שאל את הרב

איך לברר מה הכיוון שלי, מה אני אוהבת, ומה ממלא אותי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/09/22 03:01 ח באלול התשפב

שאלה

שלום וברכה!

אני ממש מרגישה שאני לא שווה כלום. אין לי תחביבים או דברים שאני עוסקת בהם כי אני לא יודעת מה אני אוהבת..

אני מעבירה את היום בכל מיני דברים שחייבים לעשות כגון: לימודים, לקנות בגדים, לאכול, לעבוד.. אבל אני לא יודעת מה אני רוצה מהחיים שלי ואיזה חיים אני רוצה שיהיו לי, אני עושה דברים רק כי כולם עושים או שחייבים לעשות.

ואני רוצה עצה בגלל שאני רוצה לעשות משהו עם החיים שלי, דברים שאני אוהבת באמת (ולדעת מה אני אוהבת) ללמוד על עצמי מה אני רוצה ובמה אני רוצה להשקיע, וכשאני שואלת את עצמי מי אני ומה אני אוהבת אין לי תשובה. אני לא יודעת מה אני אוהבת ומה אני רוצה מעצמי. אז אומנם יש לי לפעמים דברים לעשות אבל בסוף אני מרגישה ריקה ואבודה. אני אשמח לעצה ולדעת איך להכיר אותי ואיך לדעת מה אני רוצה מעצמי ומה אני אוהבת.. ואיך להרגיש מלאה. תודה רבה!

תשובה

שלום יקרה!

תודה שבחרת לשתף אותנו במה שאת מרגישה.

את מתארת תחושות של חוסר מימוש עצמי בחיים. את מחפשת להכיר את עצמך יותר, לדעת מהם התחביבים שלך, לעשות דברים שאת אוהבת ולהיות שמחה בהם. את רוצה לחיות את החיים מתוך רצון ובחירה ולא רק מתוך צורך הכרחי שהחיים דורשים ממך כמו לימודים, אכילה, עבודה וכדו'.

עצם הרצון שלך להתקדם ולהיות יותר משמעותית בחיים, יכול להראות לך על נפש גדולה שיש בתוכך ואנחנו מברכים אותך על כך!

שמחה בדרך

לפני שניתן כמה עצות כיצד תוכלי להרגיש משמעותית יותר ולהכיר את עצמך, כדאי לדעת שהשאלות האלה קיימות אצל כל אחד. חלק מהאנשים יקשיבו להן ויעשו שינויים בחיים, וחלק ישתיקו אותן כי הן דורשות שינוי ומאמץ מעבר למה שהם מכירים. כפי שאת רואה, השאלות האלה מתחילות בתקופת התיכון וב"ה נמשכות כל החיים. ההכרות שלך עם עצמך בגיל 6 כשעלית לכיתה א, זאת לא ההכרות שלך עם עצמך בגיל 17, בסוף התיכון. לכן, כשנכנסים למסע בירור הזהות העצמי שלך, כדאי להיכנס אליו בנינוחות, בשמחה, בהבנה שדברים עוד יתבהרו לך עם הזמן.

ובכל זאת, איך אדע מי אני?

הערכה עצמית, והתחושה ש "בשבילי נברא העולם" גורמת לאדם סיפוק ומשמעות על מי שהוא בעולם. כאשר אנחנו מכירים בערך של עצמנו, שיש בתוכנו חלק אלוקי, אנחנו יכולים לגייס את כל התכונות, הכוחות והיכולות שלנו לעשייה. מתוך הבנה שהקב"ה רוצה לראות אותך מוציאה לפועל את כל הטוב שקיים בך. את הטוב הזה אפשר לגלות באמצעות שאילת שאלות נכונות שיובילו אותך לעשייה. מוכנה? כדאי להכין דף ועט כדי לענות על כל השאלות, ככל שתסתכלי על הדף שכתבת, כל יום, שעה שעה, את תרגישי מוערכת ושמחה במי שאת.

1. נטיות לב- את יכולה לשים לב מתי יש לך "תזוזות" בלב כשאת רואה, או שומעת על דברים שאנשים עושים. כאשר את מרגישה ש"גם את רוצה", כדאי לך לברר מול עצמך מה הדבר שאת רוצה? מה הוא עושה לך בלב? למה את רוצה אותו? האם את חושבת שמתאים לך גם לעשות אותו? למשל, אם חברה מנגנת בגיטרה וליבך יוצא לצלילי המוזיקה, ואת שמה לב שיש לך רצון לדעת גם לנגן, אולי כדאי לך לנסות ללמוד גם לנגן על כלי נגינה? אולי גם את התברכת בכישרון הזה? ומה יקרה אם לא תדעי לנגן? הכל בסדר, את כרגע מנסה לגלות את עצמך, וחלק מהגילוי הוא באמצעות ניסוי וטעייה.

