שאל את הרב

פסיקת הלכה

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 07/08/02 00:47 כט באב התשסב

שאלה

שלום לרב

תודה על תשובתו של הרב לשאלתי הקודמת אך יש לי מס שאלות באותו נושא:

1. הרב הבין מדברי הרמבם, אותם הביא, שמותר למנות "דיין" למרות שאינו בקיא בכל התורה אך בתחילת דבריו אומר הרמב"ם שמותר למנות אותו לנושא מסויים רק בתנאי שהוא בקיא בכל התורה - "והוא שיהי ראוי לכל הדברים" ? (לא עיינתי ברמב"ם בפנים)

2. הרב לא ענה על השאלה הראשונה - האם פסק הלכה מושפע מהשקפת עולמו של הפוסק או שהוא חייב להיות מנותק ?

תודה

נחום

תשובה

נחום שלום,
עיין שוב בתשובתי אליך.ועיין שם ב"לחם משנה" שהביא את דברי היושלמי פרק ראשון של חגיגה ומובא גם בפרק עשירי בנדרים,וכן בפירוש המשניות להרמב"ם בכורות פרק ד'.וזה לשון הירושלמי במסכת חגיגה (פרק א דף עו עמוד ג):
"מהו למנות זקינים לדברים יחידים נישמעינה מן הדא רב מניתיה רבי להתיר נדרים ולראות כתמי' מן דדמך בעא גבי בריה מומי בכורות אמר לו איני מוסיף לך על מה שנתן לך אבא א"ר יוסי בי ר' בון כולא יהב ליה לדין יחידי ולהתיר נדרים ולראות כתמים ולראות מומין שבגלוי מן דדמך בעא גבי בריה מומין שבסתר א"ל איני מוסיף לך על מה שנתן לך אבא אע"ג דת אמר ממנין זקינים לדברי' יחידים והוא שיהא ראוי לכל הדברי' כהדא ר' יהושע בן לוי מני לכל תלמידוי והוה מצטער על חד דהוה בכי בעיינוי ולא הוה יכיל ממנייתיה וימניניה לדברי' יחידים הדא אמרה הראוי לכל הדברי' ראוי לדבר אחד ושאינו ראוי לכל הדברים אפילו לדבר אחד אינו ראוי".
אסור שפסק הלכתי יהיה מושפע מהשקפת עולם.הרב חייב לפסוק לאמיתה של תורה.
בברכה וכל טוב,
שמואל זעפרני

כתבות נוספות