שאל את הרב

רפואה משלימה-אמונה טפלה?

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 22/08/02 00:48 יד באלול התשסב

שאלה

לכבוד הרב,

הרבה זמן אני מתחבטת בנושא זה ומרגישה מבולבלת.

האם כל מיני שיטות רפואה אלטרנטיביות/משלימות (יש השקפות שונות ולכן ניסוחים שונים) נחשבות בגדר אמונות טפלות? הרי אין כל ביסוס מדעי לשיטות כגון "רייקי" ו"הילינג".

שמעתי גם על מכללת "שלם", שזו מכללה דתית ללימודי רפואה משלימה. נכתב בפרסום שהמכללה בפיקוח רבני. מה זה אומר שזה בפיקוח רבני? מי הרבנים ומה הקשר שלהם ללימודי רפואה משלימה? הרי רבנים הם לא מדענים! (יש יוצאי דופן, כמובן).

שמעתי השבוע שיחה מפי אדם דתי שדיבר על כך שאין כזה דבר "יכולות אנרגטיות" והכל זה בעצם "עבודה בעינים". לטענתו, הרפואה האלטרנטיבית פועלת על הפסיכולוגיה של האדם. הוא משוכנע שמרפאים אותו ולכן נרפא, ללא כל קשר ל"יכולות" כאלה או אחרות של המטפל.

לסיכום, רציתי לדעת מהי גישת ההלכה (והיהדות בכלל) לנושא הזה ולכל מיני "יכולות על טבעיות".

תודה רבה וכתיבה וחתימה טובה!

רחל

תשובה

רחל שלום,
ציינת בשאלתך כלל פסיכולוגי חשוב ונכון.עצם האמונה שאדם מאמין בכוחה של תרופה מסוימת,רפואה מסוימת(אלטרנטיבית,משלימה וכיו"ב),אמונה זו עשויה להועיל לו לרפואתו.
מבחינה הלכתית כל זמן שאין בשיטות אלה סממנים של עבודה זרה ,כגון שמוש במילות קסם כדוגמת ה"מנטרות" הנמסרות לתלמידים בסודיות בשיעורי המדיטציה הטראנסצנדטאלית,והן שמות של אלילים שהם כביכול עוזרים להשיג את התוצאה של הרפית המתח הנפשי.וכל זמן שאין התרופה אסורה מצד עצמה דהיינו שיש פיקוח של כשרות בכל התהליך של ייצור התרופה-הדבר מותר מבחינה הלכתית.
בברכה וכל טוב,
שמואל זעפרני

כתבות נוספות