שאל את הרב

שמירה בין בשר לחלב

חדשות כיפה הרב שי פירון 02/03/02 12:20 יח באדר התשסב

שאלה

אני שומר בין בשר לחלב 3 שעות, על פי מה שאמרו לי, בגמרא התוס' כותב שהמינימום הוא שעה וחצי, אז למה אנו צריכים לשמור כ"כ "הרבה" זמן יחסית למה שאומרים בגמרא(לפי הדוגמא שהבאתי עכשיו)

כמו כן, אם אכלתי חלב שעה וחצי אחרי בשר, על מה עברתי, שהרי הולנדים למשל שומרים שעה בלבד, ולא ייתכן שהם עוברים על איסור כלשהו?! (אותה שאלה לגבי קטניות, בין אשכנזים לספרדים)

תשובה

ב"ה


שלום רב,

ההפרדה בין בשר לחלב נחלקת לשני טעמים עקרוניים שמהם מתפלגים המנהגים השונים.

האחד- ההפרדה בין בשר לחלב צריכה להיות כמשך הזמן שבו נערכת סעודה. ואת הזמן הזה העריכו בכשעה ומכאן מנהג ההולנדים.
השניה - רואה צורך בהמתנה כשיעור הזמן העובר בין סעודה לסעודה. ומכאן הדעה של שש שעות.
יש פוסקים שהעלו זמנים נוספים כגון בימים קצרים וכן הארוחות הקלות אוכלים בין הארוחות ומנו זמן של 3 שעות וכד'.

מ"מ, העיקר בדין זה הוא מנהג האבות. לכל משפחה ישד את מנהגיה ועליך ללכת על פי מנהג אבותיך אף שהש"ך, פרשן חשוב של הלכות בשר וחלב, כתב שמי שיש לו "ריח של תורה" ימתין שש שעות. זה לא חומרה. זה מנהג משובח יותר.

כל ההתיחסות של פחות או יותר, איננה מתאימה לתפיסה ההלכתית שלנו. לכל דעה שורש ומקור, טעמים וסיבות. אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שלא תהיה הציניות חלק מקביעת המנהג, שהרצון לעבוד את ה' יהיה במרכז ושהאמונה שעולם ההלכה משקף עולמות רוחניים פנימיים תהיה ברורה לכולנו .

כך גם ביחס למחלוקת שבין אשכנזים לספרדים בענין קטניות מבחינת היחס אף שבצד ההלכתי יש הבדל גדול. עיניני בשר וחלב מבוססים על מחלוקות בתלמוד במסכת חולין ואילו גזירת הקטניות מאוחרת יותר ויש לעיין בה בעומק.


בברכת "והערב נא ה' אלוקינו את דברי תורתך"

שי

כתבות נוספות