שאל את הרב

תשעה באב שחל בשבת

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 07/07/02 10:15 כז בתמוז התשסב

שאלה

מהם דיני תשעה באב שחל בשבת?

תשובה

תשעה באב שחל בשבת דוחים אותו ליום ראשון. ההבדל היחיד להלכה הוא כיצד להתנהג במוצאי התענית. השנה מותר לנו כבר במוצאי התענית להתרחץ, להתגלח ולהסתפר, אף שבאכילת בשר ושתיית יין מחמירים עדיין לאסור.

בשבת עצמה, למרות שהתאריך הוא ט' באב, אסור להראות כל סימן של אבלות - הסעודה, ואפילו סעודה שלישית, יכולה להיות כסעודת שלמה בשעתו, בדיבוק חברים ומלווה בשירה, כרגיל. וכן אין נמנעים מללמוד תורה אפילו בשבת אחה"צ סמוך לתענית. במיוחד אמורים הדברים כאשר רגילים לנהוג כך בכל שבת.

גם בתפילת השבת אין שום שינוי בשל חלותה בט' באב, למעט זאת שאין אומרים צדקתך צדק במנחה.

מכל מקום מפסיקים לאכול וללמוד לפני שקיעת החמה. אולם גם לאחר מכן אין להראות בקום עשה כל סימן של אבלות, ולכן עדיין אין להחליף בגדים ולנעול נעלי גומי עד שתצא השבת.

קיימת איפוא בעיה כיצד להחליף את הנעליים לאחר תחילת תפילת ערבית של מוצאי-שבת (לאחר ברכו). יש שהציעו להביא את נעלי הגומי לבית הכנסת כבר ביום שישי, אולם עדיף שבמוצאי שבת זו יאחרו את זמן התפילה לכ10- דקות לאחר צאת השבת, וכל אחד ימתין בביתו עד לצאת השבת, יאמר ללא שם ומלכות "ברוך המבדיל בין קודש לחול", יחליף את בגדיו ונעליו, ואחר כך ילך לבית הכנסת.

במוצאי התענית, קודם שאוכלים, מבדילים על היין (על מאורי האש כבר בירכנו אמש, ועל הבשמים אין מברכים). גם אלה שבמוצ"ש שעבר נתנו לתינוק לשתות את יין ההבדלה (ראה במדורנו זה בשבוע שעבר), בהבדלה זו רשאים לשתות את היין בעצמם.

כתבות נוספות