שאל את הרב

עולם הזה ועולם הבא

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 20/12/01 16:20 ה בטבת התשסב

שאלה

כבוד הרב , ה' עימך:

נכחתי בויכוח לא מזמן העוסק במהות העולם הזה ובמהות העולם הבא. והבטחתי לשאול את השאלה:

"מה יותר חשוב / עיקרי, העולם הזה או העולם הבא ? ואם אפשר לפרט זה יהיה מעולה.

בכבוד ובברכה

עוז![נערה]

תשובה

בס"ד

לעוז
רוב שלום!

חכמינו אמרו:
"טובה שעה אחת של קורת רוח בעולם הבא מכל חיי עולם הזה. וטובה שעה אחת של מצוות ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי עולם הבא".
משמעות הענין ברורה - יש דברים שבהם העולם הזה עדיף והם האפשרות של האדם לעשות מעשים טובים. ולכן כאשר אלוקים ראה את כל אשר עשה הוא ראה :"והנה טוב מאוד".
אי אפשר לומר על העולם הזה שהוא טעות ומקולקל וכד' אחרי שה' אמר עליו מה שאמר. התנאי הוא כמובן שצריך לראות "את הכל". כשרואים חלק "אפס קצהו" מתחילים לקלל. זה מה שהיה עושה בלעם שרצה לקלל וחיפש כל פעם לראות את קצה העם ולא את כולו. כשרואים חלק מהתמונה - חלק מהאירועים במציאות. אירוע תלוש נראה לא צודק. כשרואים את כל התמונה זה נראה יותר טוב .

העולם הבא הוא טוב יותר מצד קורת הרוח שיש בו. אין בו שם צער ומוות ומחלות וכד' אין שם רשע ורעות וקנאה ושנאה ותחרות וכד' אין שם את כל הדברים שגורמים צער בעולם הזה, לכן שעה אחת של קורת רוח שם טובה יותר מכל חיי העולם הזה.
אם תקחי את כל קורת הרוח שיש לך בעולם הזה ותרכזי אותה בשעה אחת. תוסיפי לה את כל קורת הרוח של האנשים הכי מאושרים בעולם ותרכזי את הכל לאותה שעה -היא תהיה פחותה מרגע אחד של קורת רוח בעולם הבא. בקיצור עושים שם "כיף אמיתי" סוף סוף זה "עולם האמת".
העולם הזה הוא לא המקום שצריכים לחפש בו קורת רוח. כאן צריך לחפש מה לעשות? מה לתקן? "אדם לעמל יולד"., לא להנאות ותענוגות. כל מחפשי התענוגות בצורת סם וכד' משלמים מחיר כבד מאוד אחר כך כי ההנאה היא לא העיקר.
ההנאה בעולם הזה היא תוצאה של מעשים טובים. כמו שהנאה מאוכל מעידה על הצורך שלנו בו, של היותו ראוי לאכילה וכד' ההנאות מכוונות את האדם שלא יעשה טעות אבל הם לא המטרה.

התרבות הרומאית וכל התרבויות שבאו בעקבותיה מאז עד היום שמו את ההנאה כמטרת האדם עלי אדמות. הסוף שלהם ידוע - כך גם של כל מי שהלך בדרכם.

"פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה ועל הארץ תישן, וחיי צער תחיה ובתורה אתה עמל - אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא"
מי שעושה את המעשים המובאים בבריתא הנ"ל קצת קשה לו אבל "אשריו" גם בעולם הזה וגם לאורך ימים. בכל קנה מידה שתמדוד אותו יהיה לו טוב. לעומת מי שמחפש את ההנאות שאולי באותו רגע הוא נהנה אבל אחר כך מר לו וגם באותה שעה מר לאחרים, כואב למישהו. לטווח ארוך לא טוב לא לו ולא לאחרים.

ניסתי להסביר בקיצור את ההבדל בין העולם הזה לעולם הבא. אם תרצי עוד לשאול - פרטי את שאלתך.

כתבות נוספות