שאל את הרב

כיבוד אב ואם

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 27/10/22 20:32 ב בחשון התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב.

אני חוזר בתשובה בין להורים חילונים והם לא אוהבים את התשובה שלי,מאז ומתמיד כל המשפחה שלי לא הסתדרה,יש לי אח בן 10 אוטיסט שלא מדבר ועוד אחות בת 16 עם הפרעת אישיות גבולית,הפרעות אכילה,מבולבלת מגדרית עם אוטיזם קל ונסיונות התאבדות.

לאבא שלי שגם מפרנס יש מאניה דיפרסיה ולאמא שלי יש הרבה בעיות בריאותיות,אחת מהם זה שהיא לא יכולה לשלוט בעצבים שלה כולל קללות.

עזבתי השנה את הבית לפנמייה 4 שעות מהבית כדי לברוח,ההורים שלי לא מרשים לי לחזור לפנמייה בתאנה שאיבחנו לי דיכאון והפרעות אכילה קלות,אבל זה ביגלל שאני בבית סופג אותם.

הם מסתתרים מאחורי מצוות כיבוד אב ואם אבל נפשית אני לא מסוגל עם הצעקות ולפעמים אצבע שלישית בלי אלימות פיזית רק מילולית מה לעשות כבוד הרב? להישאר בבית למרות שרע לי ויכוח להיות שאני ידרדר נפשית או לצאת מהבית בידיעה שזה יפגע בהם מאוד

תשובה

בס"ד

שלום רב,

בדברים שקשורים לחיים שלך אינך חייב לשמוע בקול ההורים שלך.

בשאלה אם יותר נכון שתהיה בבית או בפנימיה - אני יכול לומר לך שמצוות כיבוד הורים אינה מחייבת אותך בשאלה הזאת. אבל אין לי מספיק נתונים לקבוע מי צודק.

נראה לי שאתה חייב לערב גורם מקצועי: יועצת של בית הספר או עובדת סוציאלית של הרווחה - שתשמע אותך ואת הוריך ותמצא את הפתרון הנכון - אם יועצת או עו"ס יחליטו שפנימייה היא המקום הכי מתאים לך, יוכלו לשכנע את הוריך להסכים לכך.

להלן ציטוט מתוך פניני הלכה על כך שאין חובת כיבוד הורים בדברים שלא נוגעים להורים עצמם:

מצטט מהספר פניני הלכה:

"אם ההורים תובעים מבנם שילמד דווקא מקצוע מסוים, כגון רפואה, ואילו הוא רוצה ללמוד מחשבים. אם ישמע בקולם יקיים מצווה. אך הוא אינו חייב לעשות כן, כי זו החלטה שקשורה לחייו ואינה קשורה ישירות לענייני הכיבוד או המורא. ואף אם ההורים יטענו שבנפשם הדבר, ואם ילמד מחשבים במקום רפואה יוריד את שיבתם ביגון שאולה, אינו חייב לשמוע בקולם, כי אין זה דבר הקשור ישירות אליהם. ואם הוא בטוח שעדיף לו ללמוד מחשבים, כי מקצוע זה מתאים לו יותר ובו יוכל להצליח, עדיף שילמד מחשבים. ועליו להציג זאת בפני ההורים בדרך ארץ ולא בחוצפה. וההורים חייבים ללמוד להכיר בעצמאותם של ילדיהם, כדי שלא יטעו ויקימו שערורייה סביב כל החלטה עצמאית שלהם".

https://ph.yhb.org.il/11-01-21/

כתבות נוספות