שאל את הרב

קבורה אזרחית

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 27/12/05 20:38 כו בכסלו התשסו

שאלה

שלום,

במסגרת לימודי באוניברסיטה החלטתי לעשות עבודה על קבורה חילונית-אזרחית והתמודדות הדת (היהדות) עם נושא זה.

האם זה נוגד את הקבורה הדתית?

אשמח אם תוכל לתת לי רשימת מקורות (דתיים) בהם אוכל לעיין ולהעשיר את הידע.

תודה מראש

תשובה

בס"ד

"קבורה אזרחית" - זה שם כולל לדרכים שונות של קבורה. יש דרכים נכונות ויש דרכים שלא נכונות.

באופן כללי הנושא זה של "קבורה" צריך זהירות רבה. כיון שהוא מעבר בין עולמות, העוסק בקבורה צריך לדעת איך לנהוג. או שהקברן ינהג על פי רב שיודע כיצד פועלים נכון. שיתאים לעולם הבא. העולם שאליו מגיעות הנשמות.

מי שמתנהג על פי "מחשבה חמרנית" מטיריאליסטית שרואה את העולם כחומר בלבד, שרואה את האדם כבשר בלבד. שרואה את האנשים כגופים בלבד לא מתייחסת כלל לנשמה. לרגשות. למחשבות. לרוח. לשאר הנפש. לא יכול לעסוק בקבורה.
בשבילו - קבורה זה ביזבוז אנרגיה. חבל על ביזבוז הבשר הזה. (טוב שהוא לא מנצל אותו לדברים אחרים).

אנשים מסוג זה יחשבו על המשמעות הכלכלית של הקבורה - שהוא לא יתפוס מקום שיכול לשמש כנדל"ן. עם אנשים כאלה אין לנו שיח ושיג כיון שעולם המושגים שלהם לא נושק לעולם המושגים שלנו.

לעומתם יש אנשים שמרגישים וחיים את הנפש הרוח ואפילו הנשמה. אנשים כאלה בהחלט נוהגים כבוד בנפטר, בגופו וברוחו. אבל לפעמים הם לא יודעים איך להתנהג עם הנפטר וזו בעיה.

אני זוכר מקרה של אדם שנפטר ונקבר בקבורה אזרחית בלי קדיש ובלי עילוי נשמה ובלי כל מה שנהוג לעשות בבתי עלמין.
שבוע או שבועיים אחר כך באה אלי איזה אשה הילרית מפורסמת אישה שמעלה נשמות ורואה הילות, אשה שלא כל כך שייכת לעולם הדתי אבל אני מכיר את כוחותיה. היא היתה מודאגת. היא אמרה לי שהיא רואה את נשמתו של הנפטר הזה שלא עלתה למקומה בשמים, כנהוג. היא ראתה אותו סובל וביקשה שאעזור לו.


בדקתי בעיר שאותו בן אדם גר האם עשו לו "עילוי נשמה". כנהוג. והתברר שהנ"ל נקבר בקבורה אזרחית ולא עשו לו עילוי נשמה.
מיד ביקשתי מכמה חברים שיעשו מה שצריך לעשות והם עשו. זמן מה אחר כך באה אלי אותה אשה וסיפרה לי כי נשמתו עלה. היא כבר לא רואה את נשמתו כאן בעולם הזה. הנשמה מצאה את מקומה.

זו אחת הסכנות של קבורה אזרחית. בודאי יהיו כאלה שיגידו "מיסטיקה" וכד'. אבל מי שאיכפת לו מהנפטר שלו שיחשוב גם קצת על הרוח של הנפטר, שמגיע לה מנוחה.
אגב. זה לא עולה דבר. כל העלויות מכוסות על ידי ביטוח לאומי, ורק מי שרוצה קבורה במקום מיוחד - משלם על זה. כך שאין פה שום ענין כלכלי - כמו שמציגים כל אלה שמעודדים את הקבורה האזרחית על ידי הכפשת הקבורה הדתית.

הייתי מציע למי שנזקק לזה - ל"ע, לעשות זאת על ידי אנשים שמכירים גם את עולם הנשמות, כדי שלא יגרמו צער לנשמה בעולם שאליו היא הולכת.

ובלע המוות לנצח

כתבות נוספות