שאל את הרב

עדויות המכחישות זו את זו

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 04/08/03 14:22 ו באב התשסג

שאלה

לכבוד הרב שלום!!

אחרי לימוד בסוגייה בסנדהרין התעוררה השאלה הבאה-

נגיד והבעל מביא עדים שהאישה זינתה במקום א' בשעה 3 בצהריים (סתם שעה מסויימת) ואילו האבא מביא עדים (עדי הכחשה) שהאישה זינתה במקום ב' בשעה 4 בצהריים.

ואם ממקום א' למקום ב' אין אפשרות להגיע תוך שעה כך שלא הגיוני שהאישה זינתה בשני המקומות אחד אחרי השני-----

האם מכאן שידוע שהאישה זינתה אך אי אפשר לדון אותה כי העדים מכחישים אחד את השני?

בתודה-

תשובה

שלום וברכה.

ביחס לשאלה שלך יש סוגיא מעניינת, גם היא בסנהדרין -בדף ל ע"ב למטה "אמר רב יהודה עדות המכחשת זו את זו בבדיקות" עד המשנה בעמוד הבא.
בגמרא שם יש הרבה דוגמאות מעניינות, וכדאי ללמוד את הדברים בפנים. העיקרון העומד בבסיס הסוגיא הוא, שאם הפרט בו העדים מכחישים זה את זה הוא פרט שסביר להניח שלא שמו לב אליו, אנו מניחים כך.
למשל, אם יש לראובן עדים שהלווה לשמעון 100 ש"ח, ועדים נוספים שהלוה לו 200 - אנו מניחים שהיתה לפחות הלוואה של 100, משום שיתכן שהעדים לא שמו לב בדיוק לסכום, או שאינם זוכרים.

אבל כאשר מדובר בדבר שלא מסתבר שאינם זוכרים אותו - הרי יש כאן הכחשה, ואי אפשר לקבל אף כת.

וכאשר יש כת אחת שעד אחד אומר א' ועד אחד אומר ב', גם אם מדובר בפרט טכני אי אפשר לקבל את העדות לדעת בית הלל, שהרי סוף סוף עד שהתבלבל, גם אם אינו אשם בכך, אינו יכול להיחשב עד.

ושוב, ליתר הרחבה ופירוט מומלץ לעיין בסוגיא עם הראשונים והאחרונים. בהצלחה!

כתבות נוספות