שאל את הרב

המלצה על תרופה שאינה כשרה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 30/10/22 06:30 ה בחשון התשפג

שאלה

שלום רב,

מובן כי כאשר בפני אדם חולה עומדת האפשרות של בחירה בתרופה כשרה לעומת כזו שאינה כשרה, עליו לבחור בכשרה.

שאלתי היא מצד הרופא - כאשר רופא שומר תורה ומצוות מטפל בחולה שאינו שומר תורה ומצוות, האם מותר לרופא להציע בפני החולה את התרופה שאינה כשרה לטיפול במחלתו, לצד הצעת התרופה הכשרה כמובן?

מחד קיים החשש שהרופא יחטיא בכך את החולה באם האחרון יבחר בתרופה שאינה כשרה, אך מאידך האתיקה הרפואית מחייבת את הרופא להציע בפני החולה את כלל האפשרויות העומדות לפניו באשר לטיפולו, שהרי התרופות השונות נבדלות בינהן מבחינת עלות, נוחות נטילה, תופעות לוואי ולעתים אף יעילות.

האם קיים חילוק בין חולה שיש בו סכנה לבין חולה שאין בו סכנה?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

שאלות אלו הן מהמסובכות ביותר, שכן מדובר בחברה שבה שומרי מצוות מתפקדים על פי כללים שלעתים אינם עומדים בדרך המלאה והטובה של התורה.

כשמדובר בכך שהתרופה השניה אכן יותר טובה - יותר קל לענות על השאלה הזו, בוודאי כאשר מדובר בחולה שיש בו סכנה, כי יש לפעול לטובתו.

השאלה היא מה עושים כאשר אין סיבה רפואית לבחור בתרופה הלא-כשרה.

נראה לי כי צריך להציג בפני החולה בדיוק את הכללים של האתיקה הרפואית, על המשמעויות השונות של שתי התרופות, וגם לציין את העובדה שזו תרופה כשרה וזו תרופה לא כשרה (בהנחה שאכן מדובר בתרופה שאסור ליטול אותה על פי ההלכה).

ועל ידי כך גם לפעול לפי כללי האתיקה הרפואית, הבחירה החופשית של החולה, ושמירה שלא לשים מכשול בפני עיוור במובן המלא של הדברים.

כתבתי על כך מאמר בהקשר של טיפולים נפשיים, ראה באתר של צהר לאתיקה:

https://bit.ly/3rHUdBo

כל טוב

כתבות נוספות