שאל את הרב

צדקה בסתר או תמיכה נפשית

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 09/09/03 16:09 יב באלול התשסג

שאלה

כבוד הרכ

יש לנו עסק משפחתי,ולאחרונה אחד העובדים הוותיקים שלנו חלה במחלה קשה ונאלץ לפרוש מעבודתו.

עקב המצב הכלכלי הרעוע דאג אבי כל השנים לעזור לו בכל מיני דרכים מעבר למשכורת.

מכיוון שלמעשה אין לנו יותר קשר יומיומי עם העובד, ייעצתי לאבי להתקשר עם מפעל חסד הקרוב לביתו כדי שיספק לעובד ומשפחתו מצרכי מכולת מידי שבוע. לתומי חשבתי שכפי שההלכה קובעת שהמתן יינתן בעילום שם. מנגד- חשוב לנו שהמשפחה תדע שאנו עומדים לצידה בשעותיה הקשות.

אם כן, האם יש היתר לציין עם המשלוח את העובדה

שזה ניתן מאיתנו?

בני

תשובה

בס"ד

יישר כוח על המעשה הגדול שאתם עושים עם העובד שלכם. על דברים כאלה העולם קיים.

לשאלתך.

באופן כללי עדיף שהמשפחה לא תדע מאין מגיע הכסף - להם זה הרבה הרבה יותר טוב.

כדי לתת להם תחושה שהם לא נעזבו. ראוי וכדאי להתקשר אליהם מידי פעם. אחרי מאה ועשרים תגלו כי הטלפונים הללו היו חשובים לא פחות מהסיוע הכלכלי שלכם.

כך כתוב בהלכות צדקה - מילה טובה - יותר טובה מכסף בלי מילים טובות.

קרא את ההלכות הבאות בשו"ע יורה דעה סימן רמט

(ו) שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו מעלה הגדולה שאין למעלה ממנה המחזיק ביד ישראל המך ונותן לו מתנה או הלואה או עושה שותפות או ממציא לו מלאכה כדי לחזק ידו שלא יצטרך לבריות ולא ישאל ועל זה נאמר והחזקת בו:

(ז) פחות מזה הנותן צדקה לעני ולא ידע למי יתן ולא ידע העני ממי מקבל וקרוב לזה הנותן לקופה של צדקה ולא יתן אדם לקופה של צדקה אלא אם כן יודע שהממונה עליה נאמן ויודע לנהוג בה כשורה:

(ח) פחות מזה שיודע הנותן למי נותן ולא ידע העני ממי לוקח כגון גדולי החכמים שהיו הולכים בסתר ומשליכים המעות בפתחי העניים וכזה ראוי לעשות ומעלה טובה היא אם אין ממונים על הצדקה נוהגים כשורה:

(ט) פחות מזה שיודע העני ממי נוטל ולא ידע הנותן למי נותן כגון החכמים שהיו צוררים המעות בסדיניהם ומשליכים אותם לאחוריהם ובאים העניים ונוטלין כדי שלא יהיה להם בושה:

(י) פחות מזה שיתן לעני בידו קודם שישאל:

(יא) פחות מזה שיתן לו כראוי אחר שישאל:

(יב) פחות מזה שיתן לו פחות מהראוי בסבר פנים יפות:

(יג) פחות מזה שיתין לו בעצב:

הגה - ועל כל פנים לא יתפאר האדם בצדקה שנותן ואם מתפאר לא די שאינו מקבל שכר אלא אפילו מענישין אותו עליה (סמ"ג מביאו ב"י סי' רמ"ז)
ומ"מ מי שמקדיש דבר לצדקה מותר לו ליכתוב שמו עליו שיהא לו לזכרון וראוי לעשות כן (תשובת רשב"א סימן תקפ"ב):



בהצלחה

כתבות נוספות