שאל את הרב

מקנאת בחברות בגלל שהן יפות: איך לצאת מזה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/09/22 03:24 כב באלול התשפב

שאלה

שלום,

לאחרונה התחלתי לשים לב הרבה יותר למראה החיצוני שלי. זה די טבעי בגילי, גיל ההתבגרות.

פתאום התחלתי להסתכל על בנות בצורה של "היא יפה או לא" וגם על עצמי.. ואני לא ממש יפה

זה מוריד לי את הביטחון העצמי, גורם לי לקנא בבנות, התעסקות מיותרת במראה חיצוני שזה תכלס לא מעיד על כלום, וקיצור זה ממש קשה לי ואני אוכלת את עצמי מבפנים..

אשמח ממש ליעוץ איך לצאת מהמצב הזה.. כי אני מרגישה עם זה ממש רע

תודה!

תשובה

היי, שלום לך.

מהשאלה שלך עולות כל מיני תחושות שנשמעות בהחלט לא נעימות. חוסר ביטחון עצמי, קנאה.. אלו דברים שלא קל להתמודד איתם. אני כאן כדי לעודד ולהזכיר שאת בסדר וממש טבעי להרגיש ככה (ממש כמו שכתבת!). בהחלט נראה שיש בך בגרות והבנה עמוקה בנושא.

מצד אחד, מראה חיצוני אכן לא מעיד עלינו כאנשים והפנימיות יותר חשובה. מצד שני, זה בסדר ורצוי לבחון את עצמי, את היופי שלי ואת החלקים שאליהם אני מתחברת. לשים לב למראה חיצוני זה חשוב. ובאותה מידה, לדעת לקבל גם את הפחות, ולהבין שאנחנו מושלמים בדיוק איך שאנחנו. מראה חיצוני זה באמת משהו שמשפיע עלינו באופן אוטומטי (כמו רושם ראשוני). אבל מה קורה אחרי שאני מסווגת בנות כ- יפה או לא. מה הלאה? האם זה יעיל? שימושי? או רק מוריד לי יותר את הביטחון העצמי? כי כמו שכתבת, ההתעסקות במראה חיצוני כאשר מדובר בהשוואות ביני לאחר/ת היא לרוב מיותרת, השאלה מה זה גורם לי להרגיש.

נוכל להעמיק ולבחון רגע אמירה כמו "אני לא יפה". האם המחשבה שלי לגבי עצמי והנראות שלי, זהה בדיוק למציאות בפועל? או שיש דברים שאני חושבת עליהם באופן מסוים וגורמים לי להרגיש באופן מסוים(למשל- לא יפה) אבל בפועל לא בהכרח נכונים? (זורקת לך שאלה למחשבה- מי קובע בעצם מה נחשב יפה ומה לא?).

מה שאני מנסה לומר בעצם זה שיש פעמים שהמחשבה והמציאות לא תמיד זהות. וחשוב שנדע להבדיל ביניהן ולדעת לשלוט במחשבות כדי שלא יגרמו לנו להאמין לדברים שאינם נכונים.

מצרפת לך קישור לשאלה מהאתר בנושא השוואות. מזמינה אותך להיכנס ולהרחיב קצת בנושא.

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1141203

כמו שציינתי למעלה, זה מאוד טבעי ההתעסקות במראה חיצוני. נכון שזה לפעמים מוריד את הביטחון העצמי אבל זה לא נורא, אנחנו יכולים להתמודד עם זה. בעיקר חשוב גם לזכור שהתעסקות כזו בהחלט מובנת ואפילו נצרכת. קשה לגרום לעצמנו לכאב בגלל מחשבות על מחשבות על מראה חיצוני (משפט מסובך הא..) שגורמות לנו לכאב גדול יותר ותסכול. זה מבאס.

