שאל את הרב

קבלת פקס בשבת

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 01/08/02 17:34 כג באב התשסב

שאלה

מכשיר הפקסימיליה, הנפוץ במשרדים ובבתים רבים, יכול לקבל הודעות גם כשאין איש ניצב לידו. האם מותר להשאירו מופעל בשבת?

תשובה

א. בענין השמעת קול בשבת נחלקו אמוראים (שבת יח,ב). רב יוסף סבור שמותר להניח חיטים בריחיים מערב שבת כדי שייטָחנו בשבת; ואילו רבה אוסר משום השמעת קול, היינו: "מפני שמשמעת את הקול ואוושא מילתא בשבת ואיכא זילותא" (רש"י).

ב. מרן פסק להתיר כדעת רב יוסף, ואילו הרמ"א (ולכך נוטה גם הגר"א) חש להשמעת קול, ואסר.

ג. אף רב יוסף לא התיר אלא בפעולה שנעשית מערב שבת וממשיכה בתוך השבת; אבל נראה שבפעולה המתחדשת בשבת עצמה אף רב יוסף יחוש לזילותא דשבת. פעולות הפקס הינן כאלה המתחדשות בכל פעם, ואם לא ינותק המכשיר מבעוד יום, יש בכך זלזול בשבת, חלילה.

ד. גם אם לא נותק המכשיר, ונתקבלה דרכו הודעה בשבת - אסור לעיין בה (אלא במקרה של פקוח נפש). הנְיָר שבמכשיר, בין אם הוא חלק ובין אם נדפס עליו, הוא מוקצה ואסור בטלטול בשבת.

ה. זלזול בשבת הוא דבר שאסור לעשותו בין בחול ובין בשבת. השולח פקס ממקום שבו יום חול (כגון במוצ"ש בארץ) למקום שבו שבת (כגון לארה"ב באותה שעה), הרי הוא מזלזל בשבת השׂוררת שם, אע"פ שאצלו כבר חול; וכאמור, גם בחול אסור לזלזל בשבת.

ו. משום כך, גם למקבל פקס שנשלח ע"י יהודי בשבת אסור לעיין בהודעה, אע"פ שאצלו כבר (או עדיין) חול, שהרי אסור להנות ממלאכה שנעשתה בשבת. רק אם השולח הוא גוי - מותר לעיין בהודעה.

כתבות נוספות