שאל את הרב

צידה בשבת

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 07/01/02 08:15 כג בטבת התשסב

שאלה

שלום. אני עושה עבודה בנוגע לצידה בשבת,העבודה מתמקדת בשאלה"האם מותר לסגור את דלת הבית בשבת,כאשר יש חיה בתוך הבית"(משום צידה) אשמח אם תוכל לענות לי ע"כ בכלליות, וגם לומר לי היכן אוכל למצוא חומר מתאים ומפורט יותר.

תודה רבה,

תשובה

בס"ד

שלום

הרמב"ם בהלכות שבת פרק י מתייחס לשאלתך ולשאלות אחרות בענין זה. בהלכה יט הוא מתיחס לשאלתך. העתקתי לך אותו ליותר נוחיות. ותשובתו היא שרק אם הוא מכניס את החיה הנצודה למקום ש"לא מחוסר צידה" דהיינו אין יותר צורך לרוץ אחריו במקום שבו הוא נמצא – חייב. אבל אם במקום שאליו הוא ניצוד עדיין יש לו אפשרות בריחה – פטור. וכלל בהלכות שבת שהמילה פטור אומרת שזה אסור לעשות אבל אם עשה פטור. רק אם יכתבו מותר הכוונה מותר לכתחילה לעשות.

(יט) הצד דבר שדרך מינו לצוד אותן חייב כגון חיה ועופות ודגים והוא שיצוד אותן למקום שאינו מחוסר צידה כיצד כגון שרדף אחרי צבי עד שהכניסו לבית או לגינה או לחצר ונעל בפניו או שהפריח את העוף עד שהכניסו למגדל ונעל בפניו או ששלה דג מן הים בתוך ספל של מים הרי זה חייב אבל אם הפריח צפור לבית ונעל בפניו או שהבריח דג ועקרו מן הים לבריכה של מים או שרדף אחר צבי עד שנכנס לטרקלין רחב ונעל בפניו הרי זה פטור שאין זו צידה גמורה שאם יבא לקחתו צריך לרדוף אחריו ולצוד אותו משם לפיכך הצד ארי אינו חייב עד שיכניסנו לכיפה שלו שהוא נאסר בה:
(כ) כל מקום שאם ירוץ בו יגיע לחיה בשחיה אחת או שהיו הכתלים קרובין זה לזה עד שיפול צל שניהם לאמצע כאחד הרי זה מקום קטן ואם הבריח הצבי וכיוצא בו לתוכו חייב ומקום שהוא גדול מזה המבריח חיה ועוף לתוכו פטור:
(כא) אחד שמנה שרצים האמורין בתורה ואחד שאר שקצים ורמשים שיש למינן צידה הצד אחד מכולן בין לצורך בין שלא לצורך או לשחק בהן חייב הואיל ונתכוון לצוד וצד שמלאכה שאינה צריכה לגופה חייב עליה הצד את הישן ואת הסומא חייב. [השגת הראב"ד - אחד שמנה שרצים האמורים בתורה וכו' עד חייב עליה א"א כבר כתבנו דעת רבי' חננאל ז"ל (לעיל הלכות שבת פ"א ה"ז)]:
(כב) המשלח כלבים כדי שיצודו צבאים וארנבים וכיוצא בהן וברח הצבי מפני הכלב והיה הוא רודף אחר הצבי או שעמד בפניו והבהילו עד שהגיע הכלב ותפשו הרי זה תולדת הצד וחייב וכן העושה כדרך הזו בעופות:
(כג) צבי שנכנס לבית ונעל אחד בפניו חייב נעלוהו שנים פטורין אם אין אחד יכול לנעול ונעלוהו שנים חייבין ישב אחד על הפתח ולא מלאהו וישב השני ומלאהו השני חייב ישב הראשון ומלאהו ובא השני וישב בצדו אף על פי שעמד הראשון והלך לו הראשון חייב והשני לא עשה כלום ומותר לו לישב במקומו עד הערב ולוקח הצבי למה זה דומה לנועל ביתו לשמרו ונמצא צבי שמור בתוכו שלא עשה כלום נכנסה לו צפור תחת כנפיו יושב ומשמרה עד שתחשך ומותר:
(כד) הצד צבי זקן או חיגר או חולה או קטן פטור המפרק בהמה חיה ועוף מן המצודה פטור הצד חיה ועוף שברשותו כגון אווזין ותרנגולין ויוני עלייה פטור הצד דבר שאין במינו צידה כגון חגבים חזיזין צרעין ויתושין ופרעושין וכיוצא באלו הרי זה פטור:
(כה) רמשים המזיקין כגון נחשים ועקרבים וכיוצא בהן אע"פ שאינן ממיתין הואיל ונושכין מותר לצוד אותם בשבת והוא שיתכוין להנצל מנשיכתן כיצד הוא עושה כופה כלי עליהן או מקיף עליהן או קושרן כדי שלא יזיקו:

בשולחן ערוך ההלכות מופיעות באורח חיים סימן שטז ותסתכל שם במשנה ברורה הרחבה לדברי השולחן ערוך ופירושו.

כתבות נוספות