שאל את הרב

טלטול תפילין בשבת בטיול

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/11/22 04:07 כ בחשון התשפג

שאלה

שלום, בקרוב אני נוסע לטיול הגדול לדרום אמריקה.

אני לא שומר שבת אבל מניח כל יום תפילין, שאלתי היא במידה ואקח תפילין איתי ואצטרך לנסוע בשבת האם בכל זאת מותר לקחת את התפילין איתי לטיול ?

תשובה

שלום לך.

א. מזל טוב על השיחרור!

ב. שיהיה טיול מהנה!

תראה, השאלה מסובכת מעט, ולא בגלל ההלכה.

מצד אחד אתה מגדיר את עצמך כמי שלא שומר שבת, ומנגד אתה שואל לגבי התפילין אם מותר לך לקחת אותם בנסיעה בשבת, כי לרוב אנחנו מתייחסים אליהם כמוקצה – הלכה רלוונטית לשבתות, אז כנראה שאת מסורתי, מכבד שבת – או איך שלא תרצה לקרוא לזה.

או במילים אחרות" בסוף, אכפת לך מהשבת.

לכן, הייתי ממליץ מאוד לחשוב איך בטיול הזה אתה מצליח להביא את עצמך למקום שאתה לא צריך לנסוע בשבת ממש. שזה בעצם היום שאתם נחים, שוהים במקום ונהנים ממה שאתם רואים בלי להיות עסוקים במעבר ממקום למקום.

אם זה אפשרי זה מעולה!

אם בכל זאת אתה אומר 'נתנאל, אי אפשר. אנחנו נוסעים' אז ברור שלא נשאיר את התפילין מאחור אלא תיקח אותם איתך, אבל יש גם הנחיה איך.

למה?

כי במיוחד בטיול הבעיה היא לא רק שזה מוקצה, אלא אם מותר לעשות הכנות בשבת בשביל יום חול והרי הנחת תפילין זה ביום חול. בעיה שלישית היא הוצאה מרשות לרשות, מעבר מרשות יחיד לרשות הרבים וכן הליכה מעבר לתחום מותר ללכת בשבת.

1. לא ניכנס לכל הדיון ההלכתי של האם תפילין זה מוקצה או לא, אבל גם אם נתייחס אליהם כמוקצה אפשר לטלטל אותם בתוך התיק הגדול (ולא בתוך תיק צד).

התיק הגדול הופך להיות בסיס לדבר האסור (שאסור לגעת בו = לטלטל אותו) והוא גם בסיס לדבר המותר (דברים שמותר לגעת בהם בשבת)

2. למרות שזה מצווה להניח תפילין, עדין יש בעיה של הכנה מקודש (שבת) לחול. ברור שזה מדבר באופן וודאי בדבר שיש בו טירחה, אבל כאשר התפילין נמצאים בתוך התיק הגדול, הטירחה של סחיבת התפילין לעומת שאר החפצים שלך הם בהחלט זניחים ולכן אין בזה בעיה.

3. אני משער שהמקומות שתלכו בהם הם לא מקומות שמוגדרים הלכתית כרשות הרבים (בלי להיכנס להגדרות) ולכן יש למקום מעמד מיוחד בהלכה של ספק רשות הרבים וספק רשות היחיד ולכן במקום ספק (דרבנן, לא מהתורה) אפשר להקל בסיטואציה הזו. כן חשוב להדגיש שבמציאות רגילה לא הייתי מקל כלל וכלל, אלא אנחנו מחמירים.

4. גם מצד הוצאה חוץ לתחום המותר בשבת, בלי להיכנס לשיקולים אפשר להשתמש בתפילין ביום חול וגם התפילין לא נאסר שהרי שלא נעשה מלאכה בגוף התפילין ולכן זה בוודאי לא אוסר את התפילין עצמן ומותר להמשיך להשתמש בהן.

ויחד עם זאת, אני מציע לחזור לעצה המקורית ודווקא להשתמש בשבת כיום של מנוחה, כיום בו אפשר לשהות במקום לעשרים וחמש שעות ולהנות מהמקומות בהן אתם נמצאים.

זה גם אומר לתכנן את הזמן ככה שתהיו באזור שיש בו היכן לישון בצורה בטוחה.

מאוד מוזמן להמשיך לשתף אותנו ולעדכן איך הולך. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בתקווה שהתשובה עוזרת,

נתנאל

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות