שאל את הרב

שירות במשא''ז בשבת

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 24/06/02 02:10 יד בתמוז התשסב

שאלה

לכבוד הרב השלום והברכה!

אני מתנדב במשא"ז בשכונת גילה מזה כשנתיים במשך הזמן עברתי קורסים שונים ומגוונים שהקנו לי ידע רב בפיקוד על סיורים אחד הקורסים שעברתי הקנה לי את היכולת להחליף את מפקד הבסיס בעת הצורך האים מותר לי לפתוח את הבסיס בשבת כדי להוציא נשק לאבטחה וכדי להוציא סיורים? שכן הדבר דורש ממני ניטרול מערכת האזעקה בעזרת מפתח, שימוש בטלפון ע"מ להודיע למפקדה שאני בחוץ ע"מ שיוכלו לוודא שחזרנו וכן שימוש במכשיר קשר בהיתחשב בעובדה שאנו שכונה רגישה מי יודע כמה מחבלים עצרו בדרכם מבית לחם כיוון שהם ראו את האור הכחול שעל רכב הסיור האים עלי לסרב להוציא סיור בשבת? וכן היכן אוכל למצוא דינים הנוגעים למצבי?

תשובה

ב"ה כ"ג תמוז תשס"ב

למיקי שלום!

אני מברך אותך על התנדבותך במשמר האזרחי, מי יתן וירבו כמוך בישראל.
דינו של מתנדב במשמר האזרחי בייחוד בתקופה שלנו כדינו של כל איש מכוחות הבטחון, שמותר לו לחלל לשבת לצורך הגנה על התושבים, ומותר להתנדב לצורך כך אפילו בשבת. יש אפילו יתרון בכך שיתנדב יהודי שומר מצוות בשבת, ראשית על מנת ללמד לאחרים שמצוה לחלל לשבת למען הצלת נפשות, ועוד שיהודי שומר מצוות יעשה פחות איסורים במסגרת תפקידו מאשר יהודי שאינו יודע הלכה.
הכלל הוא שלמרות שמותר לחלל לשבת על מנת להציל נפשות, "שבת דחויה אצל פקוח נפש" זאת אומרת שיש כמה שיותר לצמצם את האיסורים אם הדבר אינו פוגע בפעילות המבצעית. לכן כל מה שניתן להכין קודם שבת יש לעשות זאת, וגם בשבת עצמה יש למעט באיסורים.
לדוגמא צריך לחפש דרך שפתיחת הבסיס תתבצע לפני שבת, או שאתה עצמך תגיע לשם לפני שבת על מנת שלא תתצטרך לפתוח בשבת ולנטרל את מערכת האזעקה. שימוש במכשירי קשר לצורך מבצעי מותר, ובכלל רצוי לרשום את כל הפעולות שצריכות להעשות בשבת, ולהתייעץ עם מורה הוראה כיצד יש לנהוג,
ולכן בודאי שמותר להתנדב גם בשבת, ולהתכונן מעשית והלכתית לקראת הפעילות.

בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות