שאל את הרב

איך אפשר להבחין בין עונש לניסיון?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/09/22 03:44 ט באלול התשפב

שאלה

כבר שנתיים שאני מתמודדת עם קשיים נפשיים ופיזיים ותמיד עולה בי הספק למה זה קורה לי? האם עשיתי משהו לא בסדר? האם זה בא ללמד אותי להיות בן אדם יותר טוב? וכמה שאני מנסה להבין ולהשתפר אני לא מפסיקה לחשוב האם הדבר נגרם בשל עונש על מעשה רע שעשיתי או בתור ניסיון כדי ללמד אותי ולגרום לי לצמוח. אשמח שתעזור לי להבין ולחדד את העניין יותר טוב. איך אנו בתור בני אדם יכולים להבדיל בין עונש לניסיון במטרה לתקן את החטא שעשינו כדי שהקושי יעלם?

תודה מראש!

תודה..

תשובה

היי יקרה.

קודם כל את שואלת שאלות חשובות ומהותיות שנוגעות גם בפן הדתי-אמוני וגם בפן האישי-מוסרי וכאלו שמעסיקות רבים וטובים מאיתנו, אז אני שמחה שפנית אלינו! נשמע שאת מתמודדת עם קשיים ואתגרים בחיים ומנסה ללמוד מהם יותר על עצמך, להבין לעומק את הסיבות שגרמו להם ולהשתפר ולהיות טובה יותר. זה לא מובן מאליו ואני מצדיעה לך :).

דבר ראשון שחשוב לי לומר לך, שעצם זה שאת חווה קשיים, כל סוג של קשיים, זה לא בהכרח אומר שום דבר על מי שאת, על איזה סוג בנאדם את, מה מגיע לך או לא מגיע לך, מה הסיבה שאת מתמודדת איתם וכו'. אני חלילה לא רוצה להפחית מהחוויה שלך ומהאתגרים איתם את מתמודדת (אני בטוחה שלא קל לך ובא לי רגע במאמר מוסגר לחזק אותך, לטפוח לך על השכם ולהגיד לך כל הכבוד על ההתמודדות!), מה שאני מנסה להגיד – כולנו חווים משברים, אתגרים והתמודדויות. האם זה בהכרח אומר שמגיע לנו? שהבאנו את זה על עצמנו? שהניסיונות נועדו להעניש אותנו? לא בהכרח, ואני אפילו מעיזה להגיד שכנראה שלא. אנחנו לא יודעים חשבונות שמיים, ולא מבינים את הסיבות לקשיים, אבל מה שאני כן יודעת להגיד לך שאנחנו יכולים זה לנסות ללמוד, לצמוח, לגדול ולהתחזק מהם. לפעמים אפילו מספיק רק לנסות להתמודד, לנסות להצליח להתגבר על הקשיים ולצלוח אותם, או לנסות לתת להם להשפיע כמה שפחות עלינו ועל החיים שלנו. לפעמים זה מספיק ולגמרי עדיף מלשקוע בהם.

דבר שני, בגלל שאני עוד לא סמכות רבנית (וגם לא קרובה לזה ;), בכל זאת היה לי חשוב להביא גם דברים של גדולים ממני בנוגע לנושא שעליו את שואלת, בהקשר אמוני. אני מצרפת לך קישור למאמר שכתב הרב זמיר כהן בנושא: "בריאות הנפש: מדוע אנו סובלים?". הוא מרחיב קצת בנוגע למקורות אפשריים לסבל ולקשיים בהיבט רוחני, יכול להיות שיעניין אותך לקרא. https://www.hidabroot.org/article/224216

ואמנם לא התמקדת ממש בזה, אבל עדיין חשוב לי לומר לך, אם קשה לך, אם את מתמודדת, ולא משנה עם מה - את לא צריכה לעשות את זה לבד. חשוב מאוד לשתף אנשים במה את שחווה, להיעזר, לקבל תמיכה ולפנות לטיפול אם צריך. וכמובן שאם תרצי להמשיך להתייעץ איתנו, או סתם לדבר, לשתף ולעדכן את לגמרי מוזמנת לפנות אלינו באתר חברים מקשיבים, להתקשר אלינו לכוכבית 8298, או לכתוב לנו בווטסאפ: 052-468-3927. נשמח לדבר איתך!

מאחלת לך הרבה שמחה ואושר,

רחלי

כתבות נוספות