שאל את הרב

כיבוד אב ואם או להישאר בבית?-יום הולדת מעורבת היום

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 18/10/22 11:22 כג בתשרי התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב..אני בבעיה מאיד גדולה, אני צעירה מתחזקת בתוך משפחה מתחזקת בעצמה..אבל המשפחה שלנו המורחבת מאוד חילונית..והיא לא תומכת בכלל בכל עניין החזרה בתשובה..ויש לדודה שלי ( אחות של אמי ) יום הולדת ואמי מאוד רוצה ללכת במיוחד שאנחנו לא מתראים כמעט..אבל היום הולדת לא צנועה לחלוטין, האוכל מעורב בחלב נוכרי או דברים ללא כשרות, ויש שם ריקודים מעורבים..ובמיוחד שהושענא רבה היום..ואני רוצה להקדיש את הזמן הזה לתפילות ובקשות..חוץ מזה שאני רק אסבול שם ולא אהנה כלל...אבל אמא שלי תקבל טלפונים עם טיעונים קשים נגדנו אם אני לא אבוא ויאשימו את הרבנים ש"מרחיקים" מהם כמו שהמשפחה ההיא חושבת.. זה יהיה סתם ביזבוז זמן ענק..אבל מה לעשות?? וגם זה יכול להיות חילול שם שמיים ח"ו אם לא אבוא..תודה !

תשובה

בס"ד

שלום רב,

מצטער שלא הייתי פנוי להשיב בזמן.

העניין מאוד עקרוני, לכן חשוב לי להשיב בכל זאת.

גם לי יש משפחה חילונית, אני מקפיד להגיע לאירועים משפחתיים, למרות שהאוכל לא כשר והאווירה אינה 'תורנית'. אני מכבד אותם מעומק ליבי, מתוך כך הם מכבדים את דרכי. אני רואה בכבוד שהם מעניקים לדרך שלי 'ניצנים' של קידוש ד'.

לדוגמה: בגלל שאני משתתף באירוע, הם לא קובעים אותו בשבת, למרות שרק אני שומר שבת. הם תמיד דואגים שיהיה גם כיבוד כשר כדי שגם אני אוכל לטעום משהו במפגש. נדמה לי שבנוכחותי הם נזהרים בסגנון הדיבור.

נראה לי שעליך להקפיד מאוד להגיע לכל מפגש משפחתי כדי למנוע חילול ד' (ציטוט מדבריך: "אני לא אבוא ויאשימו את הרבנים ש"מרחיקים" מהם כמו שהמשפחה ההיא חושבת"). הם מרגישים שאת לא רוצה לבוא כי אינך מכבדת אותם - הם עלולים להרגיש מושפלים ממך.

אני סבור שאם תגיעי למפגשים משפחתיים מתוך כוונה להוסיף אהבת ישראל ולנסות להצמיח מעט קידוש ד' - דווקא מפגש כזה יוציא אותך מחוזקת.

כתבות נוספות