שאל את הרב

שימוש במיני-בר בשבת

חדשות כיפה הרב אייל קרים 10/06/02 16:04 ל בסיון התשסב

שאלה

האם מותר להשתמש בשבת במיני-בר למים קרים בלבד? המיני-בר אינו כמו המיני-בר של "מי-עדן" עם מיכל של מים מעלו. המים עוברים היישר מהצנרת הראשית אל המתקן. המכשיר מחובר לחשמל.מה הדין לאשכנזים וספרדים?

תשובה

להלן תשובת מכון "צומת":
א. שימוש במתקן מים של "נביעות" בשבת. מכון "צומת" איננו מתירים את השימוש, גם לא בצד המים הקרים. הבעיה העיקרית היא טעות והחלפה, אך גם בעיה של סיכוי גבוה להפעלת הקירור עם הוצאת מים קרים מהמיכל הקטן שבמכשיר.
מי עדן ביו"ט בגלל הימצאות מים חמים במיתקני הבר הביתיים מכון צומת אוסר כליל את השימוש בהם בכלל, ללא אבחנה באיזה צד. בצד החם האיסור הוא דאורייתא והציבור יטעה ולא יבחין ולכן איננו נותנים יד להיתר חלקי שלא ישמר. יתר על כן, פנינו לחברות מי עדן ונביעות והצענו סידור שבת למים הקרים (למניעת השפעת הטרמוסטט אפי' למהדרין, וכמובן במצב "שבת" הצד החם יושבת כליל (ואפי' הצענו סידור הלכטכני מורכב גם למים החמים) ונעננו כי אין דרישה מקרב הציבור הדתי ולא שמעו על בעיה. יש שהביאו אלינו את המתקן (בעצם לירושלים, לפי תיאום עם אנשי המח' הטכנולוגית (02-9931442) וסידרנו להם במחיר של 600-700 ש"ח. גם ביו"ט איננו מתירים כי השאלה היא לא רק בישול המים אלא הפעלת החימום החשמלי באמצעות הטרמוסטט.
ב. אם המתקן כולל רק מים קרים, כמו מיקר לשתיה בחצר בית ספר, אזי אם מדובר במתקן גדול יחסית אני מסכים לראותו כמקרר רגיל, שפשט היתרו.
ג. אם מדובר במתקן מיני, קר בלבד, לדעתי ראוי היה לטפל בדבר ע"י מנגנון "המשכת מצב" אך המיקל יש לו על מי ועל מה שיסמוך.

כתבות נוספות