שאל את הרב

טיפול פסיכולוגי: האם כדאי לי? ומה זה בעצם אומר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/08/22 16:28 ב באלול התשפב

שאלה

אז ככה יש לי 2 קואצ'ריות בשכונה והציעו לי טיפול- במסגרת זה שחברה שלי הלכה אל אחת מהן ממש נדלקתי על הרעיון- היא לא נראה לי הלכה בגלל משהו מסוים בו צריך לטפל היא פשוט באה אליה והן מצאו כלים ודרכים להתמודדות ודיברו על כאבים וחולשות בחיים שלה וכמובן על הטוב שבה!!!

מישהי אחת- אני ביקשתי ממנה שאני רוצה טיפול

והשניה- צריכה כחלק מסטאז לתואר או משו כזה... בתשלום וזה

הרבה זמן אני קוראת על טיפול ונראלי שכל בעיה בחיים שלי ניתן לפתור באמצעות טיפול מתאים ונכון

ופה בדיוק השאלה שלי- האם זה נכון ללכת לטיפול? אני נמצאת במקום ב"ה יחסית טוב- אבל תמיד יש מה לחזק ולהשתפר

כאילו אני מתלבטת אם אני רוצה כי לחברה שלי ולעוד ככ הרבה אנשים זה עשה טוב, וגם בלי איזה משו מפציץ, אמא שלי פעם הייתה מטפלת בעצמה.

או שזה באמת מקום כואב בחיים שלי שוואלה אני צריכה לרפא מקומות בנפש שלי ויש לי מה לרפא- כי אין לי דבר ספציפי בגללו אני אלך לטיפול- אבל כמו שהזכרתי חברה שלי לא הלכה בגלל בעיה מסוימת- היא פשט עברה תהליך משמח שהצמיח אותה!

גם בתכלס כמעט כל בעיה שהצפתי מול אנשים בחיים שלי- פעם מול יועצת האולפנא שלי, מולכם- פה באתר, רוב התשובות היו ללכת לטיפול וכו

אפילו אם לא ללכת בשביל משו מפציץ ללכת בשביל לשמוח בעצמי יותר, להרגיש טובה יותר ולצמוח בעז"ה(שבעיניי זה מפציץ)

חוץ מזה שקצת סידרתי לעצמי את המחשבות אשמח לדעת מה אתם חושבים! תודה רבה ממש

תשובה

היי יקרה.

קודם כל אני מאוד שמחה שפנית אלינו! את שואלת שאלה חשובה, שעוסקת בנושא חשוב וגם מעסיקה רבות ורבים מאיתנו - ככה שזו אחלה הזדמנות לגעת בכמה מהנקודות שהעלית ולהרחיב עליהן קצת. ואני ממש מקווה שזה גם יועיל, יעשה קצת סדר ואולי אפילו יעזור לך לגבש דעה בעניין :).

את כותבת שהנושא של טיפול מעניין ומעסיק אותך, יוצא לך לקרוא עליו בתקופה האחרונה, את יודעת שחברה שלך בטיפול שתרם לה, שמעת על אנשים שטיפול עשה להם טוב, אמא שלך בעצמה היתה מטפלת בעבר, הכרת 2 קאוצ'ריות בשכונה שמציעות טיפול – טוב, וואו זה באמת הרבה מאוד דרכים להחשף באמצעותם לתחום של טיפול, ככה שהגיוני מאוד שתתענייני גם, שתרצי להבין על מה מדובר ושתשקלי להתחיל טיפול בעצמך. אני ארצה להתייחס לכמה סיבות עיקריות ונפוצות שבגללן אנשים פונים לטיפול, ודרך זה אנסה להרחיב קצת בנוגע לסוגי טיפול, מטרות הטיפול, למי הוא מיועד, איך הוא יכול לעזור וכו'.

