שאל את הרב

שלום עליכם מלאכי השלום

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 20/08/02 11:02 יב באלול התשסב

שאלה

שלום וברכה.

רציתי לדעת אם מותר בערב שבת כשאומרים שלום עליכם מלאכי השלום, אם בסוף מותר לומר:"בצאתכם לשלום מלאכי השלום" - יש הנוהגים לא לומר את השורה הזו, מפני שכביכול לא מעוניינים להוציא את המלאכים, על אף שמשפט זה כן מופיע בסידורים.

(אני ספרדיה אם זה משנה למרות שלא נראה לי שיש הבדל בנושא זה).

אשמח לקבל תשובה.

תשובה

אסנת שלום,
בענין אמירת "בצאתכם לשלום" בליל שבת מצאנו מספר מנהגים.
יש שנהגו שלא לאומרו כלל.ויש שנהגו לומר "צאתכם לשלום".ויש שנהגו לומר "בצאתכם לשלום",וכך נוהגים רוב הספרדים כשהפירוש הוא,אם המלאכים רוצים לצאת מברכים אותם "בצאתכם לשלום.
בענין זה אצטט לך שני מקורות:
א.ליקוטי מהרי"ח-סדר התנהגות ליל שבת.
צאתכם לשלום. הנה יש שאין אומרין חרוז זה מפני שנראה כאלו דוחה המלאכים מלפניו, וגם בסידור הגה"ק התניא ליתא, וכ"כ בס' זכרון יהודא שכן נהג עצמו הגה"ק בעל אמרי א"ש וכן היה מנהג אדמו"ר הגה"ק בעל יטב לב זצלל"ה, אך עיין במחצית השקל שמקיים נוסח דידן שהוא על דרך ברוך אתה בבואך וברוך אתה בצאתך, ואע"ג דאין יציאת המלאכים עתה מ"מ אומר צאתכם לשלום על זמן היציאה. [ויש אומרין מפני זה בצאתכם לשלום וכ"כ הברכי יוסף שכן הוא נוסחתם ע"ש, ומנהג אדומו"ר הגה"ק מו"ה יחזקאל שרגא ז"ל משיניווא הי' לומר צאתכם ובואכם לשלום]. ועיין בס' מאורי אור מס' שבת שמה שאומרין צאתכם לשלום משום דאמרינן שני מלאכים מלווין אותו וכו' ולא הולכין עמו משמע שתיכף חוזרין וע"ז סומכין אח"כ הפסוק כי מלאכיו יצוה לך לשמרך להורות שמלבד אלו המלאכים שלוה אותנו יש לנו עוד מלאכים לשמרנו תמיד ע"ש. ועיין בעיון תפלה שכתב בזה ג"כ דבר נכון:
ב.נתיבות המערב-מנהגי מרוקו.
כן המנהג פשוט, וכמובא בספר לבי ער (סימן י"ב), וכן הסדר בסידורים ישנים, והדברים עתיקים, ועל כיוצא בזה נאמר "הליכות אלי מלכי בקודש", וראה בילקוט"י שבת א' (עמוד רס"א), ובספר השבת והלכותיה (סימן ח' סי"ב) ושם בסי"ג כתב, שאם יש מחלוקת בבית, סגולה בדוקה לדלג על בצאתכם לשלום עיי"ש:
כאמור רוב ככל הספרדים נוהגים לומר "בצאתכם לשלום",ולפיכך את יכולה לומר זאת.
בברכה וכל טוב,
שמואל זעפרני

כתבות נוספות