שאל את הרב

השפעת יחסי אישות בעבר על החתונה הקרובה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/11/22 00:09 כא בחשון התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב.

אני בעז"ה מתחתן בקרוב.

לצערי, לפני שפגשתי את ארוסתי הייתה לי חברה ויצא ששכבנו. באותה תקופה גם הייתי פחות דתי ובהרבה בילבול. היום ב״ה התחזקתי.

כל השנים ובעיקר אחרי הפרידה הרגשתי לא טוב עם זה אבל עכשיו לקראת החתונה הכל מתחזק ואני מרגיש רגשות אשמה חזקים על מה שהיה. אני רוצה להגיע נקי ושלם עד כמה שאפשר למפגש האינטימי שלי עם אישתי לעתיד. אני מחפש דרך לכפר על כך נפשית. כמובן שאטבול בבוקר החתונה, אבל הייתי שמח לקבל הכוונה מעשית מה כדאי שאעשה ואלמד. אני אציין שארוסתי יודעת הכל וסולחת אך גם לה קשה עם המצב. אני רוצה גם לכפר עם עצמי, אבל גם להרגיע אותה ולפצות אותה, שלא תגיע עם משקעים לאינטימיות ותפחד. אשמח להכוונה בעניין.

תשובה

שלום לך

איזה הודעה משמחת - מזל טוב ענק!

כיף לשמוע על עוד בית שנבנה.

עברת דברים בעברך, כפי שתיארת, אבל היום אתה כבר לא אותו האיש.

אתה לא רק לא אותו האיש, אתה ממש לא אותו האיש כיון שאתה נמצא במצב כנראה של אינטימיות לבבית קרובה מספיק שהיית יכול ליפול לשם שוב - ואתה לא. חזרת ממש בתשובה!

אמנם, לא די במשפט העמום הזה כדי להגיד 'יאללה, הכל עבר והכל טוב'.

בסוף אתה מתמודד עם משהו ועצם השיתוף פה הוא מרפא במובן מסוים הוא מרפא את התחושות שאני מבקש לצמצם למילים ספורות:

א. אשמה

ב. לכלוך

ג. רצון לתקן

ד. להתחדש

אשמה

אני לא יודע באיזה מצב היית אז, והאמת זה לא משנה.

את העבר אי אפשר לשנות באופן מעשי, אבל אפשר לשנות אותו על ידי איך שמסתכלים עליו.

כרגע הוא משקולת, אבל היכולת שלך להתחזק ובאמת להתעלות זו גם החוזקה שלך, זה כנפיים והיכולת למדוד את זה מול העבר רק מראה עד היכן הגעת אבל זה אפשרי רק אם תוכל שלא רק ארוסתך תסלח לך אלא שגם אתה תסלח לך על המקום שאליו הגעת.

במילים אחרות, לא להישאר בייאוש, אם כי לא ייאוש קלאסי, אלא לדעת, כפי שרב צדוק הכהן מלובלין היה אומר, שאם הגעת לשם יש סיבה - ייתכן וזה היכולת לראות את ההתקדמות שלך ואולי זה לעזור לאחרים שנמצאים במקום כזה מבלי להבין את ההשלכות.

כרגע עשית תשובה, כמו שכתבנו - ברגע שגם תסלח לעצמך אתה תהיה בעל התשובה עצמה ששולט בחייו.

כדי לנווט אותך בצורה יותר קונקרטית צריך להכיר אותך יותר, אבל אולי במילים אלו יש כבר כדי לרפא ולהכוון.

לכלוך

יש לי חבר שחזר בתשובה והוא עם לא מעט קעקועים. שאלתי אותו פעם אחת, בשיחה מאוד פתוחה, מה היחס שלו לקעקועים, במיוחד שהוא הולך כל ערב שבת למקווה.

התשובה שלו לא הפתיעה אותי כי אני מכיר אותו, אבל הוא אמר שהוא לא רואה סיבה להוריד את הקעקועים כי הוא רואה בהן משהו להתגאות בהן ולא להתבייש בהן.

מבחינתו זה לא היה לכלוך, אם כי הוא הסכים שאם הוא היה שומר תורה ומצוות כמו עכשיו הוא לא היה עושה את זה, אלא זה סוג של מדליה וגביע שמראה לכולם שהוא לא נולד דתי אלא הוא עשה תהליך והוא באמת מאמין.

