שאל את הרב

הלכות הבוקר וקריאת שמע על המיטה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/11/22 23:39 יג בחשון התשפג

שאלה

שלום רב!

כל מיני שאלות על כל מיני נושאים, מקווה שאבהיר כראוי את שאלותיי.

~נטילת ידיים בבוקר~

1. מה זאת אומרת אסור לגעת בכלום? אוטומטית כשקמים נוגעים במיטה, בכרית, ידית הדלת…

2. צריך לנטול פעמיים - בלי ברכה ועם ברכה? אם כן, אז בפעם בלי הברכה נוטלים רגיל? 6 פעמים לסירוגין?

~אם ישנתי, התעוררתי ואז חזרתי לישון, יש צורך בנטילה? לדוגמה התעוררתי בשעות הלילה והמשכתי להשאר ערה עוד שעה, שעתיים - אז נוטלים ידיים?

~חזרת שצ~

1. אני אף פעם לא בקצב. אם הוא קוראים קדיש אני צריכה לעצור? גם אם אני בתפילת 18?

2. במידה ואני לא מספיקה כשפותחים את ההיכל, אני צריכה לחזור על מה שאמרו בשקט? לדוגמה כשאומרים ״ואני תפילתי לך ה׳ עת רצון…״ או שאין צורך כי כבר פתחו

~קריאת שמע על המיטה~

1. עדיף לקרוא לפניי חצות? ואם אני יודעת שאני אלך לישון אחריי חצות?

2. בחודש תשרי עושים וידוי?

3. לפי מרן הרב עובדה זצ״ל, אחריי חצות אומרים ברכת המפיל בשם ומלכות?

~ברכות השחר/התורה ~

אם ישנתי שינת צהריים או נמנמתי בערב, צריך לעשות ברכות התורה? ומה לגביי ברכות השחר?

תשובה

שלום לך!

מהשאלות אפשר לראות שאת בהחלט רוצה לעשות דברים נכון – זה לא רק ענין טכני אלא מהותי בשבילך.

נשתדל לענות על כל השאלות בתמציתיות אך באופן ברור שיתן לך גם חומר למחשבה.

ככלל, ישנם ספרים שאפשר למצוא באינטרנט כמו ילקוט יוסף, בלי ההערות, באופן חינמי (יש אתר של ילקוט יוסף), באתר פניני הלכה או באתר ספריא.

נטילת ידיים

1. נגיעה לפני נטילת ידיים – יש שתי סיבות מרכזיות למה נוטלים ידיים: רוח רעה ונקיות. לכאורה, מצד נקיות אין מניעה כזו גדולה לגעת בדברים כשהידיים נקיות. מצד רוח רעה בוודאי שרלוונטי לא לגעת בלום ולמעט כמה שניתן.

אז מה לעשות?

אפשר לשים נטלה עם מים וגיגית מעליה (כך שהמים לא יהיו מגולים) על יד המיטה באופן שיצמצם ככל הניתן את המגע למינימום (מלבד מגע בנטלה ובגיגית).

אם זה לא אפשרי אז בהחלט לצמצם מגע עד שמגיעים לאפשרות ליטול.

2. איך נוטלים ידיים? נטילת ידיים של בוקר היא שנוטלים שלושה פעמים לסירוגין על כל יד, קרי שש סה"כ לשתי הידיים. על נטילה זו מברכים.

3. לגבי נטילת ידיים אם ישנת במהלך היום שינה משמעותית (כחצי שעה) ראוי ליטול ידיים כמו מה שהזכרנו, אך לא לברך. אם זה בלילה כמו שכתבת שזה לשעה או שעתיים אז נכון לברך בברכה ובהמשך היום, לאחר שקמים מהשינה כדי להתחיל את היום ליטול שוב בלי ברכה.

חזרת הש"צ

1. לגבי לענות לקדיש – נכון לעצור ולכוון לעניית הדברים (בשתיקה, לא בפה).

2. אין צורך – זו תפילה של פתיחת ההיכל שנכונה לשעה בה פותחים את ההיכל

קריאת שמע על המיטה

1. בהחלט רצוי לקרוא קריאת שמע לפני חצות (ההלכתי, לא 00:00), אך אם הולכים לישון אחר חצות הלילה, ולאור השאלה ניכר שמדובר בפסקים של בני עדות המזרח, הרי שברכת המפיל נאמרת לפני קריאת שמע ואין לדבר בין הברכה לבין השינה ולכן אם הכוונה היא להישאר ערים ופעילים עדיף שהברכה וקריאת שמע יהיו סמוכים לשינה אך ניתן להגיד וידוי קודם

2. בנוגע לוידוי בחודש תשרי – בימים שלא אומרים תחנון גם לא אומרים וידוי, ובחודש תשרי זה ממוצאי יום כיפור ועד סוף החודש

3. מקובלנו מהרב דוד יוסף שהרב עובדיה, הגם שפסק בתחילה לא לברך ברכת המפיל בשם ומלכות אחר חצות הוא עצמו היה משנה ממנהג זה ומברך בשם ומלכות ולכן בספר הלכה ברורה מופיע כן לברך בשם ומלכות גם אחרי חצות אף שבילקוט יוסף (של הרב יצחק יוסף) מופיע אחרת.

ברכות השחר וברכות התורה

בנוגע לשנת צהרים או נמנום בערב אין צורך לברך לאחריהם ברכות התורה או ברכות השחר

ברכה והצלחה,

נתנאל

כתבות נוספות