שאל את הרב

עם ישראל ביחס לקב''ה

חדשות כיפה הרב שי פירון 22/08/02 01:13 יד באלול התשסב

שאלה

ב"ה

שלום לכבוד הרב.

לא מזמן התווכחתי עם המורה שלי למחשבת ישראל על כך שיש פרטים רבים כל כך בתורה שעלינו לקיימם. היא כתגובה ענתה לי שכשם שחתן וכלה מעוניינים לרדת לפרטים ע"מ להשקיע במערכת היחסים שלהם, כך אנחנו והקב"ה.

1. אני עדיין לא מבינה איך אפשר להשוות בין חתן וכלה לבין הקב"ה ועם ישראל. הרי הקב"ה בא עלינו בעל כורחנו, לא היתה לנו ממש הזדמנות לבחור לנו חתן. אכן, היתה לנו בחירה בחיים או במוות, ובחרנו בחיים (אני קוראת לזה ברירת מחדל), אך כלה בוחרת בחתן שלה מתמימות מוחלטת, אף אחד לא כורך נחש סביב צווארה בבקשה לבחור בין שתי האופציות.

2. בהמשך למה שכתבתי למעלה, ראוי להוסיף, שאישה לא יורדת לפרטים עם בעלה כשאין היא מעוניינת בו. לפרטים יורדים כששני הצדדים מעוניינים, וכשהרגשות הדדיים.

[אני מצטערת אם התשובה נראת קצת מסורבלת, לא הצלחתי לבטא את עצמי כיאות.]

אשמח לקבל תשובה.

תשובה

ב"ה


שלומות,

לא מכבר, בעת עריכת חופה, חשבתי על העובדה שבזמן החתונה, בשיאה, אני ניצב בפני החתן והכלה ומקריא בפניהם את שטר הכתובה. שם, מפורטים לפרטי פרטים מה יהיה אם בני הזוג יחליטו להפרד, להתגרש, מהן המחוייבות של הבעל כלפי האישה בכל תחומי החיים, מהם המחוייבויות של הבעל כלפי האי/שה במידה וילך לעולמו, ועוד.
מדוע בזמן החופה עלינו לרדת לפרטים?

בצבא, היו אומרים לנו, בשעה שהיינו "מפשלים" באיזו מטלה, ש"אלוקים נמצא בפרטים הקטנים". הפרטים הקטנים הם אלה שבונים יחס עמוק המסוגל להבחן במבחן החיים הקשה מכולם: מבחן השגרה.


רק בחיים של הבל, של התעוררות רגעית, של שיאם והתרגשויות, אין פרטים קטנים. אבל, החיים הללו מסוכנים. כגובה העליה כך ויותר גובה הנפילה. אנו בונים קומה של יחסים בין עם לאלוקיו, קומה המושתת על הליכה בתוך החיים ולא על דילוג ויציאה מן הסדר הנורמאלי.

מה ששאלת בעניין ההשוואה בין נישואין לקשר לעם, לא ברור לי. אם לטענתך הקשר בין העם לקב"ה הוא קשר כפוי, אז מדוע יש כל כך הרבה - בעצם, רוב בעם - שאינ ושומר על תורה ומצוות?

בברכה,


שי

כתבות נוספות