שאל את הרב

תפילה בעל פה

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/08/02 17:14 יח באלול התשסב

שאלה

האם מותר בראש חודש להתפלל בעל פה כשאומר יעלה ויבוא ומוסף של ראש חודש?

תשובה

נאמר בגמרא (ר"ה לה) "אמר רבי אלעזר : לעולם יסדיר אדם תפלתו ואחר כך יתפלל. אמר רבי אבא : מסתברא מילתיה דרבי אלעזר בברכות של ראש השנה ושל יום הכפורים ושל פרקים, אבל דכל השנה - לא." . והטעם הוא , שהאדם יכול לטעות או להתבלבל בתפילה הנאמרת רק לפרקים (פרקים היינו שלושים יום).

נחלקו הפוסקים לגבי ראש חודש האם גם את תפילותיו יש להסדיר או שאין צורך כיון שלא עברו ממש שלושים יום מראש חודש למשנהו.

השולחן ערוך (או"ח ק) פסק כהרמב"ם : "תפלות של מועדות ושל ראש חודש צריך להסדיר תפלתו קודם שיתפלל, כדי שתהא שגורה בפיו." (ראה בבאור הגר"א). והטור פסק שאין צורך להסדיר תפלתו בר"ח, ועל כך כתב הב"ח שלכולי עלמא יש להסדיר את תפילת ראש חודש חשוון מכיון שלא התפלל תפילת ראש חודש בתשרי . ויש שהוסיפו ואמרו יש בשנה י"א חודשים בהם אנו מזכירים יעלה ויבוא של ר"ח ובתשרי יש י"א ימים בהם מזכירים יעלה ויבוא של המועדים , על כן בר"ח חשוון יכול האדם לטעות ולומר את יום הזכרון הזה , את יוה"כ את חג הסוכות , על כן יש להסדיר בו את התפילה במיוחד.

יש מחלוקת נוספת בין השו"ע לרמ"א , לדעת השו"ע גם אם אדם מתפלל מתוך סידור עליו להסדיר את התפילה לפני כן וכפי שכתב בבית יוסף :"ונראה דאפילו כשכתובה לפניו צריך להסדיר כדי שתהא שגורה בפיו בזריזות " ולדעת הרמ"א : "הגה : וי"א דוקא כשמתפללים על פה, אבל כשמתפללין מתוך הסידור, מותר, דהא רואה מה שמתפלל וכן נוהגין ". וכתב המשנב"ר משם הט"ז " ותפילות ופיוטים שחמור פירושם צריך להסדיר תחלה ולא מהני ספר בזה ".

והעירו המפרשים שצריך להסדיר תפילת על הניסים שקודם חנוכה ופורים ודי שמסדיר קודם התפילה הראשונה. ולדעת המחצית השקל יש גם להסדיר את ברכת הלבנה שנאמרת לאחר שלושים יום , ויש שהקלו בזה כיון שהיא נאמרת בציבור בקול רם ( ראה כה"ח ).

וכן הובא בפוסקים שלפני תפילות המועדים צריך האדם להסדיר את התפילה וללמד את בניו את התפילה כדי שידעו להתפלל כהלכה.

על כן, יש להסדיר את תפילות ראשי חודשים , חנוכה פורים ומועדים לפני התפילה הראשונה שבהם, היינו שיעבור על מילות התפילה בספר קודם התפילה. גם המתפלל מתוך סידור צריך להסדיר את התפילות הנ"ל.

ומי שהסדיר תפילתו ומכיר את נוסח יעלה ויבוא בעל פה ולא יבוא לטעות יכול להתפלל כדרכו בעיניים עצומות. אך מי שאינו מכיר את התפילה המיוחדת בעל פה או מי שנוהג כדעת הרמ"א ולא הסדיר תפילותיו , יתפלל דווקא מתוך סידור ולא בעל פה.



סכום:

א. חייב כל אדם להסדיר את תפילות ראשי חודשים, המועדים והחגים לפני התפילה הראשונה שבהם , למרות שמתפלל מתוך סידור. ואם הסדיר והוא בקי בתפילה יכול לאמרה בעיניים עצומות.

ב. לפי הרמ"א אינו חייב להסדיר אם מתפלל מתוך הספר , אך פיוטים מיוחדים של המועדים צריך להסדיר הגם שמתפלל מתוך מחזור.

ג. מי שלא הסדיר תפילתו לא יתפלל בעל פה אלא מתוך הספר , ויכול להמתין מעט לפני שאומר יעלה ויבוא , יתבונן בקריאת עיניים בלבד במילים ויאמר אחר כך את התפילה .

ד. ראוי שכל אדם ילמד לפני המועדים את פירוש התפילות וילמד וירגיל את ילדיו בהם.

כתבות נוספות