2. דמויות מוערכות- נסי לחשוב אילו אנשים את מעריכה בחייך ולמה? אילו תכונות יש להם? אותם תכונות שתכתבי על אנשים, אלה תכונות שקיימות בתוכך. אומרים חז"ל "כמים הפנים לפנים, כן לב האדם לאדם". יתכן וידעת עליהם ויתכן שתופתעי מהם אבל כך תוכלי לנסות לראות בחיים שלך כיצד הן באות לידי ביטוי.

3. מחמאות טובות- נסי להקשיב למילים טובות או 'פרגונים' שאת מקבלת מהסביבה שלך. מי אומר אותן? באיזו סיטואציה נאמרים הדברים? את שמחה מהם? לפעמים אנשים במעגלים השונים שלנו, יכולים לשקף לנו את הטוב שחבוי בתוכנו. כדאי גם לשים לב שאותה מחמאה, משני אנשים שונים, יכולה להתפרש אחרת. למשל, הבוס שלך אומר לך שאת מסורה בזמן העבודה כי הוא רואה אותך נותן עצות טובות ללקוחות שלך ואת לא 'מחפפת' אותם גם כשאת עייפה. לעומת זאת, חברה שלך אומרת לך שאת מסורה בחברות שלכן כי את טובה בלהקשיב לליבה כשקשה לה.

4. מעשים שלך- שימי לב למעשים שלך, מה הם אומרים עליך? אם את מרימה ילד כשהוא בוכה או עוזרת לאישה זקנה ברחוב, אילו תכונות מתגלות בתוכך כשאת עושה את זה?

5. ספרים- קריאת ספרים על משמעות האדם יכולה לחזק את רוחך, לענות לך על שאלות שמטרידות אותך וגם להוביל אותך לעשיה. יש כל כך הרבה ספרים טובים על כך ובניהם "האדם מחפש משמעות" , "בצל ידך" וכדו'.

לעשות דברים כי צריך?

נפש האדם שואפת גבוה, להרגיש משמעות וסיפוק ממה שאנחנו עושים. ולכן, כאשר לא מעניקים משמעות לדברים ה"גשמיים", אנחנו יכולים להרגיש חוסר סיפור מעבודה, מלימודים או מאוכל וכדו'. אנחנו נרגיש שעושים את זה רק כי זה הכרחי ואי אפשר בלי זה. אבל אם זה היה תלוי בנו, היינו עושים רק דברים שאנחנו רוצים ושהם מספקים אותנו.

ניתן להסתכל על הדברים גם קצת אחרת. מכיוון שיש דברים שאנחנו ממילא חייבים לעשות, ונעשה אותם כי הם מספקים לנו את הצרכים הבסיסיים שלנו, או שמדובר בכיבוד הורים וכדו', כל השאלה היא איך אנחנו עושים את זה.

נדגים זאת באמצעות משל. כאשר הנהג אוטובוס עולה על ההגה ב'באסה', צועק על כל מי שעולה, חסר סבלנות ונוסע מהר, סביר להניח שגם הנוסעים יהיו 'באסה'. הם ירדו כעוסים שככה התחילו את הבוקר שלהם, ורוב הסיכויים שגם יוציאו את זה על הסביבה שלהם בעבודה או בלימודים.

לעומת זאת, יש נהגי אוטובוס מאירי פנים, חייכנים, אומרים בוקר טוב, נוסעים בזהירות ומעבירים לנוסעים אנרגיות חיוביות שממשיכות איתם במהלך היום.

אותה עבודה, אך הסתכלות אחרת. סוף היום, הנהג שהאיר פנים ירגיש שהיה משמעותי בעבודתו למרות שהוא עובד רק כי הוא "חייב" לפרנס את משפחתו. לפעמים אנחנו עושים בחיים דברים שאנחנו לא מתחברים אליהם, ובכל זאת יכולים להרגיש מסופקים. אגב, הפעולות שאת עושה ביום יום, הם גם מגדירות את מי שאת וטוב להודות על כך שאת יכולה לעשות אותם.

לסיכום, האדם מחפש משמעות כל החיים. ככל שתשמחי גם בדרך, תקשיבי לסביבתך, תגידי תודה על מה שיש לך בהווה ותהיי משמעותית לסביבתך בכל דבר שאת עושה, את תוכלי להרגיש מוערכת ומשמעותית בעולם.

את מוזמנת להמשיך לשתף אותנו גם בהמשך, וגם בווטסאפ 0524683927 ובטלפון 8298*.

בהצלחה,

הודיה

כתבות נוספות