שאל את הרב

"אדיקות דתית" של דתיים-לאומיים ביחס לחרדים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 09/11/22 18:10 טו בחשון התשפג

שאלה

שלום וברכה אל כבוד הרב!

אני בן כ' שנים ואני יהודי חרדי. אתחיל מכך שאני מאמין באמור בקרא כי "כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה' " בד בבד, אני מאמין שמותר לדרוש ולחקור.

לפני זמן מועט יצא לי להיפגש עם מס' דתיות לאומיות במסגרת כלשהי (מסתמא עם שמירת כללי צניעות והדבר היה לצורך פרנסה) ולמדתי רבות אל הספקטרום הרחב של "דתיים-לאומיים". מלבד מה שאנו עלולים לחלוק עליו (שלוש השבועות, אתחלתא דגאולה, ציונות והרשימה הינה ארוכה...) שמתי לב כי ביחס לציבור החרדי:

1. חלק לא מבוטל מהדתיות הלאומיות לא התלבשו בצניעות (מכנסיים, חצאית קצרה, שמלה אדומה, בגדים צמודים).

2. לא מצאתי אחת מהן שהיתה עם הגנה בטלפון שמאושרת ע"י ועד רבנים.

3. חלק מהן ציינו לי שהן שומרות על צניעות באולפנה כשבד בבד בבית הן ילכו עם מכנסיים רח"ל.

4. ראיתי מספר נשואות רח"ל שהיו עם כיסוי ראש בו היה ניתן לראות את חלקו הארי של השיער, כשהן טענו שהן לובשות זאת לסמליות(!).

לפני שאכתוב את השאלה שלי עלי לציין שני דברים:

א'. כל אותן דתיות-לאומיות אשר שוחחתי איתן, ציינו לי שהן מה"מיינסטרים" של הציבור הדתי-לאומי ושהם נולדו אליו, כך שהן לא חוזרות בתשובה (וכן, הן תיארו לי שרמת הצניעות שלהן היא הלך הרוח במקום מגוריהן ובקרב משפחותיהן).

ב'. בהיכרות האנקדוטלית שלי איתן, רוב הדתיות-הלאומיות היו סבורות כי המחויבות והאדיקות הדתית, הן שלהן והן של הציבור אליהן הן משתייכות שווה לזו של הציבור החרדית (ויצא לי לפגוש אחת שאמרה שהוא עולה על הציבור החרדי!). אני בא מהנחה שדעה זו היא חלק מה"מיינסטרים" הדתי לאומי.

כאשר שמעתי את הדבר לא התווכחתי איתן למכביר מכיוון שזה לא היה מניב דבר ואף חששתי שזה יהיה בגדר "מחלוקת שאינה לשם שמיים". קו המחשבה שלי בא מתוך ההנחה כי אני מעדיף להפנות את שאלתי "לנציג" מלומד של הציבור שלכם ולכן פניתי אליך רבי.

האמנם הדבר נכון, וכי כחלק מה"מיינסטרים" של הציבור הדתי-לאומי אתם סבורים שאתם שווים באדיקות שלכם לחרדים, שמקדישים את רוב חייהם לתורה?

זאת כאשר עיני זפו שחלק לא מבוטל מהנשים והבנות שלכן לא מקפידות על צניעות כמונו, הגברים והבנים שלכם לא לומדים תורה באותה אינטנסיביות כמונו והם הולכים לצבא אשר לא מותאם לבעלי מסגרות תורניות?

גם מה, רוב הרבנים שעומדים ברומו של עולם והינם גדולי הדור שפסקו לכל היהדות בכולי עלמא היו חרדים (זולת הרב קוק). ומכל מקום, אלו שטענו כי אתם יותר אדוקים מאיתנו ציינו שאתם משתלבים במדינה בעוד אנו כביכול לא. אם כך אתם סבורים, דעו כי רוב החרדים הינן עובדים וכן לוקחים חלק במדינה (ראה כתבה זו בה מראים ש54% מהגברים החרדים עובדים: https://www.inn.co.il/news/541584).

לא אכחד מלומר שאני מאמין שכל מי שיש נשמה יהודית בקרבו ושמקיים מצוות הוא מבורך, אך יש הבדל בין כך לבין לטעון שאתם יותר/שווים באדיקות שלכם לחרדים שכל חיינו הם חיי העולם ואין אנו עוסקין בחיי השעה אלא מאונס. מאידך גיסא, אתם עוסקים בחי השעה למכביר כאשר חלק ניכר מכם לא שומרים על המצוות הכי חשובות כצניעות, הולכים לצבא שלא מותאם לאורח חיים תורני, עם מיליון חטאים באיפון במרחק של כפתור ויש עוד מה לכתוב.

למה הדבר דומה? לפרדמיק ורופא שעוסקים ברפואת חירום. שניהם בעלי תפקידים חשובים ברם, לית מאן דפליג כי הרופא בעל ידע והכשרה שעולים על אלה שיש לראשון. יום אחד מגיע הפרמדיק לרופא ואומר לו: "אתה ואני, הידע והיכולות שלנו שווים".

אם אתם באמת סבורים כך, אני כן הייתי מעוניין לדעת מה הנימוקים להם, וכיצד אתם יכולים להצדיק הדבר למרות הפירכאות שהעליתי לעיל. מכל מקום כן מצפה לתשובת הרב כי אני אישית מאוד נפגעתי מהם. אני כן לוקח בחשבון שעלול להיות שנפלתי על מס' נשים שאינן מייצגות את הכלל ברם, אני לא מתרשם שזהו המצב.

בברכה ותודה.

תשובה

שלום וברכה

האם אני רשאי להציע לך הצעה ?

עזוב את הדיון הזה.

לא יוצא שום דבר טוב מלמצוא את המגרעות של אחרים.

בוודאי שלא יוצא שום דבר טוב כשבוחנים את הליקויים דרך זווית אחת - צניעות.

זה לא מוסיף צניעות.

ובעיקר -

זה מעוור את עיני המתבונן מלראות את הפגמים הגדולים שיש בו, ובציבור שהוא שייך אליו.

לכן, מוטב כי אני אקשיב לביקורת שלך כדי להתקדם ביראת שמיים, ואילו אתה תפנה אל עצמך ואל החברה שלך ותעסוק בליקויים שיש בה.

וכך יהיה הרבה יותר טוב.

אני לא מבין למה אתה נפגעת.

ואני לא מבין איזו תועלת תהיה אם ״אצדיק את עצמי״.

ואני לא מבין איזו תועלת תצא אם אמנה כרוכל את הבעיות ההלכתיות החמורות שיש בציבור שאתה בא ממנו.

כל טוב

כתבות נוספות