חוץ מזה, שווה לזכור שלחשוב על מראה חיצוני זה בסדר ולא באמת ייעלם לגמרי כי אנחנו בני אדם (ככל הידוע לי :)..) ובני אדם מתעניינים בזה באופן טבעי. בטח שאנחנו בגיל ההתבגרות, והרבה סביבנו סובב סביב המראה החיצוני (איפור, בגדים, אירועים, ומה לא?) זה לא רע משום בחינה להתעסק בזה, אנחנו פשוט כאלה.

ננסה לתת כמה טיפים שיוכלו לעזור קצת באיך לווסת את ההשוואה שאנחנו עושים ואולי להרגיע את המינונים של הקנאה או ההשוואה.

כשהטיפים האלה מסתדרים זה אחלה, אבל בהחלט יהיו פעמים שפחות יזרום לנו. אם נזכור שזה לא נורא, וזה בסדר ומובן, ניתן לעצמנו להשוות, להתעסק, לקנא קצת ולהעביר את זה הלאה למקום אחר ולהתעסקות בדברים אחרים שמעסיקים אותנו בחיים. איך אמרנו? זה לגמרי חלק מהחיים.

אז אחרי הקדמות, ועוד הקדמות (חשובות כמובן, כן) – נציע כמה כיווני פעולה אפשריים שתוכלי לשקול.

1. "אל תנמיך את האחר, תגביה את עצמך" (הרב שמואל שניאורסון- המהר"ל)

כדי להרגיש טוב עם עצמנו אנחנו לא חייבים לפגוע באחר, להנמיך אותו, להכאיב לו. אנחנו יכולים פשוט להגביה את עצמנו. על אותו עיקרון של אני ואחר רק בשינוי קטן: לא להנמיך את הרע, להגביר את הטוב. יש בנו צדדים שאנחנו יותר אוהבים, וחלק פחות. החכמה היא להגביה את מה שאנחנו אוהבים ובאופן טבעי, להשאיר את הפחות טוב במקומו. ניתן לו כביכול לחיות את חייו בנעימים כשאנחנו בעצם נתעסק יותר בטוב שמוביל אותנו לתחושות טובות (כי מי רוצה לטבוע במקומות שלא עושים לו טוב?)

2. תזכורות יום יומיות מגוונת.

נוכל לדאוג לתזכר לעצמנו דרך הסביבה עד כמה אנחנו טובות. במה אני טובה, מהן נקודות החוזקה שלי. (זה יכול להיות לדוגמא: "אני אוהבת לרוץ, זה עושה לי טוב", "יש לי עיניים יפות", אני טובה בלאהוב את עצמי").

זה יכול להיות דרך שעון מעורר שיפעל כל כמה שעות עם משפט שעושה לנו טוב, פתקים חמודים שנתלה על הקיר/מראה, או תמונת מסך עם משפט מעודד.

3. שיתוף דמות קרובה שיכולה לתמוך בנו מקרוב. ייתכן שאנחנו מתעלמים (גם בלי כוונה) או לא שמים לב לנקודות אור בתוכנו. במצב כזה יכול להיות שדווקא אדם מבחוץ ישקף לנו אותן ויעלה למודעות. תמיכה מסוג כזה יכולה לעזור ולחזק אותנו מבפנים על ידי זה שנחשוב על הדברים, נפנים אותם, נתחזק.

לסיכום, העמקנו בנושא המראה החיצוני וכמה זה בסדר וחשוב לחשוב עליו כחלק מהחיים שלנו. הצענו כמה דרכים מעשיות, להגביר את הטוב שבנו, לתזכר את החיוביות שלנו בשגרה, ולשתף דמות קרובה שתוכל לתמוך.

אני מזמינה אותך לפנות אלינו אם תרצי להמשיך להתייעץ, לשתף אותנו איך הולך, או סתם לפטפט ולעדכן. תוכלי דרך שאלה באתר, דרך הווצאפ במספר: 052-468-3927

והיי, אנחנו זמינים אפילו בשיחת טלפון: לכוכבית 8298.

נשמח לדבר איתך :)

הילה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות