שאל את הרב

תפידיו של המשיח

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 24/07/02 10:00 טו באב התשסב

שאלה

תודה על התיחסותך לשאלותי החוזרות ונשנות, אך אחר שעיינתי בתשובות הרבנים המופיעות כאן לרוב, ובפרט של רבני צפת הנני רואה שלכולם וכדברי הרבי מליובביץ', שזהו זמן הגאולה וכולם יודעים שהנה משיח בא, אז א"כ מיהו המשיח? הרי הרמב"ם נותן סימנים ברורים מיהו המשיח יעמוד מלך וכו', אמנם בנוגע לתהליך הגאולה בעצמו אומר הרמב"ם לא ידעו איך יהיו עד שיהיו, אך בנוגע למלך המשיח עצמו כתב את הסימנים הברורים כיצד נדע מיהו, וברור שלדברי הרמב"ם אין הכוונה שמשיח יעמוד בראשות הממשלה ויתנהג בכל מיני חוקות שונות ומשונות אלא אדרבא ענינו של משיח הוא יעמד מלך מבית דוד וענינו בתחילה הוא ללמד כל העם תורה כדוד אביו ולאחר מכן ילחם מלחמת ה', להלחם על דברים שנוגעים לה' ותורתו, ובעת הגיעה הפקודה מהקב"ה על הגאולה אז יבנה מקדש במקומו ויקבץ נדחי ישראל ולאחר מכן תכונן מלכותו, אך לא שקודם יעמד כאישיות פוליטית וכדומה שאין זהו מענין התורה כלל אלא אדרבא ענינו בתחילה הוא לפרסם תורתו ורצונו של ה' בעולם ויכוף הכונה היא שיפעל על כל יהודי לקיים את התורה ומצוות ומתוך דרכי נועם זו עדיפות במעלה- כפיה מאהבה וד"ל

ואשמח להתיחסות בכהנ"ל

תודה

חיים

תשובה

ב"ה ט"ו מנחם-אב תשס"ב

לחיים שלום!

הפוליטיקה של עם ישראל בארץ ישראל היא הדרך בה הקב"ה מתגלה במציאות, כיון שהשגחת ה' בעולם נמצאת במיוחד בארץ ישראל "עיני ה' אלוקיך בה" ובמיוחד על עם ישראל שהוא עם ה'. הנסיון להתייחס לפוליטיקה כדבר השייך לעולם החול, דבר שאין בו מוסר ולא יכול להיות בו, הוא גישה נכרית, המפרידה את הקודש מן החול. בארץ ישראל החול והקודש מחוברים, וככל שהנושא הוא יותר כללי,החול מגיע למדרגת הקודש.

שני המנהיגים הגדולים שלנו מימי התנ"ך, משה רבינו ודוד המלך עסקו בעיניני חול מה שקרוי "פוליטיקה" היום. די לעיין בארגון מערכת המשפט על ידי משה רבינו, בהתמודדות שלו עם אופיזיציה כקורח ועדתו, ובתחילת דרכו, החשש שלו שמא העם לא יקבל את הנהגתו, "והן לא יאמינו לי". ההליך הארוך שנזקק לו על מנת שעם ישראל יקבל את מנהיגותו.

גם דוד המלך עד שנבחר למלך ישראל היה תהליך ארוך, משיחתו על ידי שמואל, מינוי כמנהיג של שבט יהודה בלבד- שבע שנים ורק לאחר מכן מינוי על כל עם ישראל.
דוד עסק רבות במריבות ובתככים שהיו בתוך ביתו בין בניו המועמדים ליורשו, והדברים ארוכים ומפורשים.

המשיח כיון שעתיד להגיע לעולם שלנו, אין שום סיבה להאמין שלא יצטרך לעבור תהליכים דומים. לא ניתן לומר בודאות איזה,וכמה זמן זה יקח, אבל ההגיון והנסיון של העבר מראה שכנראה הוא יצטרך לעבור תהליכים דומים. ואם מדובר על מלכות, אין מלכות שאינה עסוקה בעינינים ארציים כבטחון וכלכלה, כפי שדוד עסק בזה שנלחם מלחמות ה' ודאג לכלכלתם של ישראל: "לכו פשטו ידיכם בגדוד", ועל גבי זה הוא כתב את ספר תהילים. הביטוי "מלחמות ה'" הוא בראש וראשונה נוגע למלחמות ארציות נגד אויבי ישראל, בזה עסק דוד המלך, ובזה עסק בר כוכבא שהיה המועמד של רבי עקיבא ורוב חכמי ישראל להיות מלך המשיח. השפעות רוחניות יכולות להגיע אחרי שיש מציאות של שקט ושלוה כפי שהיה בימי שלמה. תפקידו של המלך הוא לא ללמד בפועל אלא ליצור את המסגרות המתאימות להרבצת תורה, והדברים ארוכים.

לא ניתן לצייר מציאות דמיונית של משיח שכל כולו עסוק בעיניני רוח, זה טבעם של מלאכים ולא של מלך בשר ודם.


בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות