שאל את הרב

תנורו של עכנאי

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 13/02/02 15:38 א באדר התשסב

שאלה

בס"ד

הייתי רוצה לבקש מידע על הסיפור תנורו של עכנאי - כלומר - מקור, מדרשים וההשלכות. אני לא מצליח להבין את הסיפור הזה - והוא נראה לי שכשיש סתירה בין דבר ה' לבין דבר חכמים שהתקבל על-פי כללי הפסיקה - החכמים צודקים.

הייתי מעונין לקבל הפניה למאמרים וגישות בנושא הסיפור, ועל השלכותיו על תחום הפסיקה.

בתודה מראש,

רן.

תשובה


תלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף נט/א
תנן התם חתכו חוליות ונתן חול בין חוליא לחוליא רבי אליעזר מטהר וזה הוא תנור של עכנאי מאי עכנאי אמר רב יהודה אמר שמואל שהקיפו דברים כעכנא זו וטמאוהו תנא באותו היום השיב רבי אליעזר כל תשובות שבעולם ולא קיבלו הימנו אמר להם אם הלכה כמותי חרוב זה יוכיח נעקר חרוב ממקומו מאה אמה ואמרי לה ארבע מאות אמה אמרו לו אין מביאין ראיה מן החרוב חזר ואמר להם אם הלכה כמותי אמת המים יוכיחו חזרו אמת המים לאחוריהם אמרו לו אין מביאין ראיה מאמת המים חזר ואמר להם אם הלכה כמותי כותלי בית המדרש יוכיחו הטו כותלי בית המדרש ליפול גער בהם רבי יהושע אמר להם אם תלמידי חכמים מנצחים זה את זה בהלכה אתם מה טיבכם לא נפלו מפני כבודו של רבי יהושע ולא זקפו מפני כבודו של רבי אליעזר ועדיין מטין ועומדין חזר ואמר להם אם הלכה כמותי מן השמים יוכיחו יצאתה בת קול ואמרה מה לכם אצל רבי אליעזר שהלכה כמותו בכל מקום עמד רבי יהושע על רגליו ואמר לא בשמים היא מאי לא בשמים היא אמר רבי ירמיה שכבר נתנה תורה מהר סיני אין אנו משגיחין בבת קול שכבר כתבת בהר סיני בתורה אחרי רבים להטות אשכחיה רבי נתן לאליהו אמר ליה מאי עביד קודשא בריך הוא בההיא שעתא אמר ליה קא חייך ואמר נצחוני בני נצחוני בני אמרו אותו היום הביאו כל טהרות שטיהר רבי אליעזר ושרפום באש ונמנו עליו וברכוהו ואמרו מי ילך ויודיעו אמר להם רבי עקיבא אני אלך שמא ילך אדם שאינו הגון ויודיעו ונמצא מחריב את כל העולם כולו מה עשה רבי עקיבא לבש שחורים ונתעטף שחורים וישב לפניו ברחוק ארבע אמות אמר לו רבי אליעזר עקיבא מה יום מיומים אמר לו רבי כמדומה לי שחבירים בדילים ממך אף הוא קרע בגדיו וחלץ מנעליו ונשמט וישב על גבי קרקע זלגו עיניו דמעות לקה העולם שליש בזיתים ושליש בחטים ושליש בשעורים ויש אומרים אף בצק שבידי אשה טפח תנא אך גדול היה באותו היום שבכל מקום שנתן בו עיניו רבי אליעזר נשרף ואף רבן גמליאל היה בא בספינה עמד עליו נחשול לטבעו אמר כמדומה לי שאין זה אלא בשביל רבי אליעזר בן הורקנוס עמד על רגליו ואמר רבונו של עולם גלוי וידוע לפניך שלא לכבודי עשיתי ולא לכבוד בית אבא עשיתי אלא לכבודך שלא ירבו מחלוקות בישראל נח הים מזעפו אימא שלום דביתהו דרבי אליעזר אחתיה דרבן גמליאל הואי מההוא מעשה ואילך לא הוה שבקה ליה לרבי אליעזר למיפל על אפיה ההוא יומא ריש ירחא הוה ואיחלף לה בין מלא לחסר איכא דאמרי אתא עניא וקאי אבבא אפיקא ליה ריפתא אשכחתיה דנפל על אנפיה אמרה ליה קום קטלית לאחי אדהכי נפק שיפורא מבית רבן גמליאל דשכיב אמר לה מנא ידעת אמרה ליה כך מקובלני מבית אבי אבא כל השערים ננעלים חוץ משערי אונאה

זה הסיפור בגמרא.
ענינו שמאז מתן תורה - "לא בשמים היא" והכח ניתן ביד חכמי ישראל וזו היא האמת האמיתית. ולכן בסוף הסיפור אומר הקב"ה "ניצחוני בני".

הסיפור גם מלמד שאי אפשר להוכיח את התורה באמצעות מופתים כי הרבה יכולים לעשות מופתים, ואפילו להבדיל "נביאי שקר". היכולת להבין את התורה בדרך של ההגיון התורני דהיינו שלוש עשרה מידות של הגיון שהתורה נדרשת בהם - היא הדרך הקובעת.

ועוד יש בה סדר אמיתי איך להנהיג את הציבור - על פי הרוב ולא על פי כמות המופתים.

ראה בספר החנוך מצוה תצו
מהרל חידושי אגדות בבא מציעא עמוד כח
נתיבות עולם ב אהבת הרע
באר הגולה באר רביעי
ועוד הרבה

כתבות נוספות