שאל את הרב

קשיים בדרך של חזרה בתשובה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/01/02 09:56 ט בשבט התשסב

שאלה

שלום, אני נערה בת 18 שלומדת באולפנה. בזמן האחרון אני מהרהרת הרבה בנושא החזרה בתשובה וממש מנסה "לעבוד" על עצמי בנושא (מבחינת אמונה פנימית, לא מבחינת עשיית מצוות).

אך קיימים מסביבי כל כך הרבה פיתויים ואני מוצאת את עצמי הרבה פעמים עושה דברים שאני מתחרטת עליהם, ולפעמים אני כבר כמעט מתייאשת, אני לא יודעת מה לעשות...

תשובה

שלום לך!
שמחתי מאד לקבל את שאלתך ולראות את הרצון הטוב שקיים בך. דעי לך שהרצון הזה הוא מנוע אדיר שיכול להצעיד אותך רחוק ולהביא אותך להישגים מופלאים. עבודת החזרה בתשובה היא עבודה קשה וארוכה שייתכנו בה גם נסיגות ונפילות. כך הוא טבע הדברים. אך העיקר הוא לא להתייאש. גם אם יש נפילה או קשיים, צריך להתעודד, להפיק לקחים, ולהמשיך קדימה. הקב"ה שמח בכל מאמץ שאנו עושים כדי להתקרב עליו, וכבר אמרו חז"ל "לפום צערא אגרא"- לפי הצער השכר.
אלו הם היסודות שחשוב לזכור תמיד, אך נשתדל לתת גם כמה עצות מעשיות, בתקווה שיוכלו להועיל לך.
בדרך ההתקדמות צריך לאמץ את הכלל: "סור מרע ועשה טוב", לפי הסדר.
1. "סור מרע" -
את כותבת על פיתויים שמסביבך. אם את שמה לב שחברה מסוימת מושכת אותך למקומות לא רצויים, או גורמת לך מחשבות שלא בונות אותך אז אולי כדאי לשקול מחדש את החברות שלכן או את תדירות הקשר. אם דברים מסוימים שאת שומעת או רואה פוגעים ביראת השמים, בטהרה ובעדינות שלך, אז כדאי לשמור מהם מרחק. אלו תחומים מאוד עדינים אבל נראה לי שעם שיקול דעת את תצליחי להבחין במה מזיק לך ולפעול בהתאם.
2. "עשה טוב" -
א. לכל אחד יש דרך תשובה משלו: לימוד, תוכנית עבודה מפורטת, זמן מחשבה, יעוץ וליווי רוחני (המומלץ ביותר, אצל דמות חינוכית שאת מרגישה בנוח לדבר איתה. זה כדאי מאד כי עלולים לעשות הרבה טעויות בצעדים המעשיים של התשובה, ולהתייאש, וכבר נאמר "האסיר לא יכול להוציא את עצמו מבית האסורים". עצה והכוונה של מישהו מבין זה דבר שיכול לעזור מאד). תבחרי את הדרך שמתאימה לך ביותר, אולי גם לפי ההצלחות שלך בעבר (אם לא מוצאת מישהו שתוכלי להתייעץ איתו, פני אלינו שוב. אולי אפשר לארגן לך חברותא בשכונה שלך, אם את רוצה).
ב. מעשים קטנים: המעשים הקטנים מונעים את הייאוש ומגבירים את השמחה, ההרגשה של הצלחה מחזקת מאוד. אל תיקחי בבת אחת את כל העולם על כתפייך למשל: ברכה אחת ביום, חמש דקות של לימוד בספר מוסר מחזק וכדו'.
ג.לחזק את הטוב הקיים: אם יש דברים טובים שקיימים בך, ואני בטוחה שיש, כמו איזו מידה או תכונה טובה – חזקי אותה והפכי אותה למרכזית יותר באישיותך. זה ישפיע גם על המידות האחרות וגם על הרגשתך הכללית. ע"י התפשטות האור מדחיקים את החושך.
ד. מחזקים את הטוב הקיים ע"י לימוד ומעשים: לימוד מידה שאת רוצה להשתפר או לימוד בנושא שאת רוצה להעמיק בו, וכמובן, בלי ניתוק מהמעשים. הרמב"ם ב'שמונה פרקים' מסביר שאדם קונה מידה, תוכן רוחני נפשי, ע"י מעשים וחזרה עליהם שוב ושוב.

אישיותך ושאיפותיך מבשרות הרבה טוב. אני מאחלת לך שתצליחי בדרכך ותתקדמי ותתעלי מעלה מעלה. תודה ששיתפת אותנו. נשמח מאוד לשמוע על המשך תהליך הבנייה שלך.
בהצלחה רבה
מרים, חברים מקשיבים


כתבות נוספות