שאל את הרב

צניעות, נסיונות, מידות ועוד

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/12/01 19:32 יב בטבת התשסב

שאלה

1)האם מותר לדבר עם בת במכתבים ואימיילים? אם לא מדוע.

ומה אפשר לעשות כדי להפסיק הנ"ל (אם זה לא טוב).

2)איך אני אמור לדעת איך לקיים מצוות כמו פרייה ורבייה וכו', אם אין לי מושג עליהם, ואין מי שמסביר לנוער בימינו את כל הדברים הנ"ל.

3)איך אפשר להתגבר על כל הנסיונות והמשברים העוברים עליי.

4)איך אני יכול לעבוד על עצמי בתיקון המידות אם יש כ"כ הרבה מה לתקן, ואני לא יודע ממה להתחיל.

5)האם יש בעיה בשמיעת מוזיקה לועזית, ולמה?(לא שירי עגבים).

6)האם יש בעיה בשמיעת מוזיקה עברית, ולמה?(לא שירי עגבים).

7)איך אפשר להתגבר על נסיון שצץ מולי פתאום.

8)איך אפשר להתגבר על הרהורים ועל הוצאת זרע לבטלה (קורה לי הרבה פעמים).

תודה רבה !!!

תשובה

שלום לך,
זה משמח לראות שאדם שואל כמה שאלות, ושהוא רוצה להתקדם. כל הכבוד!
1) הקשר בין איש לאישה הוא דבר חשוב ונפלא, מצוה ראשונה בתורה, כאשר הוא נעשה בשלמות ע"י בנין בית ונישואים.
סתם קשר בין בן לבת, שלא נועד להתקדם לכיוון של חתונה, הוא אסור. כך נפסק בשו"ע (אבן העזר סימן כ"א). חוץ מהבעיה שבעצם הקשר, יש איסורים נוספים שמתלווים אליו, כגון מחשבות אסורות, נגיעה וכד'. אם אתה מעוניין להבין יותר את הטעם שיש איסור בדברים אלו, כדאי לך לעיין בכמה תשובות באתר של חברים מקשיבים שעוסקות בזה בקטגוריה– 'צניעות בינו לבינה'.

וכעת לגבי קשר של מכתבים ואימייל: אמנם אין בזה קשר עין, אבל עצם הקירבה בעייתית, כמו שאמרנו, והמחשבה ג"כ יכולה להיפגע מכך. יש ערך גדול למחשבה של האדם, ולכן 'מחשבה טובה מצטרפת למעשה', ולכן יש מחשבות שעלינו להימנע מהן.
כדי להפסיק זאת, יש להסביר לה שזה אסור, ושזה גם לא טוב בשבילכם (באתר יש תשובות שמסבירות זאת). במקום העיסוק במכתבים ואימיילים, כדאי להפנות את המרץ והזמן לדברים אחרים – בין אם זה ללימוד תורה, או לעשיית חסד ועזרה לאחרים, או לתחביבים וכד'.

2) אינני בטוח שהבנתי את שאלתך לגבי פריה ורביה (אם לא הבנתי נכון, תוכל לשלוח שוב ביתר פירוט). אדם שהתארס ועומד לקראת חתונה, לומד על ענייני הנישואים ובניית-הבית, וכן על פריה ורביה, עם הדינים הנוגעים לכך.
אבל מי שאינו מאורס, אין טעם שיעסוק בתחום זה שאינו נוגע לחייו כעת. זה גם יכול להזיק ולעורר אצלו הרהורי עבירה, ולגרום לו לעסוק בדברים שהו עדיין צעיר ואינו בשל נפשית בשבילם.
ואם התכוונת לנושא הרחב של 'בינו לבינה', כלומר קשר בין בן לבת, חברויות וכדו' – יש באתר של חברים מקשיבים יחס רחב לנושא, כולל המלצות על ספרים העוסקים בכך.