אז דבר ראשון, את בהחלט צודקת שטיפול נפשי לא נועד בהכרח רק למי שחווה איזשהו משבר נורא דרמטי או מתקשה לתפקד ולהמשיך עם החיים. (כמובן שבמצבים כאלה כנראה זה קריטי אפילו יותר לפנות לטיפול, לקבל תמיכה ולהיעזר, אבל מה שאני מנסה להגיד – טיפול לא נועד רק למקרים קיצוניים!). היותו של האדם בטיפול פסיכולוגי, לא אומרת שום על החיים שלו, על יכולת ההתמודדות שלו וכדומה. פעמים פנייה לטיפול מעידה על בגרות, לקיחת אחריות, יכולת הבנה מעמיקה יותר ורצון להתקדם ולשפר את איכות החיים.

סיבות לפנייה לטיפול

הסיבות לפנייה לטיפול הן רבות ומגוונות, חלקן ברורות יותר וחלקן מעורפלות. הן יכולות להיות בגלל קשיים חריפים יותר כמו דיכאון, אובדן והפרעות נפשיות. הן יכולות לנבוע מתסכול מדרך התמודדות לא רצויה, מתחושת תקיעות בחיים, מחוויה של הצפה רגשית תמידית. הן יכולות להיווצר מקושי ספציפי, אתגר חדש או התלבטות מסוימת. והן יכולות להיות רצון להרגיש טוב יותר, להכיר את עצמנו טוב יותר, להבין יותר לעומק מה מניע אותנו לפעולה, לזהות את הגורמים שעיצבו את מי שאנחנו ועוד.

אז מה בטיפול עוזר? איך זה עובד?

עיבוד - טיפול פסיכולוגי מציע מסגרת בטוחה ויציבה שמאפשרת לעבד אירועים וחוויות משמעותיים בעבר ובהווה, ובכך יוצר הזדמנות לעיבוד שיכול להביא לשחרור שלא התבצע בעבר. מחקרים רבים מצביעים על כך שחוויות רגשיות שלא זכו לעיבוד רגשי מספק נוטות "להיתקע", להשפיע בצורה לא מודעת, ולפעמים אפילו להביא להיווצרות סימפטומים נפשיים ורגשיים. כשחוויה לא עוברת אינטגרציה שמאפשרת לה להישאר בעבר והיא ממשיכה להתקיים ולהכאיב בהווה – עיבוד של החוויה בטיפול יכול לעזור לפצעים להחלים, להגליד ואולי אפילו להירפא.

מודעות - טיפול יכול לסייע לגבש מודעות והבנה מעמיקה יותר לדפוסי מחשבה ודרכי התנהגות שבה אנחנו נוטים להשתמש במצבים מסוימים בצורה לא מודעת. מטפל/ת מהווה דמות ניטרלית ואובייקטיבית שלא מעורבת בחיים שלנו, מה שיכול להקל עליה לשים לב ולהבחין בדפוסים שלא משרתים אותנו והעלאת המודעות אליהם יכולה לעזור לנו להבין את עצמנו טוב יותר ולשנות מה שהיינו רוצים לשפר.

הקשר הטיפולי - מעבר לתכנים הנידונים בטיפול, עצם הקשר הטיפולי יכול להוות גורם מרפא משמעותי ביותר. מחקרים עכשוויים מצביעים על כך שקשיים רגשיים ונפשיים רבים נובעים מדפוסי יחסים מורכבים ובעיתיים בעבר, והגורם המשמעותי ביותר לאפקטיביות של טיפול הוא הקשר הטיפולי. הקשר שנוצר בין הפסיכולוג/ית למטופל מספק למטופלים רבים התנסות ייחודית בקשר בין-אישי מיטיב, וסוג של "חוויה מתקנת" שמציעה התנסות חדשה ומעוררת אמון. כך למשל, מטופלים עשויים להתנסות באמצעות טיפול פסיכולוגי ביצירת קשר המבוסס על אמון, אכפתיות, כנות, קשב, התכווננות רגשית ואינטימיות. ההתנסות הזו יכולה לסייע לבסס אמון באנשים אחרים, לחזק את הערך העצמי, ולשפר את היכולת לתת אמון וליצור קשרים רגשיים משמעותיים גם מחוץ לטיפול. מעבר לכך, האפשרות להתבונן באינטראקציה הנוצרת בין המטפל למטופל מציעה למטופל הזדמנות ייחודיות לבחון "בזמן אמת" ובסביבה רגשית תומכת כיצד אנחנו חווים ונחווים במערכות יחסים אינטימיות.

