שאל את הרב

לא להגיד תחנון בשל תוצאות הבחירות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 03/11/22 17:34 ט בחשון התשפג

שאלה

שלום לרב שרלו,

עכשיו שיש כבר את התוצאות הסופיות האם מותר לא להגיד תחנון מחר ?

תודה

תשובה

שלום וברכה

לצערי, ל״תחנון״ יש יחסי ציבור גרועים. כנראה בשל העובדה שיש זמנים שלא אומרים תחנון - ירדה קרנה של התפילה הזו. אולם מדברי הרמב״ם משמע שהיא חלק אינטגרלי של תפילת י״ח, וזה מעין עיבוד בישיבה של התפילה, ויש לה חשיבות גדולה. לכן, היה ראוי כי לא יבטלו תחנון על הרבה דברים שאנו נוהגים כן לבטל, ואז גם על הבחירות לא הייתה עולה הווא אמינא כזו.

ברם, בשל העובדה שהתקבל שעל אירועים שמחים לא אומרים תחנון - מי שסובר שלא רק שהתוצאות טובות אלא שהן גם ביטלו את הממשלה הקודמת, לא ניתן למנוע ממנו לא לומר תחנון. הדבר אינו שונה מבשורה טובה ומיוחדת. גם אם יש לו חשש שמא יתברר שהממשלה הזו גרועה לטעמו - מהלכות ברכת הטוב והמטיב אנו למדים שמברכים לאור המצב כעת, ולא לאור החששות לגבי העתיד.

כהחלטה קהילתית הייתי נזהר מזה מאוד: גם בשל העובדה שכאמור צריך להחזיר את ה״תחנון״ למקומו הראוי, אך בעיקר בשל העובדה שסביר להניח שיש בקהילה אנשים שרואים את הדבר אחרת לגמרי, ולדעתם דווקא התוצאות לא טובות, ואם כן זו ממש הכנסה של פוליטיקה לתוך התפילה ממש, ה׳ ישמרנו.

כמובן שתשובה זו נכונה ביחס לכל תוצאת בחירות, ואין בתוצאות של הבחירות אתמול כל השפעה עליה. התשובה הזו היא עקרונית, ועל כן היא נכונה לכל הכיוונים.

כל טוב ושמחה

כתבות נוספות