שאל את הרב

פתיחת חטיף בשבת

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 01/05/02 14:44 יט באייר התשסב

שאלה

בס"ד

לכבוד כבוד הרב

שלום רב

אנו בנות אולפנא כפר-פינס ונתבקשנו לעשות עבודה בנושא שבת.

בחרנו בנושא פתיחת חטיף בעניין מוחק וקורע כאשר אינו מתכוון בפסיק רישא לא לקרוע ולא למחוק אלא להוציא את המאכל.

תודה רבה

בשורות טובות

ונזכה לקבל את מידת המלכות שבהוד.

תשובה


כתב הרמ"א שולחן ערוך אורח חיים סימן שמ סעיף ג
"אסור לשבר עוגה שכתב עליה כמין אותיות, אע"פ שאינו מכוין רק לאכילה, דהוי מוחק".
וכתב עליו המשנה ברורה בס"ק יז "ואף דאינו על מנת לכתוב? - איסורא דרבנן מיהו איכא. ואף שאינו מכוין למחוק? – פסיק רישא הוא ואסור אף בדרבנן וכדמוכח בסימן שי"ו ס"ד.
ועיין בספר דגול מרבבה שמצדד להקל בעיקר הדין הזה והביאו בשערי תשובה. ויש לסמוך עליו כשאינו שובר במקום האותיות בידו, רק בפיו דרך אכילה.
ושו"ת ציץ אליעזר חלק י"ד סימן מה כתב:
"ואם לחשוש יש לחשוש יותר מלקרוע ולהסיר הנייר הנתון והדבוק בפי בקבוק יין ע"ג פקק רגיל, ולחוש משום איסור קורע, יעוין בשערי תשובה או"ח סי' ש"ז סק"ה ומשנ"ב ס"ק נ"ה, ובסי' ש"מ סעי' י"ד ומשנ"ב ס"ק מ"א וביאור הלכה ד"ה הנייר עיי"ש, וכן בחזו"א מועד סי' ס"א סק"ב יעו"ש.
אבל למעשה יש להתיר גם הסרת וקריעת הנייר מעל הבקבוקים (שלא במקום אותיות) דהר"ז בדומה למה דאיתא בתוספתא פי"ז דשבת מובא במג"א בסי' שי"ד ס"ק י"ד ומשנ"ב ס"ק כ"ה, דמותר לקרוע העור מע"פ חבית של יין ובלבד שלא יכוון לעשות זינוק, ויעוין בדבריו ובהסברו ע"ז בספר חזון יחזקאל בהשמטות לתוספתא שם וכן בתוספתא ביצה פ"ג ה"ט, וקיפל בדבריו שם לרמז גם ההיתר עפי"ז להסרת הנייר הדבוק על פקק הבקבוקים כדיעו"ש, וכ"כ גם החזו"א שם להתיר עפ"י התוספתא הנז' לקרוע בשבת שפופרות של נייר הממולאים בשר מבושל או מעושן עיי"ש, וכן בשו"ת מנחת יצחק ח"א סי' ע"ז יעו"ש, ומזה יש ללמוד להתיר גם לקרוע בשבת שקיות ניילון ממולאים חלב וכדומה, שלא במקום האותיות, [ועיין גם בכל הנז' בספר קצות השלחן סי' קמ"ה סק"ד, וס' שו"ת קרית חנה דוד ח"ב חאו"ח סי' ס"ד, מ"ש בזה באריכות עיי"ש, ואכמ"ל].

וכתב בשו"ת מנחת יצחק חלק א' סימן עז
"וכן בפמ"ג (ס"ס רנ"ג במ"ז) בשם הפר"ח, לענין הקדרות בטשאלענט /בחמין/ שמדובקים בנייר, וע"ע במגן אברהם (שי"ד ס"ק י"ד) ובהגהות רבי עקיבא איגר שם, אמנם שוב כתב כ"ת, שמצא בחזון איש שמתיר בפשטות אף בקורע, ובנה יסודו על התוספתא הובא במגן אברהם (שי"ד ס"ק י"ז) ובמ"ב שם (ס"ק כ"ה), דכתב דמותר לקרוע העור מע"פ חבית של יין ובלבד שלא יתכוון לעשות זינוק עיי"ש, ורק בתנאי שיהא דרך השחתה, עכ"ד וממילא בנוגע לתינוק הוי כ"ש די"ל דהוי בכלל חולה שאין שאין בו סכנה (עי' סי' שכ"ח)".
ועיין מש"ב שם ס"ק י' וביאור להלכה שם. וכה"ח ס"ק צ, צא, לט. ותוספתא המוזכרת ברא"ש פ"ז ס' ט' ובשו"ת אגרות משה חלק או"ח א' סימן קכב.
מסקנה: כשפותחים אריזה או כשמפרידים דפים הדבוקים בריבה או דבש - יש לפתוח או להפריד הדף בעדינות כדי שלא יקרעו אותיות. ואע"פ שאין כווונתו "למחוק על מנת לכתוב", אע"פ כן דבר זה אסור מדרבנן, למחוק גם שלא על מנת לכתוב. ואם נקרע אותיות שלא בכוונת מכוון – אין בכך כלום.

כתבות נוספות