מקור תמיכה - טיפול פסיכולוגי מהווה בדרך כלל מקור תמיכה משמעותי שמטרתו לספק מסגרת בה אפשר ורצוי לשתף, להביע את עצמנו באופן חופשי בלי לחשוש מביקורת או משיפוטיות, ולקבל לגיטימציה לכאב ולמצוקה שהוא חווה. אלו יכולים להביא להקלה במצוקה הנפשית ולחיזוק החוסן הנפשי, להתמודדות טובה יותר עם קשיים ועם הכלים והיכולות שכבר ניחנו בהם.

סוגי טיפול

ישנם סוגי טיפול רבים, ועם הזמן נוצרות ומתפתחות שיטות טיפול נוספות חדשות וייחודיות שמותאמות באופן ספציפי לאוכלוסיות ספציפיות או מצבים מסוימים. סוגי הטיפול הנפוצים ביותר הם: טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, טיפול פסיכודינמי, טיפול קוגניטיבי, טיפול באומנות ועוד. אני מצרפת לך קישור לאתר בטיפולנט שעליו התבססתי (בין היתר) שמפרט בהרחבה על סוגי הטיפול שונים במידה ותרצי לקרא.

https://www.betipulnet.co.il/%D7%A1%D7%95%D7%92%D7%99_%D7%98%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%9C/%D7%98%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%9C_%D7%A4%D7%A1%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99#choose

אוסיף במאמר מוסגר שכיום מאוד קיים ומאוד נפוצים טיפולים רגשיים רבים וקאוצ'ינג למיניהם שחלקם יכולים להיות טובים ומועילים, אבל (!) קיימים גם לא מעט מטפלים/ות שהלימוד וההכשרה המקצועית שלהם מוטל בספק, שאין להם רישיון ממשרד הבריאות לטפל והם יכולות להזיק יותר מלהועיל. (לשם ההשוואה, הזמן שלוקח לפסיכולוגית לסיים לימודים, התמחות והכשרה מקצועית ולקבל רישיון לטפל עומד על 9 שנים ומעלה. כמעט כמו משך הזמן של לימודי רפואה. וזה לא סתם המצב – זה מראה על חשיבותה של ההכשרה המקצועית). אני כמובן לא באה להכליל, אבל כן חשוב לפני שמתחילים טיפול לשאול על ההכשרה, הניסיון המקצועי והוותק.

לסיכום, אם אני עושה רגע זום אאוט ואנסה לסכם בקצרה – נגענו בסיבות הנפוצות לפנייה לטיפול, בקונספט של טיפול ואיך הוא יכול לעזור, ובסוגים השונים הקיימים. בסופו של דבר אני מאמינה שכמעט כל אחד יכול להיתרם מטיפול. טיפול הוא מאוד אינדיבידואלי ולרוב מותאם למטופל, לאופי הייחודי שלו, לסיבת הפנייה, לנושאים המעסיקים אותו, למטרות אותן הוא רוצה להשיג, לקשיים איתם הוא מתמודד, לרקע ממנו הוא מגיע, לשלב בחיים בו הוא נמצא ועוד. מטפל/ת טוב/ה ידעו לעשות את ההתאמה המקצועית הזו ולעזור לך להיתרם מהטיפול בצורה הטובה ביותר.

אה, וכמובן שאת מוזמנת תמיד לפנות אלינו באתר חברים מקשיבים, להתקשר אלינו לכוכבית 8298, או לכתוב לנו בווטסאפ: 052-468-3927. נשמח לדבר איתך!

בהצלחה,

רחלי

כתבות נוספות