שאל את הרב

תינוק שנשבה והוכח תוכיח

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 15/01/02 16:32 ב בשבט התשסב

שאלה

לכבוד הרב שמואל אליהו שליט"א

שלום רב

אנו מיתחבטים בשאלה מהו גדר של תינוק שנישבה

האם מישפחה שאינה שומרת מיצוות ובניה מיתחנכים

בבה"ס של גויים האם יוגדרו תינוקות שנישבו

השאלה מי כן יוגדר ומי לא ושאלה נוספת בנושא מה לגבי מיצוות "הוכח תוכיח את עמיתך" לאלה שיוגדרו תינוקות שנישבו

יורינו ושכרו כפול מן השמים

תשובה

זה גדר מאוד מורכב כי צריך לברר על עברם של ההורים הללו האם הם למדו על יהדות או לא כלל? בכל מקרה ילדיהם שלמדו בבתי ספר של גויים בודאי נקראים "תינוק שנשבה".


לגבי "הוכח תוכיח" כבר כתוב בגמרא "תניא (ערכין ט"ז, ב') א"ר טרפון תמה אני אם יש בדור הזה שיכול להוכיח אם יאמר טול קיסם מבין שינך אומרים לו טול קורה מבין עיניך אמר ר"א תמה אני אם יש בדור הזה מי שמקבל תוכחה א"ר עקיבא תמה אני אם יש בדור הזה מי שיודע להוכיח א"ר יוחנן מעיד אני עלי שמים וארץ שהרבה פעמים לקה עקיבא בן יוסף על ידי שהייתי קובל עליו לפני ר"ג וכ"ש שהוסיף בי אהבה לקיים מה שנאמר אל תוכח לץ פן ישנאך הוכח לחכם ויאהבך. (ועיין בנתיבות עולם ב - נתיב התוכחה - פרק ג )
ומכאן שלא כל אחד יודע להוכיח ולא כל אחד יכול לקבל הוכחה. ולכן צריך לזכור את המשך הפסוק המדבר על הוכחה "ולא תישא עליו חטא" שלא יבוא "חטא" מההוכחה הזאת בכך שיהיה כעס או גאוה או הקפדה וכד' אלא הכל מתוך אהבה גדולה
שים לב פסוקים שבתוכם נמצאת מצוות הוכחה ותראה שזו מצווה שבאה מתוך אהבה גדולה, ליד "ואהבת לרעך כמוך" המפורסם והרי הוא כמוהו:
(יג) לֹא תַעֲשֹׁק אֶת רֵעֲךָ וְלֹא תִגְזֹל לֹא תָלִין פְּעֻלַּת שָׂכִיר אִתְּךָ עַד בֹּקֶר: (יד) לֹא תְקַלֵּל חֵרֵשׁ וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי ה': (טו) לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט לֹא תִשָּׂא פְנֵי דָל וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ: (טז) לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ אֲנִי ה': (יז) לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא: (יח) לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה':

כתבות נוספות