שאל את הרב

עשר כללים לצפיה בסרטים

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 18/10/03 15:50 כב בתשרי התשסד

שאלה

האם מותר לראות סרט ללא אלימות ודברים לא צנועים?

תשובה

בס"ד

צריך להזהר מכמה דברים.

[א- לא במושב ליצים -] לא לראות את זה ב"מושב ליצים" דהיינו באולם קולנע שם מראים, בדרך כלל, אלימות ושפיכות דמים.

[ב- שלא ילמדו ממך -] שהרואים אותך רואה סרט במקום שאינו "מושב ליצים" לא יודעים תמיד מה את רואה וחושבים שמותר לראות כל סרט, ורוב סרטים הם של אלימות ושפיכות דמים.

[ג- לא להתמכר -] יש כאלה שלא עושים כלום. או במקום לעשות הרבה - עושים מעט מאוד. ולמה? כיון שהם רואים סרטים וחושבים שבזה הם עושים. הם יוצאים התעמלות ב,,,צפיה במבט ספורט. הם יוצאים ידי חובת מוסר כשהם הורידו דימעה כשהשחקן הראשי בכה אחרי שבגד באשתו. הם מרגישים שהם עשו המון אחרי שהם ראו מישהו קופץ ורץ ונדמה להם שהם הם אלו שרצו וקפצו ועשו והצליחו.

[ד- זהירות מדמיון שלילי] - אחד הדברים החיובים ביותר שיש בעולם הוא הדמיון החיובי. אנחנו מכירים היטב את ערכו של השכל וערכו של הרגש. ובודאי את ערכו של הרצון. אבל לפעמים אנחנו מזלזלים בערכו של הדמיון. וזו טעות כי הוא אחד מכוחות הנפש היותר חשובים. וכמו שאפשר לטעות בשכל, ברצון או ברגש. כך אפשר לטעות בגדול בדמיון. לדמות דברים לא נכונים שיעוררו רפיון וחולשה ולא טובה וברכה.

[ה- זהירות מביטול זמן -] יכול להיות בזה ביטול זמן. סוף סוף זה מאוד קל. אתה יושב מול המחשב או מול הטלויזיה ורואה סרט. בלי מאמץ וכו' ו"אדם לעמל יולד".

[ו- אל תשכח להתיחס למשפחה -] צפיה בסרט באה, בדרך כלל, על חשבון הזמן של המשפחה . זמן שצריך להקדיש הו יחס לאשה. זמן שצריך לללמוד עם הילדים. להקדיש לבעל או לבית או לכל דבר שמצפים ממך. כשנותנים יחס כל כך מעמיק למסך או לסרט - שוכחים את תפיקידנו העיקרי ועושים מה שלא שייך אלינו.

[ז- מה תעשה עם הפרסומות? -] אפילו אם רואה את זה בטלויזיה - יש חשש גדול שהפרסומות שבין סרט לסרט יהיו יותר פרוצות מכל פריצות שתראה בסרט עצמו.

[ח- איך תתקרב לוידאו-מט? -] אם זה סרט שלקחת ממכון להשאלת סרטים - יש בזה חשש איסור. כמו שיש איסור לעבור ליד פתח של פרוצה - שלא יחשדו בך שהלכת אליה. כמו שיש איסור ללכת יחידי בלילה במקומות חשודים - שלא יחשדו בך. כך לדעתי כל ההולך למכשירי הודיאומט למינהם נמצא בקטגוריה של חשודים. מה יאמרו ומה יחשבו עליו כל הרואים אותו. מה ילמדו ממנו?

[ט- גם סרט צנוע יכול להטיף לאנטישמיות - ] האם ה"מסר" שעולה מהסרט הוא חיובי או שלילי? אפילו בסרט צנוע ובלי אלימות יש, לפעמים, מסרים שלילים. סלחנות לרשעים או כל מיני סגנונות של מוסר נוצרי אחר. למשל שמותר לחטוא למען מטרה טובה (רובין הוד). שנסיכה היא זו שמפונקת ביותר - (זאת עם האפונה והמזרונים).

[י- מה תפקידינו בעולם? -] והעיקר והעיקר הוא לדעת כי תפקידנו הוא להיות יצרני תרבות לעולם ולא צרכני תרבות שאחרים כותבים בשבילנו ואנחנו אוכלים בכל פה.

בהצלחה

{[***************]}

ראה עוד:
האם מותר לראות טלנובלות?
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=5995

האם מותר לבנות לראות סרטים?
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=20568

עצות להתנתק מהטלויזיה
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=17467

קישורים לנושאים כאלו:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=30516

בהצלחה

כתבות נוספות