נכון, מה שאתה חווית הוא לא משהו שנראה חיצוני, אבל הוא בהחלט קשור בסעיף הקודם והיכולת לסלוח לעצמך ולראות בזה לא עול אלא משהו שמעיד על 'דע מאין באת ולאן אתה הולך'.

אמנם, התחושה הזו מתלווה גם לכך שצריך לתקן ולא רק לשנות הסתכלות

רצון לתקן

איך מתקנים משהו כזה? הרי לכאורה זה מעשה שאי אפשר להחזיר.

בצד המעשי אי אפשר להחזיר את זה, אבל כן אפשר לתקן מכאן ולהבא אם זה בשמירה על הלכות הרחקות, בטח כשאתם לא נשואים אך גם בזמנים האסורים כשאתם נשואים.

זה נשמע קל אבל לא לחינם אשתי בדיוק העלתה מאמר באתר כיפה על הקשיים שיש לזוגות בשמירת דיני הרחקות דווקא כי הם רוצים להישאר קרובים בנפש ולשמור על דיני הרחקות, אבל לא תמיד מצליחים כמו שהיו רוצים.

אז כן, התיקון הוא ביכולת לשמור על ההלכות הללו גם בהמשך.

במובן הזה זה כפרה מתמשכת ותמידית, אבל זה באמת להגיד, כמו שאמרנו בהתחלה, שאינך כבר אותו האיש.

אתה בן אדם חדש ואתה מוכיח את זה כל פעם מחדש.

אתה רוצה גם לתקן כדי לפצות את ארוסתך ושהיא לא תגיע עם משקעים ומפחד.

בזה צריך להפריד בין מה ששלה לבין מה ששלך.

מה ששלה זה הדימוי שיש מהפעם הראשונה, אולי גם ממה שקיים אצל רוב הכלות שהן לא באמת מכירות את האזור הה וההיכרות שיש היא מתוך יחס שלילי. חלקן גם מגיעות לליל טבילה לפני החתונה מכל מיני סיפורים מפחידים על בלניות (שלפעמים גם מתאמתות בטבילה הראשונה).זה לא אחריותך - זה משהו שמחוץ לשליטתך (אבל זה לא אומר שאתה לא יכול לסייע בזה).אם היא חוששת שאתה תשווה אותה, ובכן זה משהו שלכאורה תלוי בך ואולי המקום שמרגיע אותה ואולי גם מסביר לה איפה אתה נמצא, שבמובן מסוים זה 'עמו אנכי בצרה', גם אם לא במקום של השוואות אלא של הפחד המשותף.

הוא לא משנה שיש פחד אבל הוא נותן תחושה שמבינים וערים לזה ומתוך כך גם רגישים לזה.

להתחדש

אתה רוצה להתחדש ולהרגיש שזה כבר מאחוריך, אבל המעשה כבר נעשה ולכן המלחמה על ביטול המעשה כשלעצמו אי אפשר אבל ניסינו לתת מקום שיעזור להגיע להתחדשות הזו.

חלק מההתחדשות היא גם בחתונה עצמה והידיעה שנמחלים כל העוונות, ולכן בצום בערב בחתונה שנוהגים, במיוחד חתנים, אני ממליץ לבקש מהקב"ה שימחל על כל העוונות ותתחדש באמת, לא רק במובן הזה אלא בכלל.

לדעת שבאמת אתה כבר בן אדם אחר כי יש איתך מישהי, החצי השני שלך.

אתה כבר לא בספקות מי היא אותה אחת אלא אתה כר בוודאות ובתפילות הרצון הוא לבקש מחילה על מה שהיה גם אם זה הוביל אותך למי שאתה היום ובזה תתחדש.

תתחדש גם בזה שהפעם זה יהיה בקדושה, בטהרה.

מקווה שהדברים עזרו

אם תרצה לשאול עוד על כך או אם יש שאלות אחרות בשמחה.

אם תרצה להצטרף לקהילה וירטואלית לנשואים טריים (יש קהילה לגברים וקהילה לנשים) מוזמן לכתוב לנו ונסביר איך ניתן להצטרף. מאוד מוזמן להמשיך לשתף אותנו ולעדכן איך הולך. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בברכה,

נתנאל

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות