שאל את הרב

ציונות דתית

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 24/03/02 08:15 יא בניסן התשסב

שאלה

שלום

האם בישיבה בהתנחלות או אף בישיבה בארץ ישראל אין מעבר על המצווה ונשמרתם מאוד לנפשותיכם??

אני מבין שיש כאן סתירה בין 2 מצוות עשה, יישוב הארץ וונשמרתם מאוד לנפשותיכם, אך מי הכריע את הכף לכיוון יישוב הארץ?

אם התשובה היא שאין לנו מקום אחר ושבכל העולם תיהיה לנו סכנה, הרי היתה תוכנית אוגנדה.

חוצמזה מה עם השבועה שלא יעלו בחומה??

אודה לרב אם יוכל לתת לי מקורות בנושא.

תודה.

תשובה

ב"ה י"ג ניסן תשס"ב

לבנימין שלום!

ראשית תודה על השאלה המורכבת והחכמה.

האיסור שלא לעלות בחומה כבר נידון בארוכה לגבי עצם הקמת המדינה, יש חוברת של הרב שלמה אבינר בנושא זה ובה מצויות 18 תשובות מדוע האיסור לא קיים. אמנה בקצרה שתיים: א. אומות העולם הסכימו על הקמת המדינה בהחלטת האו"ם. ב. האומות הפרו את השבועה שה' השביע אותם והצרו לישראל יותר מידי. וחוץ מזה ענין השבועות הוא לא הובא בפוסקי ההלכה לדורותיהם.
לגבי הענין של "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" ענין זה נוגע למישור הפרטי של אדם ולא לאדם ההולך בשליחות הציבור, ולכן במלחמת מצוה האיסור לא קיים. ובאמת בעל ה"מנחת חינוך" שואל מדוע לא מונים מצוה רביעית הדוחה פיקוח נפש חוץ משלוש עבירות חמורות והיא מלחמת מצוה, הוא נשאר בצריך עיון אבל התשובה היא שמלחמת מצוה מעצם הגדרתה היא דוחה פיקוח נפש בפן הפרטי.
בודאי אם אדם פרטי יודע בודאות על מקום מסוים שהוא מסוכן ביותר אסור לו לסכן את עצמו אם אינו נושא תפקיד רשמי לענ"ד לא קיים דבר כזה.
עם ישראל לאורך כל הדורות נמצא בסכנה קיומית, ולכן גוי הרוצה להתגייר מנסים לשדלו שלא יעשה זאת כייון שהדבר מסוכן עיין ברמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק ט"ז, אלא שאנו ממשיכים לרצות ולהתקיים על מנת לקדש את שם ה' בעולם. לוחמי ישראל לדורותיהם סכנו את עצמם על מנת להמשיך קיום זה וכך אנו כיום כולנו חיילים ואזרחים בארץ ישראל.
ההבדל בין פרט לכלל זקוק ללימוד יסודי ומעמיק והוא הבסיס לתשובה לשאלתך.
קיימים מאמרים רבים על יישוב ארץ ישראל בעת סכנה עיין בתחומין חלק י' ועוד. בבטאון צהר מאמר של הרב אלירן ועוד.

בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות