את זה לבד.

להקשיב

במקרים כאלו יש נטייה של הסביבה להתעסק הרבה בנראות החיצונית של האדם הסובל מההפרעה. כשמוסיפים את העיסוק החיצוני לעיסוק הפנימי שהוא חווה ממילא, יכולה להיווצר תחושה שזה הדבר היחיד שיש בו, ושמנסים רק לתקן אותו. תנסי להקשיב לחברה שלך בלי שיפוטיות ובלי ניסיון לטפל בה. אתן יכולות לדבר על סתם דברים אחרים מהיומיום, ללמוד ביחד ולנסות להנות ביחד. זאת אולי נראית כמו עזרה קטנה, אבל לשיח הזה, שלא עוסק בנושאים הללו, יכולה להיות משמעות גדולה בשבילה. הוא יכול לתת לה הרבה כוח להתמודד בהמשך.

לדעת מתי צריך לדווח

כמו שאמרנו, קודם את יכולה להיות שם בשבילה בתור חברה ולא לטפל בה. למרות זאת, בגלל הקרבה בניכן, יכול להיות שתחשפי למידע שמעיד על סכנה שהיא גורמת לעצמה, אליה הצוות וההורים שלה לא מודעים כלל. במקרה כזה חשוב מאוד שתיידעי אותם. ייתכן שזה ירגיש כמו בגידה מסוימת באמון שלה, אך במצבים של סכנת חיים אפשר ורצוי לפגוע קצת בפרטיות של האחר. אם את לא בטוחה שהמצב מצדיק דיווח, תמיד אפשר וכדאי להתייעץ עם גורמים מקצועיים בלי להסגיר את הזהות של החברה שלך. לשאול באופן כללי, ולהבין יותר מתי קריטי לדווח ומתי לא. את יכולה למשל להתייעץ 24 שעות ביממה עם מוקד ער"ן, במספר 1201, או עם מוקד הרווחה, במספר 118. הכל בצורה אנונימית.

תזכרי שגם בשבילך זאת חוויה לא פשוטה ותמיד כדאי להתייעץ ולהיות בקשר עם הצוות החינוכי בבית הספר שלך. את מאוד מוזמנת לפנות אלינו בטלפון כוכבית 8298, לספר איך הולך, לעדכן, וגם להיעזר בנשות המקצוע במוקד בכל שאלה. אפשר גם בווטסאפ, במספר: 052-468-3927. וכמובן גם לשאול שאלות נוספות באמצעות האתר makshivim.org.il/ask-away . נשמח לדבר אתך!

בהצלחה!

עדי

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות