שאל את הרב

האם כיפה זה חובה?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 24/10/22 08:50 כט בתשרי התשפג

שאלה

שלום רב,

האם כיפה זה חובה מן התורה?

אני חזרתי בתשובה לפני 10 שנים ואני לא רוצה לשים כיפה כי זה לא יפה בעיני אבל אני רואה עצמי יהודי שומר תורה ומצוות, שאלתי בעבר ואמרו לי שכיפה זה לא חובה.

לכן אני רוצה לדעת אחת ולתמיד, האם כיפה זה חובה?

תשובה

בס"ד

שלום רב,

להלן קישור לתשובה מפורטת ומנומקת בעניין.

תמצית הדברים = הפוסקים האחרונים קבעו שהמנהג לחבוש כיפה הוא מחייב:

הטור (אורח חיים ב) כותב שאין לאדם ללכת יותר מד' אמות בגילוי הראש, כאשר לדעת הב"ח והרמ"א (בדרכי משה) ביאור הדבר הוא מפני מנהג חסידות (הב"ח מוסיף שאין לחלק בין ד' אמות לבין פחות מד' אמות לעניין זה).

אולם, דעת הבית יוסף (כפי שמביא שם בדרכי משה; ועי' בבית יוסף, סימן ח) היא שיש בכך איסור, ולכן הוא פוסק כי " אסור לילך בקומה זקופה, ולא ילך ארבע אמות בגילוי הראש" (או"ח ב, ו). לעניין תפילה, השולחן ערוך חוזר על שיטתו ופוסק שחובה לאדם לכסות את ראשו (או"ח צא, ג).

המשנה ברורה נוקט אף הוא בקו מחמיר, כאשר הוא מדגיש (סימן ב, ס"ק יא) שיש לכסות הראש אפילו בפחות מארבע אמות ממידת חסידות, ומצטט את דברי השל"ה לפיהם אפילו בלילה יש לכסות הראש.

הוא ממשיך להביא את דברי הט"ז (או"ח סימן ח), לפיהם יש בהליכה בגילוי ראש איסור גמור משום "בחוקותיהם לא תלכו": "יש איסור גמור מטעם אחר דהיינו, כיוון שחוק הוא עכשיו בין העכו"ם שעושין תמיד תיכף שיושבין, פורקין מעליהם הכובע. אם כן, זה נכלל בכלל 'ובחוקותיהם לא תלכו', כל שכן בחוק זה שיש טעם דכיסוי הראש מורה על יראת שמיים".

המשנה ברורה מוסיף שיש להנהיג את הקטנים בכך, כדי להוסיף בהם יראת שמים.

מצד שני - יש תשובה של הרב פיינשטיין:

בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ד, סימן ב) נשאל על-ידי יהודי שהתגורר בארה"ב, שבחיפושו אחר מקום עבודה לא מצא אלא מקום שבעלי המשרד תובעים ממנו לשבת במשך העבודה בגילוי ראש. האם עליו להתעקש לחבוש כיפה, כך שיאבד את עבודתו, או שמא מותר לו להקל ולשבת בעבודה ללא כיסוי ראש?

הרב פיינשטיין משיב שהואיל וחבישת הכיפה היא מנהג חסידות, אפשר להקל ולשבת בעבודה ללא כיפה.

הוא מוסיף ומבאר שבאמת כיון שמדובר במנהג חסידות שכל ישראל קבלו עליהם, הרי שנעשה הדבר חובה להקפיד על חבישת הכיפה. ועדיין, יש להקל בכך כי אפילו לגבי מצוות עשה מהתורה, קבעו חכמים שאין להוציא עליו יותר מחמישית ממונו – קל וחומר לגבי מנהג של חבישת כיפה.

התשובה המקורית - רחבה ומפורטת:

https://din.org.il/2015/05/14/%D7%94%D7%9B%D7%99%D7%A4%D7%94-%D7%95%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%94/

כתבות נוספות