שאל את הרב

שותפות יהודי ונכרי בעסק בחו''ל

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 10/07/02 01:16 א באב התשסב

שאלה

בס"ד

אנו עומדים להקים בפראג מייצג בנושא המיסטיקה והגולם מפראג, בהשקעה של כחצי מליון דולר. המייצג יהיה בבנין המושכר בשכירות משנה מהספריה הלאומית של פראג.

המשקיעים הינם יהודים מישראל (חלקם שומרי תורה ומצוות) שמשקיעים בחברה בקפריסין, החברה בקפריסין משקיעה בחברה בפראג.

על פי החוק בפראג המנהל עם זכויות החתימה חייב להיות אזרח פראג והוא יהיה גוי מפראג. (אותו המנהל יהיה גם מנהל שם החברה בקפריסין) הרווחים מפראג במידה ויהיו יעברו לחברה בקפריסין ומשם לישראל.

שאלתי היא האם מותר למייצג הנ"ל לפעול בשבת, כל העובדים שיעבדו בפועל הם גויים. במידה ואנו שולחים יהודי מישראל שיפקח על הפעילות (כמובן שהוא לא יעבוד בשבת) האם זה משנה את התשובה.

בתודה

תשובה

בס"ד

יהיה מותר למיצג הזה לעבוד בשבת בכמה תנאים.

א- שהצופים יהיו לא יהודים. שאם לא כן אנחנו מכשילים יהודים בחילול שבת.
לחילופין הצופים לא יצטרכו לחלל שבת בשעת שהותם במיצג. לא שזה מתיר ליהודים להנות מחילול שבת של נכרים אבל זה מוריד את רמת האיסור ליהודים שם ומתיר לכם להפעיל את המקום בתנאים הבאים.

ב- שהגוי יהיה שותף בשביעית מהפרויקט הזה וכל הרווחים של השבת יהיה שלו. שותפות זו תעשה כבר בתחילת ההקמה שלו ולא ככניסה מאוחרת של משקיע.

ג- כל זאת בצירוף התנאים שהזכרת בשאלה דהיינו שכל העובדים שיעבדו בפועל הם גויים. ואם יהיה יהודי מישראל שיפקח על הפעילות הוא כמובן לא יעבוד בשבת.

-----
אני מצרף לך דוגמה של הסכם שותפות יהודי ונכרי שדומה למצב שהצגת בשאלתך אם כי הוא בנושאי מכירה ולא מיצג - שנה אותו בהתאם לצרכיך.


בס"ד
תוספת להסכם

נחתם בתאריך: ___________________
בין _________________________________________________להלן צד א'.
לבין________________________________________________ להלן צד ב'.
בענין חברת ___________________________________________להלן ה"חברה".

כתבות נוספות