3) לכל אדם יש נסיונות. 'נסיון' בא מהמילה 'נס' ("ושא נס לקבץ גלויותינו" – כלומר דגל). כי הנסיון הוא לא סתם קושי לאדם, אלא הוא בא להרים ולשפר את האדם. אדם שהתגבר על נסיון הוא אדם שלם יותר, טהור יותר וגם שולט בעצמו יותר.
אין הקב"ה מביא נסיון לאדם אם אינו יכול לעמוד בו, שהרי זה 'לא פייר' לעשות כך. לכן אם אדם עומד בפני קושי, עליו לדעת שהוא מסוגל להתמודד ולהצליח.
אם אדם הצליח כמה פעמים לשמור על דבר מסוים, ואז פתאום נפל בזה – אין לבטל את כל הפעמים שבהם הוא הצליח, ואין להתייאש. "שבע יפול צדיק וקם" – ומי שלא נופל גם לא יכול לקום. דרך המאמצים שעושים, מתקדמים לאט לאט ובסוף רואים את הבניין הגדול שנבנה כאן, ושהיה שווה להתאמץ.
עצה טובה להתגברות היא ללמוד על הנושא שמתקשים בו. למצוא ספרים או לדבר עם אנשים ורבנים שמבינים באותו נושא, וכך האדם מקבל יותר יכולת לעמוד בקשיים.

4) יש הרבה מידות, ואי-אפשר לשפר את כולם בבת-אחת.
העיקר שיש רצון אמיתי להתקדם ולהשתפר, שזה כבר מכניס את האדם להתקדמות.
מעבר לרצון, ראוי ללמוד בספרים שמסבירים על המידות הטובות ועוזרים להגיע אליהן, למשל "מסילת ישרים".
בנוסף, לכל אחד יש את התחומים שבהם הוא חזק יותר ותחומים שבהם הוא חלש יותר. אדם יכול לראות על עצמו, מה במיוחד צריך שיפור, ולנסות לשפר זאת. אצל אחד זה הכעס, אצל השני זו הגאווה וכד'.
מאוד יכול להועיל גם רב שאתה מכיר אותו ונוח לך לדבר איתו, שיוכל לייעץ לך בצורה ספציפית יותר איך להתקדם.

5–6) לגבי מוסיקה– עיין בתשובה שלנו על מוסיקה לועזית–
https://www.kipa.co.il/noar/q.asp?id=91

7) לגבי התגברות על נסיון שצץ פתאום:
אנו מצווים על יראת ה', יראת שמים. יש כמה רמות ביראה: יש אדם שמפחד מהעונשים שיבואו עליו בעולם הבא או בעולם הזה. זה נקרא 'יראת העונש'. יש יראה גבוהה יותר – אדם מכיר בגדלות של ה', שהוא מקור החיים שלנו, שכל מה שיש לנו זה ממנו, ואז הוא מרגיש יראת כבוד כלפי ה'. איך אני יכול לחטוא למלך עצום ונפלא כל-כך?
האמת היא שזה לא הנושא שלנו, ורק הבאתי זאת כדי להסביר שבדר-כלל אנו שואפים להגיע למדרגות הגבוהות של יראת ה', שהן כבר מאוד קשורות לאהבת ה'.
אבל ברגע שאדם נמצא בנסיון, לרוב לא יועיל לחשוב על אהבת ה', ודווקא היראה מתאימה בזמן שכזה, ובפרט יראת העונש. אדם שנזכר בעונשים החמורים שיקבל, נרתע מהעבירה ואז יוכל לעזוב אותה לגמרי אם יתאמץ ויפעל בגבורה.

בנוסף, אפשר לעשות מעשים טכניים כדי להימנע מחטא. למשל, ללכת לחדר אחר שיש שם מישהו ואז זה מונע מחטא, או ללכת לדבר עם מישהו.
וכן אדם יכול לפתוח מיד ספר (חומש, תהלים וכו') ולקרוא בו, ואז הוא יתבייש מלחטוא ואם יתחזק באותו רגע יוכל לצאת מהנסיון. או אפשר להתפלל באותו רגע, במילים שלך, כגון: אנא ה', עזור לי להינצל מחטא זה, אתה יודע שאינני רוצה באמת לחטוא ורק קשה לי עכשיו להתגבר, אני יודע שאתה עוזר לי ושאני מסוגל להתגבר על הנסיון. או כל תפילה אחרת שעוזרת לך.

כדאי לחשוב מראש על מציאויות שמביאות לנסיון, ולא להגיע אליהן. למשל, אם יש מקום שבו הפיתוי גדול, לא ללכת אליו, ויש עוד הרבה מקרים כאלה שקשה לפרט, וכל אחד יבדוק זאת על עצמו.

8) שלח לי שוב את השאלה הזו בנפרד ואשלח לך תשובה בעניין.

אתה מוזמן לשאול עוד על מה שתרצה,
שתהיה לך המון הצלחה,
יונתן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות