שאל את הרב

איך לקרב חברות ליהדות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/10/22 11:33 ז בתשרי התשפג

שאלה

אני באה מסביבה חילונית וחברות שלי לא מבינות שום דבר ביהדות, שום דבר!!

כשהלכתי לחברה ושאלתי אם האוכל כשר היא ענתה לי ״מה זה כשר?״

חברה אחרת אכלה בכיפור בכוונה בפרהסיה בהיותה ילדה וכשמישהי אמרה שהיא רוצה לצום בכיפור היא שאלה ״למה״.

ועם האחרונה עוד יש תקווה, היא רוצה לצום בכיפור, אמנם לא מטעמי דת, יותר ״טרנד״ אבל זה כבר צעד. אבל גם היא לא יודעת יותר מדיי.

הן לא עושות את זה משנאה ליהדות, חלילה, הן פשוט לא מכירות את העולם הזה.

אני רוצה לעזור להן להתקרב אבל לא יודעת איך.. הנושאים שהן טיפה שמעו על זה ממני זה כיפור וסליחות.

עכשיו זה השבתות האחרונות של השנה, אני רוצב להמליץ להן לשמור, אבל למה שיקחו אותי ברצינות אם הן לא יודעות באמת מה זה שבת? מה אני יכולה לעשות?

ומצד שני, יש גם מקרה הפוך.

לפניי כמה שנים לא הייתי שומרת שבת וחברה שכן שומרת הייתי ישנה אצלי מדיי פעם ויצא שגרמתי לה לחלל שבת כי לא מצאנו תעסוקה. איך אני יכולה לכפר?

תשובה

שלום לך יקרה!

אני רוצה לחזק את ידך שבחרת לעצמך אורח חיים שונה מחברותייך, ובכל זאת את ממשיכה לשמור איתן על קשר ורוצה שגם להן יהיה טוב כמו שלך טוב ולכן את רוצה שידעו יותר על היהדות ויקיימו יותר מצוות. אשרייך על הרגישות.

אז איך אפשר לקרב את החברות שלך ליהדות?

ננסה להציע מספר אפשרויות ואת מוזמנת לקחת את מה שהכי נוגע בך וכמובן גם להוסיף משלך.

1.ללמוד וללמד- בברכת אהבה רבה, בתפילת שחרית בבוקר, אנחנו מבקשים מה' "ותן בליבנו בינה להבין, ולהשכיל, לשמוע, ללמוד וללמד". לפני שאנחנו רוצים ללמד אחרים, אנחנו קודם כל רוצים, ומבקשים שנזכה ללמוד בעצמנו את התורה ואת המצוות. שנזכה שהדברים יתיישבו לנו על הלב ועל השכל ובהתאם לכך נוכל לנתב את אורחות חיינו בצורה הנכונה. שלב הלמידה הוא הכרחי מאוד ואי אפשר לדלג עליו. לפני שאנחנו רוצים ללמד אחרים מהי שבת, מהי כשרות, מה המשמעות של יום כיפור, כדאי שנלמד על זה קודם כל בשביל עצמנו. כשאני נכנסת לכיתה בביה"ס מ"מ והילדים שואלים אותי שאלות כל כך תמימות כמו מי ברא את העולם, למה יעקב התחתן עם 2 נשים, למה מניחים תפילין, למה בחג מותר לבשל ובשבת אסור, חשוב שאברר את התשובות בשביל העולם התורני שלי. לעיתים הלימוד נעשה מתוך שאלות שמתעוררות מתוכנו, מנטיות הלב שלנו או סוגיות שמטרידות אותנו. ולפעמים, הלימוד נעשה מתוך שאלות שאנשים שואלים אותנו. אחרי שמצאנו תשובה שמתיישבת על הלב והיא משמחת אותנו, אפשר וכדאי להסביר אותה למי ששואל עליה.

2. דוגמא אישית- מסופר בגמרא על רב יוסף שנהג לומר "אילולא לא הייתה ניתנת לנו תורה, הייתי סתם איזה עוד יוסף בשוק". אבל, מאז שיש קדושה ומצוות, יש בי את הכח ללמוד תורה ולהתרומם ולהיות יוסף אחר. להיות בנאדם יותר טוב, יותר מוסרי, יותר קדוש. וממילא, אנשים רואים זאת ואומרים עליו "ראו פלוני שלמד תורה, כמה נאים מעשיו". כמה כח יש לראיה, לדוגמא אישית. לפעמים אין צורך לתת מוסר או הסברים על הדת, פשוט צריך לחיות את התורה והאור כבר יצא החוצה. כשחברות שלך יראות אותך שמחה ושלווה בשבת, יותר מאירת פנים ביום יום, עושה גמילות חסדים, פחות כועסת ועוד. הן ישאלו את עצמן מה הסוד ויתכן שזה מה שישפיע עליהן....

3. לימוד משותף- התורה כל כך רחבה ועוסקת בהרבה תחומים, כלכלה, משפט, בינו לבינה, תרבות וכדו'. את יכולה לבחור איתן נושא שמעניין אותם וללמוד אותו ביחד מתוך ספר או דף מהאינטרנט, ולפתח עליו דיונים.

4. "כשם שמצווה לומר דבר שנשמע, כך מצווה לומר דבר שלא נשמע"- עם כל הרצון הטוב שלנו להשפיע על העולם מטובו ואורו של ה' שאנחנו זוכים לראות, כדאי לזכור שיש אנשים שהם שונים מאיתנו ובחרו לעצמם דרך חיים שונה משלנו וזה בסדר. לפעמים כשמנסים לשנות מישהו זה עלול רק להרחיק אותו כי הלב שלו לא תמיד פתוח לשמוע את מה שיש לנו לומר ולכן יש ממש מצווה לא לומר את מה שאנחנו רוצים, גם אם זה קשור ללימוד הלכה מאוד חשובה. בקשר של חברות כדאי מאוד להעצים ולהדגיש את הדברים המשותפים בניכן. יש כל כך הרבה על מה לדבר בגיל שלכן, גם אם זה לא קשור לתורה... יש לי חברה שיש לה חברה מאוד טובה, רחוקה מאוד מהדת, והן אוהבות לבלות הרבה ביחד והיא מזמינה אותה כמעט כל ערב שבת עד שהפכה להיות חלק מהמשפחה שלה. בעיני זו גדלות ובעזרת ה' שתזכי להיות גם במקום הזה.

את מוזמנת בשמחה להמשיך לשתף ולהתייעץ איתנו גם דרך צ'אט בווטסאפ: 052-468-3927, וגם במוקד הטלפוני: כוכבית 8298.

הודיה, חברים מקשיבים

כתבות נוספות