שאל את הרב

נתינת צדקה לגבר

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/11/22 09:23 ח בחשון התשפג

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה

בסופר ליד הבית עומד לרוב אדם המקבץ נדבות לקראת שבת, ואני יודעת שהוא מקבץ נדבות לאוכל לשבת.

כאשר יש לי כסף מזומן אני משתדלת לתת לו כמה שקלים. אתמול בבוקר צעדנו אני ובעלי יחד אל הגן של הילד, ואותו אדם נתקל בנו והקדים לי שלום. עקב כך בעלי דרש שלא אתן יותר צדקה לגבר.

יש לציין שאני סטודנטית הלומדת בכיתות מעורבות עם גברים (מובן שאין לי קשר איתם מעבר להכרחי) ושכשאסיים את לימודי אעבוד ואתקל בעבודתי בלקוחות וקולגות גברים, כמובן ללא קשר מעבר להכרחי, ודבר זה מובן לו ומקובל על שנינו.

באותו בוקר היה בעלי עצבני עקב עיכובים למיניהם, ועלי לציין שהוא אדם שניתן לדבר איתו בהגיון, ולהתדיין עמו.

מצוות הצדקה היא אחת העיקרים החשובים ביותר עליהם חונכתי, וכידוע, נשים אינן מקבצות נדבות (לרוב). אין לו בעיה עם מתן צדקה מצידי, רק עם מתן צדקה לגבר.

האם יש עניין הלכתי כלשהוא ובסיס לבקשתו? ואם לא, אשמח לעזרה כיצד להסביר לו את העניין.

תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

יש לשאלה זו חוט שידרה הלכתי/משפטי אבל כמובן שהיא הרבה יותר מקיפה.

מבחינה הלכתית, בוודאי שמותר לתת צדקה לגבר, "כפה פרשה לעני וידיה שלחה לאביון" הוא רק דוגמה אחת. לא נוצר קשר נשמתי או מהותי בין הנותנת והמקבל והדבר הזה מותר. זו גם זכות גדולה מאוד, כפי שכתבת על חשיבות מצוות הצדקה.

אולם, מבחינה זוגית מדובר גם בהיבט של הוצאה כספית שאינה מוסכמת על שניכם, וגם בכלל על הרצון להיענות ולעשות דברים ביחד, ולא שנתינת הצדקה הזו תקרע ביניכם. זו לא זכות וטו או שליטה של בעלך עלייך, כי אם בניית זוגיות משותפת ראויה.

על כן, פרקטית, כדי להימנע זמן מה, ולאחר מכן לדבר על כך בשעה שהעניינים רגועים, ולומר כי בשל העובדה שיש חשיבות גדולה לצדקה הבה תסכימו ביחד שתתני לו צדקה, ובכך גם לבנות את הזוגיות וגם לתת צדקה כראוי.

האם את יכולה ללכת בדרך זו ?

כל טוב

כתבות נוספות